Získané dáta poslúžia na tvorbu nových investičných projektov a podporných programov pre žiakov a digitálne tímy škôl.
Autor TASR
Prešov 9. februára (TASR) - Na 65 stredných odborných školách a gymnáziách v troch krajoch na Slovensku sa začal rozsiahly zber údajov pod záštitou expertov Svetovej banky (SB). Cieľom prieskumu, ktorý sa realizuje v rámci iniciatívy na podporu dobiehajúcich regiónov (Catching-up Regions), je zmapovať aktuálny stav využívania informačných technológií a digitálnych prostriedkov vo vzdelávaní. TASR o tom informovala PR konzultantka Svetovej banky Anna Polačková.
Získané dáta poslúžia na tvorbu nových investičných projektov a podporných programov pre žiakov a digitálne tímy škôl.
"Štúdia Inštitútu vzdelávacej politiky pri Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR publikovaná v roku 2022 odhalila, že v troch dobiehajúcich regiónoch je miera vybavenosti škôl digitálnou technikou medzi 66 až 75 percentami. Toto číslo je v kontraste s 12 až 14 percentami digitálnych učební z celkového počtu učební v týchto regiónoch. Ešte väčší kontrast je viditeľný iba v piatich až ôsmich percentách učební vybavených modernými nástrojmi na digitálnu podporu spolupráce, kreativity a skúmania," vysvetlil Štefan Chudoba zo Svetovej banky.
Digitalizácia podľa jeho slov nie je len o technológiách, ale tiež o pedagogických a nepedagogických pracovníkoch, ich digitálnych zručnostiach, ako aj o zavádzaní digitalizácie do vzdelávania, v čom slovenské regióny stále zaostávajú.
Prieskum sa realizuje na 65 stredných školách v troch krajoch. Z Prešovského samosprávneho kraja bolo vybraných 16 stredných odborných škôl (SOŠ) a šesť gymnázií, z Košického samosprávneho kraja sa do zberu dát zapojí 19 SOŠ a štyri gymnáziá. V Banskobystrickom samosprávnom kraji sa digitálna zrelosť mapuje na 14 SOŠ a šiestich gymnáziách. Informácie v oblasti digitalizácie sa na školách získavajú prostredníctvom dotazníkov.
"Tím expertov Svetovej banky si kladie za cieľ zvýšiť povedomie o digitalizácii, o možnostiach rôznych moderných metód a techník na digitálnu podporu učenia a učenia sa, ako aj o výhodách zavedenia role digitálneho koordinátora na školách," uviedol Martin Džbor, konzultant SB, ktorý zastrešuje oblasť digitalizácie. Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky totiž iba približne každá desiata škola v dobiehajúcich regiónoch disponuje rolou digitálneho koordinátora, ktorý by sa téme venoval systematicky.
Digitálny prieskum bude na školách prebiehať do polovice marca, pričom analýza údajov by mala byť známa v apríli tohto roka.
"Získané údaje budú vhodnou platformou pre zladenie priorít ministerstva školstva a samosprávnych krajov na jednej strane a prioritami a potrebami zamestnávateľov na strane druhej," dodal Chudoba.
Získané dáta poslúžia na tvorbu nových investičných projektov a podporných programov pre žiakov a digitálne tímy škôl.
"Štúdia Inštitútu vzdelávacej politiky pri Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR publikovaná v roku 2022 odhalila, že v troch dobiehajúcich regiónoch je miera vybavenosti škôl digitálnou technikou medzi 66 až 75 percentami. Toto číslo je v kontraste s 12 až 14 percentami digitálnych učební z celkového počtu učební v týchto regiónoch. Ešte väčší kontrast je viditeľný iba v piatich až ôsmich percentách učební vybavených modernými nástrojmi na digitálnu podporu spolupráce, kreativity a skúmania," vysvetlil Štefan Chudoba zo Svetovej banky.
Digitalizácia podľa jeho slov nie je len o technológiách, ale tiež o pedagogických a nepedagogických pracovníkoch, ich digitálnych zručnostiach, ako aj o zavádzaní digitalizácie do vzdelávania, v čom slovenské regióny stále zaostávajú.
Prieskum sa realizuje na 65 stredných školách v troch krajoch. Z Prešovského samosprávneho kraja bolo vybraných 16 stredných odborných škôl (SOŠ) a šesť gymnázií, z Košického samosprávneho kraja sa do zberu dát zapojí 19 SOŠ a štyri gymnáziá. V Banskobystrickom samosprávnom kraji sa digitálna zrelosť mapuje na 14 SOŠ a šiestich gymnáziách. Informácie v oblasti digitalizácie sa na školách získavajú prostredníctvom dotazníkov.
"Tím expertov Svetovej banky si kladie za cieľ zvýšiť povedomie o digitalizácii, o možnostiach rôznych moderných metód a techník na digitálnu podporu učenia a učenia sa, ako aj o výhodách zavedenia role digitálneho koordinátora na školách," uviedol Martin Džbor, konzultant SB, ktorý zastrešuje oblasť digitalizácie. Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky totiž iba približne každá desiata škola v dobiehajúcich regiónoch disponuje rolou digitálneho koordinátora, ktorý by sa téme venoval systematicky.
Digitálny prieskum bude na školách prebiehať do polovice marca, pričom analýza údajov by mala byť známa v apríli tohto roka.
"Získané údaje budú vhodnou platformou pre zladenie priorít ministerstva školstva a samosprávnych krajov na jednej strane a prioritami a potrebami zamestnávateľov na strane druhej," dodal Chudoba.