Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 22. december 2024Meniny má Adela
< sekcia Slovensko

Psychologička: Učitelia prežili náročný rok, leto dáva čas na reflexiu

Na archívnej snímke učiteľka počas dištančného vyučovania na ZŠ Kežmarská 30 v Košiciach 2. februára 2022. Foto: TASR - František Iván

Vhodné je zastaviť sa, spomaliť, vnímať svet okolo nás, odporučila Sedlačková učiteľom, ktorí si počas letných prázdnin majú možnosť oddýchnuť od pracovných povinností v školách.

Bratislava 12. júla (TASR) - Učitelia majú za sebou náročný školský rok. Leto je preto pre nich aj časom na reflexiu, čo by potrebovali a aké sú ich potreby. Pre TASR to uviedla psychologička z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Beáta Sedlačková.

"Vhodné je hľadať vlastné zdroje, čo ich napĺňa, dodáva im energiu. Zážitky, na ktoré nie je čas inokedy," povedala psychologička. Ako príklad uviedla stretávanie sa so zaujímavými a inšpiratívnymi ľuďmi. "Umením je nájsť si vlastný, individualizovaný spôsob oddychu, relaxu, ktorý je pre každého jedinečný. Vhodné je zastaviť sa, spomaliť, vnímať svet okolo nás," odporučila Sedlačková učiteľom, ktorí si počas letných prázdnin majú možnosť oddýchnuť od pracovných povinností v školách.

Sedlačková pripomenula, že každý z nás je špecifický, jedinečný a uprednostňuje rôzne typy aktivít. "Niekto vyhľadáva hory, iný radšej vodu, ľudí alebo, naopak, samotu a čas strávený v knihách," dodala.

Na problém odchádzajúcich učiteľov zo školstva poukázala na konci školského roka 2021/2022 Slovenská komora učiteľov. Vláde zástupcovia komory odovzdali približne 200 vizitiek s menami tých ľudí, ktorí v školstve končia. Niektorí zo školstva odchádzajú z dôvodu zlých finančných podmienok či zaťaženia v práci. "Obrovská záťaž zo stresu a povinností sa odrazila na mojom zdraví. A potom vám príde na účet výplata, ktorá by sa skôr dala nazvať vreckovým," uviedla svoj dôvod odchodu zo školstva po dvoch rokoch učiteľka Michaela Gálová. Problémom je aj pedagogický zbor, ktorý postupne starne.

Inštitút vzdelávacej politiky nedávno zverejnil, že do roku 2025 môže chýbať takmer 8600 učiteľov. Za vyššie platy v školstve sa v týchto dňoch rokuje, k dohode zatiaľ nedošlo. Školskí odborári naďalej žiadajú valorizáciu tarifných platov zamestnancov školstva o desať percent, úpravu platovej tabuľky nepedagogických zamestnancov tak, aby sa začínala na úrovni minimálnej mzdy či dofinancovanie zvýšených nákladov na prevádzku škôl a školských zariadení. V prípade nesplnenia podmienok sú školskí odborári pripravení v septembri štrajkovať.