Ako povedal psychológ Marek Madro, otázky týkajúce sa vianočných darčekov po návrate do školy sú pomerne prirodzené. Nie každému sú však príjemné.
Autor TASR
Prešov 8. januára (TASR) - O téme obdarovávania počas Vianoc je potrebné v škole hovoriť. Klíma v škole môže totiž prispieť k vytvoreniu bezpečnejšej a chápavejšej atmosféry, čo sa týka sociálnych rozdielov. Podľa výskumov sú totiž deti vystavené chudobe viac ohrozené šikanou. Pre TASR to uviedol riaditeľ občianskeho združenia (OZ) IPčko a psychológ Marek Madro.
Ako povedal, otázky týkajúce sa vianočných darčekov po návrate do školy sú pomerne prirodzené. Nie každému sú však príjemné.
"Náročná ekonomická situácia a chudoba sú jedným z výrazných faktorov, ktoré ovplyvňujú život mladých ľudí v kontexte ich duševného a fyzického zdravia, budúcnosti, vzdelania, sociálnych vzťahov. Štúdie, ktoré sa touto témou zaoberali, upozornili na fakt, že deti vystavené chudobe sú často osamelejšie. Majú ťažkosti s nadväzovaním priateľstiev, cítia sa viac izolované, majú nízke sebavedomie a sebahodnotu a sú vo vyššej miere ohrozené šikanou," uviedol Madro.
Podľa jeho slov je veľmi dôležité, aby rodičia a blízki s deťmi už pred Vianocami otvorene a primerane veku hovorili o tom, čím si rodina prechádza.
"Ak sú deti od reality odtrhnuté a ťažkosti sú pred nimi ukrývané, majú pocit, že sa nič nedeje, potom to sklamanie z vianočných darčekov môže byť oveľa väčšie, ako keď sme otvorení a dávame najavo, že je to teraz náročnejšie, ale sme v tom spolu a pracujeme na riešení, aby sa situácia zlepšila. Potrebujú v rámci rodiny cítiť porozumenie a zároveň aj podporu v tom, že to na ich hodnote nič nemení," vysvetlil Madro.
Pre mladých ľudí sú podľa neho najnovší telefón, značkové oblečenie, dovolenky a iné materiálne veci "vstupenkou" do sociálnych vzťahov s ich rovesníkmi. Je to jedna z foriem tlaku, ktorý mladí ľudia vnímajú.
"Otázky v škole, čo kto dostal na Vianoce, je potrebné zameniť za otázky tom, ako ich prežili, ako sa cítili počas sviatkov, čo ich potešilo, s kým sa stretli, na akom koláči si najviac pochutnali, akú hru hrali a podobne," doplnil Madro.
Ako povedal, je dôležité aj zo strany pedagógov a odborných zamestnancov v školách, aby si všímali, identifikovali a reagovali na dianie v triedach. Ak tak neurobia, je riziko, že sa patológie v triedach rozvinú.
Anonymne, nonstop a bezplatne sa môžu mladí i dospelí ľudia poradiť prostredníctvom webstránky IPcko.sk, prípadne na bezplatnej krízovej linke pomoci 0800 500 333.
Ako povedal, otázky týkajúce sa vianočných darčekov po návrate do školy sú pomerne prirodzené. Nie každému sú však príjemné.
"Náročná ekonomická situácia a chudoba sú jedným z výrazných faktorov, ktoré ovplyvňujú život mladých ľudí v kontexte ich duševného a fyzického zdravia, budúcnosti, vzdelania, sociálnych vzťahov. Štúdie, ktoré sa touto témou zaoberali, upozornili na fakt, že deti vystavené chudobe sú často osamelejšie. Majú ťažkosti s nadväzovaním priateľstiev, cítia sa viac izolované, majú nízke sebavedomie a sebahodnotu a sú vo vyššej miere ohrozené šikanou," uviedol Madro.
Podľa jeho slov je veľmi dôležité, aby rodičia a blízki s deťmi už pred Vianocami otvorene a primerane veku hovorili o tom, čím si rodina prechádza.
"Ak sú deti od reality odtrhnuté a ťažkosti sú pred nimi ukrývané, majú pocit, že sa nič nedeje, potom to sklamanie z vianočných darčekov môže byť oveľa väčšie, ako keď sme otvorení a dávame najavo, že je to teraz náročnejšie, ale sme v tom spolu a pracujeme na riešení, aby sa situácia zlepšila. Potrebujú v rámci rodiny cítiť porozumenie a zároveň aj podporu v tom, že to na ich hodnote nič nemení," vysvetlil Madro.
Pre mladých ľudí sú podľa neho najnovší telefón, značkové oblečenie, dovolenky a iné materiálne veci "vstupenkou" do sociálnych vzťahov s ich rovesníkmi. Je to jedna z foriem tlaku, ktorý mladí ľudia vnímajú.
"Otázky v škole, čo kto dostal na Vianoce, je potrebné zameniť za otázky tom, ako ich prežili, ako sa cítili počas sviatkov, čo ich potešilo, s kým sa stretli, na akom koláči si najviac pochutnali, akú hru hrali a podobne," doplnil Madro.
Ako povedal, je dôležité aj zo strany pedagógov a odborných zamestnancov v školách, aby si všímali, identifikovali a reagovali na dianie v triedach. Ak tak neurobia, je riziko, že sa patológie v triedach rozvinú.
Anonymne, nonstop a bezplatne sa môžu mladí i dospelí ľudia poradiť prostredníctvom webstránky IPcko.sk, prípadne na bezplatnej krízovej linke pomoci 0800 500 333.