Približne 60 percent respondentov v prieskume uviedlo, že pandémia ich donútila, aby si zlepšili doterajšie zručnosti v používaní počítačov, internetu a e-služieb.
Autor TASR
Bratislava 5. mája (TASR) - Schopnosť prispôsobovať sa informačným a komunikačným technológiám (IKT) klesá so stúpajúcim vekom, nižším vzdelaním, ako aj horším sociálnym statusom domácnosti. Vyplýva to z prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý sa uskutočnil od 22. februára do 1. marca na vzorke 1003 respondentov.
Z prieskumu vyplynulo, že 15 percent dôchodcov sa IKT prispôsobuje veľmi ľahko alebo skôr ľahko, 34 percent skôr ťažko alebo veľmi ťažko a 51 percent z nich sa IKT vôbec neučí. Na IKT sa ďalej podľa prieskumu veľmi ľahko alebo skôr ľahko adaptuje 44 percent nezamestnaných alebo ľudí z domácností. Z nich sa im skôr ťažko alebo veľmi ťažko prispôsobuje 25 percent a 32 percent sa ich vôbec neučí.
Približne 60 percent respondentov v prieskume uviedlo, že pandémia ich donútila, aby si zlepšili doterajšie zručnosti v používaní počítačov, internetu a e-služieb. "Ani pandémia nedokázala výraznejšie zlepšiť úroveň digitálnych zručností u dôchodcov, nezamestnaných či respondentov z najchudobnejších domácností. Títo ľudia väčšinovo deklarujú, že pandémia ich k progresu v tejto oblasti vôbec neprinútila," skonštatoval analytik IVO Marián Velšic.
Z e-služieb štátu a verejných inštitúcií ľudia počas pandémie využívali najmä tie, ktoré priamo súviseli s managementom pandémie, ukázal prieskum. E-služby na webstránkach Národného centra zdravotníckych informácií využilo 67 percent, webový portál korona.gov.sk 59 percent a elektronické služby zdravotníckych zariadení ambulancií lekárov, polikliník, nemocníc 53 percent z opýtaných.
Z prieskumu vyplynulo, že 15 percent dôchodcov sa IKT prispôsobuje veľmi ľahko alebo skôr ľahko, 34 percent skôr ťažko alebo veľmi ťažko a 51 percent z nich sa IKT vôbec neučí. Na IKT sa ďalej podľa prieskumu veľmi ľahko alebo skôr ľahko adaptuje 44 percent nezamestnaných alebo ľudí z domácností. Z nich sa im skôr ťažko alebo veľmi ťažko prispôsobuje 25 percent a 32 percent sa ich vôbec neučí.
Približne 60 percent respondentov v prieskume uviedlo, že pandémia ich donútila, aby si zlepšili doterajšie zručnosti v používaní počítačov, internetu a e-služieb. "Ani pandémia nedokázala výraznejšie zlepšiť úroveň digitálnych zručností u dôchodcov, nezamestnaných či respondentov z najchudobnejších domácností. Títo ľudia väčšinovo deklarujú, že pandémia ich k progresu v tejto oblasti vôbec neprinútila," skonštatoval analytik IVO Marián Velšic.
Z e-služieb štátu a verejných inštitúcií ľudia počas pandémie využívali najmä tie, ktoré priamo súviseli s managementom pandémie, ukázal prieskum. E-služby na webstránkach Národného centra zdravotníckych informácií využilo 67 percent, webový portál korona.gov.sk 59 percent a elektronické služby zdravotníckych zariadení ambulancií lekárov, polikliník, nemocníc 53 percent z opýtaných.