Podľa riaditeľa agentúry FOCUS Martina Slosiarika však táto kauza už vyčerpáva svoj potenciál top témy.
Autor TASR
Bratislava 19. júna (TASR) – V poslednom období rezonovala v médiách podľa Slovákov najmä kauza okolo spoločnosti Váhostav-SK. Nasledovali ju témy ako II. dôchodkový pilier, balíček sociálnych opatrení či slovenskí politici a politika. Vyplýva to z prieskumu agentúry FOCUS, ktorý realizovala od 2. do 10. júna na vzorke 1018 respondentov. Ľudí sa pýtala na to, o akých udalostiach sa na Slovensku v poslednom mesiaci najviac písalo alebo rozprávalo v médiách.
Tému Váhostav-SK uviedlo 29,1 percenta opýtaných Slovákov. Podľa riaditeľa agentúry FOCUS Martina Slosiarika však táto kauza už vyčerpáva svoj potenciál top témy. "Ešte pred mesiacom túto kauzu menovalo spontánne až takmer 50 percent respondentov, zatiaľ čo v aktuálnom menej ako 30 percent, takže kauza sa postupne vytráca z pamäte ľudí," uviedol pre TASR. To, že si na ňu dokázal spomenúť približne každý tretí respondent, podľa neho potvrdzuje fakt, že zo strany verejnosti bola pozorovaná veľmi intenzívne. "Ľudia ju vnímali ako exemplárny príklad porušenia rovnosti pred zákonom a nespravodlivosti bez potrestania vinníkov," priblížil Slosiarik.
Ďalšou významnou témou, ktorú Slováci vnímali v ostatnom čase v médiách, bol II. dôchodkový pilier či dôchodková reforma. Spomenulo ju 12,3 percenta respondentov. Riaditeľ agentúry FOCUS tvrdí, že v tomto prípade ide o sociálnu tému s výrazným ekonomickým rozmerom. "Týka sa riešenia problémov, ktoré spoločnosť vníma dlhodobo ako najproblémovejšie, teda otázok životnej úrovne a sociálnych istôt," vysvetlil.
K nim patria aj udalosti okolo balíka sociálnych opatrení, ktoré v prieskume uviedlo 9,5 percenta ľudí. Tesne nasledovali témy týkajúce sa slovenskej politiky a politikov, spomenulo ich 9,1 percenta opýtaných. Za nimi nasledovala návšteva premiéra Roberta Fica v Moskve (6,6 percenta), počasie na Slovensku (6,5 percenta) či hokejové majstrovstvá (5,1 percenta). Približne štyri percentá opýtaných vnímalo v médiách informácie o dôchodkoch, korupcii i nezamestnanosti. O niečo menej vnímali Slováci udalosti spojené s kriminalitou, zdražovaním, oslavami oslobodenia 2. svetovej vojny, zdravotníctvom, predraženým CT prístrojom či školstvom.
Na chvoste prieskumu, pod jedným percentom, sa ocitla napríklad kauza Bezák, témy ohľadom prezidenta SR Andreja Kisku, privatizácii Telekomu, čiernych stavieb, podzemných garáží na Bratislavskom hrade či kauzy Matovič-Procházka. Podľa Slosiarika prieskum v prípade hlavy štátu SR preukázal, že ak je niekto obľúbeným politikom, automaticky to neznamená, že o tom ľudia budú hovoriť ako o udalosti mesiaca. "Naopak, jeho zvolenie bolo top udalosťou, pretože dokázal poraziť premiéra krajiny s neporovnateľnou politickou skúsenosťou," povedal. Ako spresnil, na to, aby sa niečo stalo udalosťou, nestačí len konštatovanie nejakého stavu, ale aj určitá dynamika daného javu. "Aby sa o prezidentovi hovorilo, musí niečo pozitívne alebo negatívne urobiť," vysvetlil Slosiarik. Kauza Matovič vs. Procházka podľa jeho slov vyčerpala svoj potenciál už pred približne rokom, keď bola prvýkrát zverejnená. Ľudia jej už neprikladali význam, pretože to dôležité bolo pre verejnosť pravdepodobne povedané pred rokom.
Podľa riaditeľa agentúry FOCUS prieskum preukázal, že seriózne témy majú podstatne vyšší potenciál zapamätateľnosti v porovnaní s bulvárnymi témami a ľudia im pripisujú vyššiu mieru subjektívnej dôležitosti.
Tému Váhostav-SK uviedlo 29,1 percenta opýtaných Slovákov. Podľa riaditeľa agentúry FOCUS Martina Slosiarika však táto kauza už vyčerpáva svoj potenciál top témy. "Ešte pred mesiacom túto kauzu menovalo spontánne až takmer 50 percent respondentov, zatiaľ čo v aktuálnom menej ako 30 percent, takže kauza sa postupne vytráca z pamäte ľudí," uviedol pre TASR. To, že si na ňu dokázal spomenúť približne každý tretí respondent, podľa neho potvrdzuje fakt, že zo strany verejnosti bola pozorovaná veľmi intenzívne. "Ľudia ju vnímali ako exemplárny príklad porušenia rovnosti pred zákonom a nespravodlivosti bez potrestania vinníkov," priblížil Slosiarik.
Ďalšou významnou témou, ktorú Slováci vnímali v ostatnom čase v médiách, bol II. dôchodkový pilier či dôchodková reforma. Spomenulo ju 12,3 percenta respondentov. Riaditeľ agentúry FOCUS tvrdí, že v tomto prípade ide o sociálnu tému s výrazným ekonomickým rozmerom. "Týka sa riešenia problémov, ktoré spoločnosť vníma dlhodobo ako najproblémovejšie, teda otázok životnej úrovne a sociálnych istôt," vysvetlil.
K nim patria aj udalosti okolo balíka sociálnych opatrení, ktoré v prieskume uviedlo 9,5 percenta ľudí. Tesne nasledovali témy týkajúce sa slovenskej politiky a politikov, spomenulo ich 9,1 percenta opýtaných. Za nimi nasledovala návšteva premiéra Roberta Fica v Moskve (6,6 percenta), počasie na Slovensku (6,5 percenta) či hokejové majstrovstvá (5,1 percenta). Približne štyri percentá opýtaných vnímalo v médiách informácie o dôchodkoch, korupcii i nezamestnanosti. O niečo menej vnímali Slováci udalosti spojené s kriminalitou, zdražovaním, oslavami oslobodenia 2. svetovej vojny, zdravotníctvom, predraženým CT prístrojom či školstvom.
Na chvoste prieskumu, pod jedným percentom, sa ocitla napríklad kauza Bezák, témy ohľadom prezidenta SR Andreja Kisku, privatizácii Telekomu, čiernych stavieb, podzemných garáží na Bratislavskom hrade či kauzy Matovič-Procházka. Podľa Slosiarika prieskum v prípade hlavy štátu SR preukázal, že ak je niekto obľúbeným politikom, automaticky to neznamená, že o tom ľudia budú hovoriť ako o udalosti mesiaca. "Naopak, jeho zvolenie bolo top udalosťou, pretože dokázal poraziť premiéra krajiny s neporovnateľnou politickou skúsenosťou," povedal. Ako spresnil, na to, aby sa niečo stalo udalosťou, nestačí len konštatovanie nejakého stavu, ale aj určitá dynamika daného javu. "Aby sa o prezidentovi hovorilo, musí niečo pozitívne alebo negatívne urobiť," vysvetlil Slosiarik. Kauza Matovič vs. Procházka podľa jeho slov vyčerpala svoj potenciál už pred približne rokom, keď bola prvýkrát zverejnená. Ľudia jej už neprikladali význam, pretože to dôležité bolo pre verejnosť pravdepodobne povedané pred rokom.
Podľa riaditeľa agentúry FOCUS prieskum preukázal, že seriózne témy majú podstatne vyšší potenciál zapamätateľnosti v porovnaní s bulvárnymi témami a ľudia im pripisujú vyššiu mieru subjektívnej dôležitosti.