Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 21. november 2024Meniny má Elvíra
< sekcia Slovensko

Rada Európy ocenila prístup SR k vzdelaniu pre deti z Ukrajiny

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Zatiaľ čo povinné a bezplatné vzdelanie pre deti z Ukrajiny sa vyžaduje vo všetkých členských štátoch, povinná školská dochádzka sa vyžaduje len vo viac ako polovici z nich.

Brusel/Štrasburg 20. novembra (TASR) - Rada Európy (RE) v stredu na Medzinárodný deň práv detí zverejnila štúdiu zameranú na prístup k vzdelaniu pre deti z Ukrajiny v Európe. V štúdii je aj časť, ktorá mapuje situáciu konkrétne na Slovensku, informuje spravodajca TASR.

Rada Európy upozornila, že jazykové bariéry, obmedzená kapacita škôl a ťažkosti so sledovaním detí, ktoré nechodia do školy, patria medzi kľúčové výzvy, ktorým čelia milióny detí z Ukrajiny s útočiskom v krajinách Európy.

V štúdii RE o prístupe k vzdelaniu pre deti z Ukrajiny, ktoré utiekli pred vojnou, sa Slovensko spomína vo viacerých súvislostiach.

Inštitúcia pripomenula, že Slovensko hostilo relatívne vysoký počet ukrajinských utečencov – až tri percentá z celkovej distribúcie vysídlených ukrajinských občanov podľa členských štátov RE, najviac po Nemecku, Poľsku, Česku, Spojenom kráľovstve, Španielsku, Taliansku a Moldavsku.

Zatiaľ čo povinné a bezplatné vzdelanie pre deti z Ukrajiny sa vyžaduje vo všetkých členských štátoch, povinná školská dochádzka sa vyžaduje len vo viac ako polovici z nich. Slovensko nepatrí medzi krajiny, kde je pre tieto deti školská dochádzka povinná, ale pripravuje sa na zápis všetkých ukrajinských študentov v roku 2025.

Zápis do miestnej školy môže byť pre ukrajinské rodiny náročný, pretože zahŕňa niekoľko rôznych krokov a poskytnutie dokumentov, ktoré nemusia mať. Na riešenie týchto výziev Slovensko zaviedlo počiatočné hodnotenie založené na testoch, ktoré určujú ročník, v ktorom deti pokračujú vo vzdelávaní.

Poskytovanie psychologickej podpory ukrajinským deťom je nevyhnutné, pretože pravdepodobne zažili traumu v dôsledku vojny. Slovensko zaviedlo skúšobný proces, v rámci ktorého deti vyšetruje kompetentný odborník buď počas procesu zápisu, alebo v neskoršom štádiu vzdelávania v škole.

Príkladom dobrej praxe na Slovensku je nastavenie projektu Well-U financovaného Európskou komisiou na podporu duševného zdravia ukrajinských utečencov.

Slovensko poskytuje ukrajinským deťom jazykové kurzy, povoľuje nábor ukrajinsky hovoriacich zamestnancov a školenia učiteľov vo viacerých aspektoch, napríklad ako podporiť dieťa s traumatickým zážitkom, ako privítať študentov z Ukrajiny v školskom a vzdelávacom systéme. K dispozícii sú aj individuálni alebo triedni asistenti.

Dôležitá je aj podpora práv detí na zachovanie ich identity. Slovensko sa zapojilo do projektu Ukrajinská knižnica, ktorý zabezpečuje distribúciu ukrajinskej literatúry v pôvodnom jazyku aj ako preklad.

Príkladom dobrej praxe, ktorú podľa RE Slovensko zaviedlo, je najímanie učiteľov utečencov z Ukrajiny do škôl, či už ako riadnych učiteľov alebo asistentov. Pomáha to riešiť rastúce kapacitné potreby v národnom vzdelávacom systéme a poskytuje aj veľkú podporu ukrajinským študentom pri zachovávaní ich identity.


(spravodajca TASR Jaromír Novak)