Podľa psychologičky konkrétne pravidlá o tom, ako by mal vyzerať rozvrh hodín v škole, neexistujú, ale pri jeho tvorbe je vhodné rešpektovať zákonitosti bio-psycho-sociálneho vývinu žiakov.
Autor TASR
Bratislava 18. októbra (TASR) - Psychicky náročné predmety v rozvrhu hodín v škole sa majú striedať s predmetmi menej náročnými či nenáročnými. Pre TASR to uviedla psychologička Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Eva Smiková.
Pri tvorbe rozvrhu by sa malo podľa nej pamätať na to, že je potrebné rešpektovať zmeny výkonnosti organizmu žiakov, ktoré podliehajú dennému a týždňovému biologickému rytmu organizmu. "V rámci vyučovacieho dňa sa náročná psychická práca má zaradiť do času najvyššej psychickej výkonnosti (medzi 9.00 a 11.00 h) a psychicky nenáročné predmety v čase nižšej psychickej výkonnosti, teda na koniec vyučovacieho dňa," informovala Smiková. Zároveň uviedla, že pracovný výkon ráno stúpa a kulminuje okolo 10.00 až 11.00 h, čo je zhruba tretia vyučovacia hodina. Najväčší pokles výkonnosti je medzi 12.00 až 13.00 h.
"Aj v rámci vyučovacieho týždňa treba pamätať na to, že na začiatku týždňa sa organizmus rozbieha, a preto, ak je to možné, na pondelok by sa mala zaraďovať psychicky menej náročná činnosť," povedala. Naopak, maximum výkonnosti žiaci dosahujú v utorok a stredu a v piatok už zase výkonnosť organizmu klesá. "Zo psychologického hľadiska za sebou nemajú nasledovať predmety rovnaké alebo podobné," poznamenala.
Podľa psychologičky konkrétne pravidlá o tom, ako by mal vyzerať rozvrh hodín v škole, neexistujú, ale pri jeho tvorbe je vhodné rešpektovať zákonitosti bio-psycho-sociálneho vývinu žiakov. "Sami učitelia ocenia, ak sú žiaci aktívni, pozorní, a preto by faktor dobre nastaveného rozvrhu nemali podceňovať," uzavrela Smiková.
Pri tvorbe rozvrhu by sa malo podľa nej pamätať na to, že je potrebné rešpektovať zmeny výkonnosti organizmu žiakov, ktoré podliehajú dennému a týždňovému biologickému rytmu organizmu. "V rámci vyučovacieho dňa sa náročná psychická práca má zaradiť do času najvyššej psychickej výkonnosti (medzi 9.00 a 11.00 h) a psychicky nenáročné predmety v čase nižšej psychickej výkonnosti, teda na koniec vyučovacieho dňa," informovala Smiková. Zároveň uviedla, že pracovný výkon ráno stúpa a kulminuje okolo 10.00 až 11.00 h, čo je zhruba tretia vyučovacia hodina. Najväčší pokles výkonnosti je medzi 12.00 až 13.00 h.
"Aj v rámci vyučovacieho týždňa treba pamätať na to, že na začiatku týždňa sa organizmus rozbieha, a preto, ak je to možné, na pondelok by sa mala zaraďovať psychicky menej náročná činnosť," povedala. Naopak, maximum výkonnosti žiaci dosahujú v utorok a stredu a v piatok už zase výkonnosť organizmu klesá. "Zo psychologického hľadiska za sebou nemajú nasledovať predmety rovnaké alebo podobné," poznamenala.
Podľa psychologičky konkrétne pravidlá o tom, ako by mal vyzerať rozvrh hodín v škole, neexistujú, ale pri jeho tvorbe je vhodné rešpektovať zákonitosti bio-psycho-sociálneho vývinu žiakov. "Sami učitelia ocenia, ak sú žiaci aktívni, pozorní, a preto by faktor dobre nastaveného rozvrhu nemali podceňovať," uzavrela Smiková.