Známka má podľa Smikovej viacero funkcií, jedna z nich je aj motivačná.
Autor TASR
Bratislava 31. januára (TASR) - Známka nie je o hodnote - osobe žiaka, ale je len externým hodnotením jedného výseku jeho života. Dieťa s horšími známkami na polročnom výpise hodnotenia by malo mať na pamäti, že je to len "polčas" jeho školskej práce a stále je šanca na opravu. Pre TASR to uviedla psychologička Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Eva Smiková.
"Známka zo psychologického hľadiska môže vyzerať, že je to hodnotenie celého života, ale naozaj je to len odraz toho, ako učitelia v škole vyhodnotili jeho vedomosti a zručnosti. Často to nie je ani o motivácii k učeniu alebo snahe, ktoré dieťa predmetu venovalo, takže to treba brať so všetkými týmito aspektmi," zdôraznila.
Minister školstva, vedy, výskumu a športu Tomáš Drucker (Hlas-SD) deti s horšími výsledkami povzbudil, aby sa tým až tak veľmi netrápili a povedali si, čo chcú zlepšiť a zmeniť. Podnietil aj všetkých rodičov. "Známky nie sú všetko. Dôležité je naozaj to, aby sme deťom dali lásku, príležitosť a bezpečie, aby sa mohli rozvíjať. Niekedy sa nezadarí, ale netreba z toho robiť obrovskú tragédiu," poznamenal.
Známka má podľa Smikovej viacero funkcií, jedna z nich je aj motivačná. Ako uviedla, dieťa by mala motivovať k tomu, aby si ju opravilo alebo vybralo oblasti, ktoré vie zlepšiť. Dôležitá je však podľa jej slov aj pomoc a podpora rodičov, pred ktorými by dieťa nemalo mať strach hovoriť o dobrých aj zlých známkach.
Avizovala, že pri horších známkach by rodičia mali dieťaťu poskytnúť útechu a dohodnúť sa s ním, že v ďalšom polroku sa im podarí spoločnými silami získať na vysvedčení lepšie známky. "Pre dieťa je často dostatočným trestom už samotná zlá známka. Treba mu povedať, že mu dôverujú a veria mu, že budúci školský polrok budú známky na vysvedčení lepšie," dodala psychologička.
"Známka zo psychologického hľadiska môže vyzerať, že je to hodnotenie celého života, ale naozaj je to len odraz toho, ako učitelia v škole vyhodnotili jeho vedomosti a zručnosti. Často to nie je ani o motivácii k učeniu alebo snahe, ktoré dieťa predmetu venovalo, takže to treba brať so všetkými týmito aspektmi," zdôraznila.
Minister školstva, vedy, výskumu a športu Tomáš Drucker (Hlas-SD) deti s horšími výsledkami povzbudil, aby sa tým až tak veľmi netrápili a povedali si, čo chcú zlepšiť a zmeniť. Podnietil aj všetkých rodičov. "Známky nie sú všetko. Dôležité je naozaj to, aby sme deťom dali lásku, príležitosť a bezpečie, aby sa mohli rozvíjať. Niekedy sa nezadarí, ale netreba z toho robiť obrovskú tragédiu," poznamenal.
Známka má podľa Smikovej viacero funkcií, jedna z nich je aj motivačná. Ako uviedla, dieťa by mala motivovať k tomu, aby si ju opravilo alebo vybralo oblasti, ktoré vie zlepšiť. Dôležitá je však podľa jej slov aj pomoc a podpora rodičov, pred ktorými by dieťa nemalo mať strach hovoriť o dobrých aj zlých známkach.
Avizovala, že pri horších známkach by rodičia mali dieťaťu poskytnúť útechu a dohodnúť sa s ním, že v ďalšom polroku sa im podarí spoločnými silami získať na vysvedčení lepšie známky. "Pre dieťa je často dostatočným trestom už samotná zlá známka. Treba mu povedať, že mu dôverujú a veria mu, že budúci školský polrok budú známky na vysvedčení lepšie," dodala psychologička.