Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 15. jún 2025Meniny má Vít
< sekcia Slovensko

Drucker: Reforma výchovných zariadení by mohla prísť v septembri

Na snímke minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker (Hlas-SD). Foto: TASR - Pavel Neubauer

Jedným z kľúčových cieľov reformy je posilnenie starostlivosti v prirodzenom prostredí dieťaťa.

Bratislava 2. apríla (TASR) - Reforma špeciálnych výchovných zariadení by mohla ísť do legislatívneho procesu v júni a na rokovanie parlamentu v septembri. Informoval o tom minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) počas stredajšieho zasadnutia Výboru Národnej rady (NR) SR pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch. Označil ju za zásadnú reformu, ktorá rieši dlhodobo zanedbávaný problém, pričom kladie dôraz na ochranu práv detí i modernizáciu zariadení. Liečebno-výchovné sanatória (LVS) by podľa návrhu mali zaniknúť, alebo sa budú transformovať na reedukačné zariadenia či diagnostické centrá. Opozícia reagovala, že LVS slúžia pre inú skupinu detí než reedukačné centrá.

Jedným z kľúčových cieľov reformy je posilnenie starostlivosti v prirodzenom prostredí dieťaťa. Zmení sa aj proces prijímania detí do výchovných zariadení. Reforma by mala byť zahrnutá do väčšieho balíka legislatívnych zmien. „Súčasťou tohto balíka bude aj táto legislatívna úprava. Niekedy začiatkom júna nám vychádza termín, keď pôjdu všetky zmeny do legislatívneho procesu, do medzirezortného pripomienkového konania,“ povedal Drucker po výbore. Koncom augusta by mohla úpravu schváliť vláda a v septembri by mali mať reformu na stole poslanci.

Členka výboru Tina Gažovičová (PS) si myslí, že reforma mešká. Kritizuje, že Drucker ohlásil plošné zatváranie LVS. Priblížila, že slúžia pre deti, ktoré majú vážne problémy s narušenou komunikačnou schopnosťou či poruchu pozornosti, a do týchto zariadení sú umiestňované na žiadosť rodičov. „Potrebujú komplexnú starostlivosť LVS - logopedickú, špeciálno-pedagogickú či psychologickú. Na mimoriadnom školskom výbore, ktorý sme zvolali, dnes ministra o zvrátenie tohto kroku žiadali aj matky týchto detí. Minister zatiaľ nedokázal presne odpovedať, akú inú odbornú starostlivosť bude štát vedieť ich deťom poskytnúť,“ skonštatovala.

„Liečebno-výchovné sanatóriá už prekonali svoju historickú pôsobnosť, pretože deti, ktoré majú poruchy pozornosti, sa postupne integrovali do škôl,“ vysvetlil minister s tým, že sa vytvorili podporné opatrenia. Priznal, že v Košiciach ostala ešte jedna škola, kde takéto deti absolvujú vzdelávanie s odbornou podporou, no myslí si, že existujú aj školy, v ktorých tieto deti pôsobia s adekvátnou podporou. Vzhľadom na prípad z Košíc však otvorili diskusiu. „Odsunuli sme ten plán uzatvorenia, aby sme nevystavili ani neprimeranému stresu, ani tlaku všetkých rodičov a detí, pretože buď sa budú presúvať do tých škôl, kde adekvátna podpora je, alebo budeme debatovať, ako ďalej s touto školou,“ dodal. Nemyslí si, že v školách nebude taký silný podporný tým, ako bol v tzv. LVS.

Nová sieť špeciálnych výchovných zariadení má začať fungovať v školskom roku 2026/2027.