Prezidentka poukázala na to, že profesori získavajú významný vplyv na formovanie vysokoškolského prostredia a na vzdelanostnú úroveň spoločnosti.
Autor TASR
Bratislava 23. marca (TASR) - Prezidentka SR Zuzana Čaputová vo štvrtok vymenovala 36 nových vysokoškolských profesorov. Vymenúvacie dekréty im odovzdala v Prezidentskom paláci. Počas príhovoru novovymenovaným profesorom uviedla, že spolu s profesorským titulom prijímajú aj zodpovednosť za jeho využitie.
Hlava štátu uviedla, že v novej etape sa profesori budú ešte intenzívnejšie než doteraz deliť o svoje poznatky a skúsenosti. "Čakajú vás ďalšie príležitosti viesť dialóg so študentmi, otvárať im dvere k novým poznatkom, ale aj k schopnosti získavať ich samostatne, k návyku bádať a pracovať na rozširovaní svojho poznania. Máte šancu viesť mladých ľudí k tvorivosti a k rozvíjaniu kritického myslenia," adresovala novým vysokoškolským profesorom v príhovore. Poukázala na to, že profesori získavajú významný vplyv na formovanie vysokoškolského prostredia a na vzdelanostnú úroveň spoločnosti.
Na pozadí súčasných globálnych udalostí sa podľa Čaputovej ukazuje, že slovenská spoločnosť je zraniteľná, ovplyvniteľná propagandou a dezinformáciami. "Že jej chýba dostatočná imunita proti šíreniu nenávisti a že v nej niekedy s prekvapujúcou silou ožívajú predsudky a intolerancia. Do veľkej miery je tento trend dôsledkom zanedbávania vzdelávania a kultúry a dôsledkom pretrvávajúceho presvedčenia, že školstvo, kultúra či umenie môžu prísť na rad až potom, keď bude spoločnosť ekonomicky prosperovať," poznamenala prezidentka. Ako doplnila, nie je to tak. "Akokoľvek je pre nás ekonomická prosperita dôležitá, sama osebe predstavuje - ako by povedali matematici, ktorí tu dnes nie sú - nutnú, no nie postačujúcu podmienku na dostatočnú kvalitu života," doplnila.
Vyspelá demokratická a občianska spoločnosť potrebuje podľa slov hlavy štátu fungujúci právny rámec. "Potrebuje občanov poznajúcich históriu, aby dokázali chápať súčasnosť. Potrebuje vzdelanú a rozhľadenú populáciu naučenú kriticky myslieť. Potrebuje ľudí vybavených nielen ekonomickou či právnou, ale aj sociálnou a kultúrnou gramotnosťou, občanov so zmyslom pre spravodlivosť a pre citlivosť k okoliu, s rešpektom k normám a hodnotám, ktoré definujú naše vzťahy a ktoré nás kvalifikujú na životaschopné a ohľaduplné ľudské spoločenstvo," uviedla. Demokratická a občianska spoločnosť potrebuje podľa Čaputovej kultúru v tom najširšom chápaní a v tom všetkom zohrávajú kľúčovú rolu humanitné odbory. "A preto je aj vaše vymenovanie do najvyšších vedecko-pedagogických hodností impulzom, ktorý nás môže posunúť vpred," dodala v príhovore.
Hlava štátu uviedla, že v novej etape sa profesori budú ešte intenzívnejšie než doteraz deliť o svoje poznatky a skúsenosti. "Čakajú vás ďalšie príležitosti viesť dialóg so študentmi, otvárať im dvere k novým poznatkom, ale aj k schopnosti získavať ich samostatne, k návyku bádať a pracovať na rozširovaní svojho poznania. Máte šancu viesť mladých ľudí k tvorivosti a k rozvíjaniu kritického myslenia," adresovala novým vysokoškolským profesorom v príhovore. Poukázala na to, že profesori získavajú významný vplyv na formovanie vysokoškolského prostredia a na vzdelanostnú úroveň spoločnosti.
Na pozadí súčasných globálnych udalostí sa podľa Čaputovej ukazuje, že slovenská spoločnosť je zraniteľná, ovplyvniteľná propagandou a dezinformáciami. "Že jej chýba dostatočná imunita proti šíreniu nenávisti a že v nej niekedy s prekvapujúcou silou ožívajú predsudky a intolerancia. Do veľkej miery je tento trend dôsledkom zanedbávania vzdelávania a kultúry a dôsledkom pretrvávajúceho presvedčenia, že školstvo, kultúra či umenie môžu prísť na rad až potom, keď bude spoločnosť ekonomicky prosperovať," poznamenala prezidentka. Ako doplnila, nie je to tak. "Akokoľvek je pre nás ekonomická prosperita dôležitá, sama osebe predstavuje - ako by povedali matematici, ktorí tu dnes nie sú - nutnú, no nie postačujúcu podmienku na dostatočnú kvalitu života," doplnila.
Vyspelá demokratická a občianska spoločnosť potrebuje podľa slov hlavy štátu fungujúci právny rámec. "Potrebuje občanov poznajúcich históriu, aby dokázali chápať súčasnosť. Potrebuje vzdelanú a rozhľadenú populáciu naučenú kriticky myslieť. Potrebuje ľudí vybavených nielen ekonomickou či právnou, ale aj sociálnou a kultúrnou gramotnosťou, občanov so zmyslom pre spravodlivosť a pre citlivosť k okoliu, s rešpektom k normám a hodnotám, ktoré definujú naše vzťahy a ktoré nás kvalifikujú na životaschopné a ohľaduplné ľudské spoločenstvo," uviedla. Demokratická a občianska spoločnosť potrebuje podľa Čaputovej kultúru v tom najširšom chápaní a v tom všetkom zohrávajú kľúčovú rolu humanitné odbory. "A preto je aj vaše vymenovanie do najvyšších vedecko-pedagogických hodností impulzom, ktorý nás môže posunúť vpred," dodala v príhovore.
Zoznam vymenovaných profesorov vysokých škôl (odbor)
Štefan Balázs, výtvarné umenie
Miroslav Ballay, kulturológia
Martin Ciel, dejiny a teória filmového umenia a multimédií
Ivana Cimermanová, odborová didaktika
Naqibullah Daneshjo, obchod a marketing
Gabriela Gabrhelová, odborová didaktika
Martina Gajdošová, teória a dejiny štátu a práva
Daniela Gandžalová, občianske právo
Martin Hurbanič, všeobecné dejiny
Katarína Chovancová, všeobecná jazykoveda
Tomáš Jablonský, odborová didaktika
Monika Jurčová, občianske právo
Dana Kiseľáková, manažment
Martin Lábaj, národné hospodárstvo
Miriam Laclavíková, teória a dejiny štátu a práva
Daniel Lajčin, manažment
Tomáš Ľalík, ústavné právo
Daniel Lančarič, všeobecná jazykoveda
Eduard Lukáč, odborová didaktika
Albín Masarik, teológia
Boris Michalík, kulturológia
Marta Poláková, tanečné umenie
Kristína Pompurová, cestovný ruch
Martin Pupiš, športová edukológia
Terézia Rončáková, teória a dejiny žurnalistiky
Ján Sabol, literárna veda
Romana Smyčková, občianske právo
Lucia Spálová, masmediálne štúdiá
Imrich Szabó, hudobné umenie
Michal Šmigeľ, slovenské dejiny
Marián Špajdel, psychológia
Jaroslav Ušiak, medzinárodné vzťahy
Ildikó Vančo, cudzie jazyky a kultúry
Anna Vaňová, verejná ekonomika a služby
Marcela Verešová, pedagogika
Norbert Vrabec, teória a dejiny žurnalistiky
Štefan Balázs, výtvarné umenie
Miroslav Ballay, kulturológia
Martin Ciel, dejiny a teória filmového umenia a multimédií
Ivana Cimermanová, odborová didaktika
Naqibullah Daneshjo, obchod a marketing
Gabriela Gabrhelová, odborová didaktika
Martina Gajdošová, teória a dejiny štátu a práva
Daniela Gandžalová, občianske právo
Martin Hurbanič, všeobecné dejiny
Katarína Chovancová, všeobecná jazykoveda
Tomáš Jablonský, odborová didaktika
Monika Jurčová, občianske právo
Dana Kiseľáková, manažment
Martin Lábaj, národné hospodárstvo
Miriam Laclavíková, teória a dejiny štátu a práva
Daniel Lajčin, manažment
Tomáš Ľalík, ústavné právo
Daniel Lančarič, všeobecná jazykoveda
Eduard Lukáč, odborová didaktika
Albín Masarik, teológia
Boris Michalík, kulturológia
Marta Poláková, tanečné umenie
Kristína Pompurová, cestovný ruch
Martin Pupiš, športová edukológia
Terézia Rončáková, teória a dejiny žurnalistiky
Ján Sabol, literárna veda
Romana Smyčková, občianske právo
Lucia Spálová, masmediálne štúdiá
Imrich Szabó, hudobné umenie
Michal Šmigeľ, slovenské dejiny
Marián Špajdel, psychológia
Jaroslav Ušiak, medzinárodné vzťahy
Ildikó Vančo, cudzie jazyky a kultúry
Anna Vaňová, verejná ekonomika a služby
Marcela Verešová, pedagogika
Norbert Vrabec, teória a dejiny žurnalistiky