Skupina nezávislých priateľov slovenského školstva žiada ministerku školstva, vedy, výskumu a športu Martinu Lubyovú (nominantka SNS), aby odvolala riaditeľku NÚCEM-u Romanu Kanovskú.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 28. marca (TASR) – Tohtoročné testy externej časti maturitnej skúšky zo slovenského jazyka a literatúry vyvolali rozsiahle diskusie, obsahovali problematické úlohy a demotivovali maturantov, ktorí ich absolvovali. Vo štvrtok počas Dňa učiteľov to uviedol člen petičného výboru Skupiny nezávislých priateľov slovenského školstva Ján Papuga.
Petícia spojila učiteľskú verejnosť so žiakmi a rodičmi, pričom vznikla Skupina nezávislých priateľov slovenského školstva. Podľa Papugu sa každoročne opakujú problémy pri celoslovenských testovaniach, ktorých realizátorom je Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM).
Skupina nezávislých priateľov slovenského školstva žiada ministerku školstva, vedy, výskumu a športu Martinu Lubyovú (nominantka SNS), aby odvolala riaditeľku NÚCEM-u Romanu Kanovskú. Okrem toho chce aj prehodnotiť zostavovania testov, recenzovanie a vyhodnotenie tak, aby sa neopakovali chyby každý rok. Chce aj, aby pri príprave testov a posudzovaní sporných úloh validačnou komisiou bolo prítomných aspoň deväť kvalifikovaných učiteľov dlhodobo pôsobiacich v regionálnom školstve. "Žiadame o zverejnenie odborného profilu autorov a recenzentov testov a členov validačnej komisie," povedal Papuga. Zároveň žiadajú flexibilnú a transparentnú úpravu kľúča správnych odpovedí a ich zverejnenie v plnom znení bezprostredne po dni testovania.
Táto skupina chce, aby sa testovanie piatakov a deviatakov konalo dva dni, pričom jeden deň by bol vyhradený na slovenský jazyk a literatúru a druhý deň na matematiku. "Žiadame v maturitnom testovaní zavedenie dvoch úrovní testovania – vyššiu a nižšiu, ktorú si budú dobrovoľne vyberať žiaci stredných škôl," poznamenal Papuga. Okrem toho chcú, aby sa výsledky škôl z deviatackého testovania a z externej časti maturitnej skúšky nezverejňovali na webových stránkach.
Cieľom petície podľa Papugu je nastaviť celoslovenské testovania tak, aby napĺňali pôvodnú funkciu a boli spoľahlivým prostriedkom hodnotenia žiaka. Podľa neho, ak nedôjde k požadovaným zmenám, členovia skupiny budú za otvorenie otázky zrušenia celoslovenského testovania žiakov. Maturant Damián Diškanec poznamenal, že keď videl tohtoročný maturitný test zo slovenčiny, mal s niektorými otázkami problém a po teste sa cítil "ako hlúpy".
NÚCEM aj tento rok jednu z úloh v teste zo slovenského jazyka a literatúry na návrh validačnej komisie z hodnotenia vylúčil, pričom všetci žiaci za ňu dostanú jeden bod. Podľa komisie nebola terminologicky a odborne jednoznačne naformulovaná.
Ministerstvo školstva v súvislosti s petíciou pre TASR uviedlo, že po tom, ako mu bude doručená, sa ňou bude zaoberať ako každým iným podnetom.
"Verejne kritizovať a problematizovať zadania úloh v testoch a na druhej strane niesť za ne zodpovednosť ako autor alebo recenzent sú dve odlišné veci. Pán Papuga bol zamestnaný v NÚCEM-e v roku 2015 ako recenzent testov zo slovenského jazyka a literatúry v Testovaní 9-2015. Napriek jeho odborným pripomienkam a recenznému posudku musela byť pod tlakom učiteľov jedna úloha v teste zo slovenského jazyka a literatúry anulovaná, pretože mala viacero možných riešení," uviedol odbor komunikácie a protokolu rezortu školstva. V tomto kontexte je podľa ministerstva školstva "naozaj bizarné, že dnes sa iniciátor petičnej akcie Papuga vášnivo rozhorčuje, ako je možné, že sa v teste môžu vyskytovať aj problematické úlohy".
Petícia spojila učiteľskú verejnosť so žiakmi a rodičmi, pričom vznikla Skupina nezávislých priateľov slovenského školstva. Podľa Papugu sa každoročne opakujú problémy pri celoslovenských testovaniach, ktorých realizátorom je Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM).
Skupina nezávislých priateľov slovenského školstva žiada ministerku školstva, vedy, výskumu a športu Martinu Lubyovú (nominantka SNS), aby odvolala riaditeľku NÚCEM-u Romanu Kanovskú. Okrem toho chce aj prehodnotiť zostavovania testov, recenzovanie a vyhodnotenie tak, aby sa neopakovali chyby každý rok. Chce aj, aby pri príprave testov a posudzovaní sporných úloh validačnou komisiou bolo prítomných aspoň deväť kvalifikovaných učiteľov dlhodobo pôsobiacich v regionálnom školstve. "Žiadame o zverejnenie odborného profilu autorov a recenzentov testov a členov validačnej komisie," povedal Papuga. Zároveň žiadajú flexibilnú a transparentnú úpravu kľúča správnych odpovedí a ich zverejnenie v plnom znení bezprostredne po dni testovania.
Táto skupina chce, aby sa testovanie piatakov a deviatakov konalo dva dni, pričom jeden deň by bol vyhradený na slovenský jazyk a literatúru a druhý deň na matematiku. "Žiadame v maturitnom testovaní zavedenie dvoch úrovní testovania – vyššiu a nižšiu, ktorú si budú dobrovoľne vyberať žiaci stredných škôl," poznamenal Papuga. Okrem toho chcú, aby sa výsledky škôl z deviatackého testovania a z externej časti maturitnej skúšky nezverejňovali na webových stránkach.
Cieľom petície podľa Papugu je nastaviť celoslovenské testovania tak, aby napĺňali pôvodnú funkciu a boli spoľahlivým prostriedkom hodnotenia žiaka. Podľa neho, ak nedôjde k požadovaným zmenám, členovia skupiny budú za otvorenie otázky zrušenia celoslovenského testovania žiakov. Maturant Damián Diškanec poznamenal, že keď videl tohtoročný maturitný test zo slovenčiny, mal s niektorými otázkami problém a po teste sa cítil "ako hlúpy".
NÚCEM aj tento rok jednu z úloh v teste zo slovenského jazyka a literatúry na návrh validačnej komisie z hodnotenia vylúčil, pričom všetci žiaci za ňu dostanú jeden bod. Podľa komisie nebola terminologicky a odborne jednoznačne naformulovaná.
Ministerstvo školstva v súvislosti s petíciou pre TASR uviedlo, že po tom, ako mu bude doručená, sa ňou bude zaoberať ako každým iným podnetom.
"Verejne kritizovať a problematizovať zadania úloh v testoch a na druhej strane niesť za ne zodpovednosť ako autor alebo recenzent sú dve odlišné veci. Pán Papuga bol zamestnaný v NÚCEM-e v roku 2015 ako recenzent testov zo slovenského jazyka a literatúry v Testovaní 9-2015. Napriek jeho odborným pripomienkam a recenznému posudku musela byť pod tlakom učiteľov jedna úloha v teste zo slovenského jazyka a literatúry anulovaná, pretože mala viacero možných riešení," uviedol odbor komunikácie a protokolu rezortu školstva. V tomto kontexte je podľa ministerstva školstva "naozaj bizarné, že dnes sa iniciátor petičnej akcie Papuga vášnivo rozhorčuje, ako je možné, že sa v teste môžu vyskytovať aj problematické úlohy".