Ako priblížila psychologička Eva Smiková, učitelia by si mali všímať prejavy a správanie žiakov kontinuálne, aby zachytili už prvé signály.
Autor TASR
Bratislava 5. januára (TASR) - Šikanovanie žiaka v škole môže začať aj reakciami učiteľa, ktorý si ich nemusí byť vedomý. Nedôstojné oslovovanie, poznámky k výzoru či komentáre k školskému výkonu dokážu spustiť ďalšie zosmiešňovanie od spolužiakov. Pre TASR to uviedla psychologička Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Eva Smiková.
"Pedagóg má byť vzdelaný aj v týchto výchovných oblastiach a v dnešnej dobe, kedy sa šikanovaniu venuje dostatočne veľký priestor, by mal práve on zachytiť prvé signály v triede, na škole, má mať v rukách sociálnu dynamiku triedy, vedieť ju využívať v prospech žiakov," zdôraznila psychologička.
Ako priblížila, učitelia by si mali všímať prejavy a správanie žiakov kontinuálne, aby zachytili už prvé signály. V súčasnosti podľa nej na viacerých školách pracujú podporné tímy či odborní zamestnanci, ktorých náplňou práce je aj práca s triedou. Podotkla, že pedagógom môžu významnou mierou pomôcť s prevenciou šikanovania či agresívnym správaním detí.
Postup, ako pracovať a predchádzať šikanovaniu, je pre školy a školské zariadenia zakotvený v smernici k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach, avizovala Smiková. "Prevencia má byť súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu, vrátane pozitívneho vplyvu osobnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca," dodala.
"Pedagóg má byť vzdelaný aj v týchto výchovných oblastiach a v dnešnej dobe, kedy sa šikanovaniu venuje dostatočne veľký priestor, by mal práve on zachytiť prvé signály v triede, na škole, má mať v rukách sociálnu dynamiku triedy, vedieť ju využívať v prospech žiakov," zdôraznila psychologička.
Ako priblížila, učitelia by si mali všímať prejavy a správanie žiakov kontinuálne, aby zachytili už prvé signály. V súčasnosti podľa nej na viacerých školách pracujú podporné tímy či odborní zamestnanci, ktorých náplňou práce je aj práca s triedou. Podotkla, že pedagógom môžu významnou mierou pomôcť s prevenciou šikanovania či agresívnym správaním detí.
Postup, ako pracovať a predchádzať šikanovaniu, je pre školy a školské zariadenia zakotvený v smernici k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach, avizovala Smiková. "Prevencia má byť súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu, vrátane pozitívneho vplyvu osobnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca," dodala.