Úspechom by podľa neho bolo, ak by z neho vzišla politická dohoda o spoločnom riešení aspoň niektorej z kríz, ktorým dnes EÚ čelí.
Autor TASR
Bratislava 10. septembra (TASR) – Od bratislavského summitu nečakám výstupy v podobe konkrétnych riešení, to ani nemalo byť účelom neformálneho summitu. Úspechom by bolo, ak by z neho vzišla politická dohoda o spoločnom riešení aspoň niektorej z kríz, ktorým dnes EÚ čelí. Pre TASR to uviedol Radovan Geist z portálu Euractiv.
"V oblasti migrácie by to mohla byť napríklad dohoda, že v záujme zachovania voľného pohybu osôb vo vnútri EÚ členské krajiny sfunkčnia spoločnú azylovú a imigračnú politiku a súčasťou novej, funkčnej politiky bude napríklad harmonizácia štandardov pri azylových procedúrach a mechanizmus, vďaka ktorému sa bremeno migrácie spravodlivejšie rozloží medzi všetky členské krajiny," uvádza riešenie analytik.
V otázke fungovania eurozóny navrhuje napríklad dohodu o revízii pravidiel hospodárskeho riadenia tak, aby odzrkadľovali rovnocenne s pravidlom udržateľných rozpočtov aj potrebu sociálnej kohézie.
"Prípadne dohodu o tom, že v EÚ alebo eurozóne vznikne v krátkej dobe nástroj, ktorý má potenciál vyrovnávať nerovnomerné dopady hospodárskych tokov na rôzne časti eurozóny - či už vo forme napríklad európskeho poistenia v nezamestnanosti, alebo investičného nástroja, ktorým by bolo možné posilniť hospodársky rast v problémových častiach menovej únie," dodal analytik.
Geist predpokladá, že po organizačnej stránke, čoho súčasťou je aj otázka bezpečnosti podujatia, ho slovenská vláda pripraví čo najlepšie.
"Po stránke politickej, nie je to summit o Slovensku, preto nemáme prečo očakávať, že by sme z jeho konania v Bratislave mali čerpať nejaké výhody, napríklad možnosť významne ovplyvniť agendu rokovaní. Vláda sa možno pokúsi využiť summit komunikačne, prezentovať ho ako nejaký významný diplomatický či politický úspech Slovenska. Koniec koncov iné vlády v iných krajinách robia pri podobných vrcholných rokovaniach to isté," uviedol analytik.
"V oblasti migrácie by to mohla byť napríklad dohoda, že v záujme zachovania voľného pohybu osôb vo vnútri EÚ členské krajiny sfunkčnia spoločnú azylovú a imigračnú politiku a súčasťou novej, funkčnej politiky bude napríklad harmonizácia štandardov pri azylových procedúrach a mechanizmus, vďaka ktorému sa bremeno migrácie spravodlivejšie rozloží medzi všetky členské krajiny," uvádza riešenie analytik.
V otázke fungovania eurozóny navrhuje napríklad dohodu o revízii pravidiel hospodárskeho riadenia tak, aby odzrkadľovali rovnocenne s pravidlom udržateľných rozpočtov aj potrebu sociálnej kohézie.
"Prípadne dohodu o tom, že v EÚ alebo eurozóne vznikne v krátkej dobe nástroj, ktorý má potenciál vyrovnávať nerovnomerné dopady hospodárskych tokov na rôzne časti eurozóny - či už vo forme napríklad európskeho poistenia v nezamestnanosti, alebo investičného nástroja, ktorým by bolo možné posilniť hospodársky rast v problémových častiach menovej únie," dodal analytik.
Geist predpokladá, že po organizačnej stránke, čoho súčasťou je aj otázka bezpečnosti podujatia, ho slovenská vláda pripraví čo najlepšie.
"Po stránke politickej, nie je to summit o Slovensku, preto nemáme prečo očakávať, že by sme z jeho konania v Bratislave mali čerpať nejaké výhody, napríklad možnosť významne ovplyvniť agendu rokovaní. Vláda sa možno pokúsi využiť summit komunikačne, prezentovať ho ako nejaký významný diplomatický či politický úspech Slovenska. Koniec koncov iné vlády v iných krajinách robia pri podobných vrcholných rokovaniach to isté," uviedol analytik.