Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 23. december 2024Meniny má Nadežda
< sekcia Slovensko

Reklamná kampaň na vodku porušuje etický kódex

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Sťažovatelia reklame zhodne vyčítali jej zameranie na mladých a mladistvých.

Bratislava 18. septembra (TASR) – Bilbordy "Ži po svojom" propagujúce vodku producenta Gas Familia sú v rozpore s Etickým kódexom reklamnej praxe. Na 7. tohtoročnom zasadnutí to skonštatovala Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (AK RPR).

Komisia ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy posudzovala sťažnosti na 20 reklám. V priebehu mesiacov júl a august zaevidovala od viacerých fyzických osôb i podnety ku kampani na vodku Familia Premium. Posúdila ich ako opodstatnené, informovala výkonná riaditeľa RPR Eva Rajčáková.

Sťažovatelia reklame zhodne vyčítali jej zameranie na mladých a mladistvých. Zastávajú názor, že vizuál v kontexte sloganov "Keď nie si len mamičkin synáčik" a "Keď nie si len ocinova princezná" nabáda mladistvých ku konzumácii alkoholu.

Jeden zo sťažovateľov je presvedčený, že reklama nabáda mladistvých, aby nebrali ohľad na rodičov a vyvoláva v nich potrebu vzbury. Viacerí vyčítali, že bilbord sa ocitol v tesnej blízkosti centra pre liečbu drogových závislostí, základnej školy a tiež na múre materskej školy v Malackách.

Zadávateľ reklamy argumentoval, že protagonisti reklamy sú starší ako 18 rokov a táto nie je určená mladistvým. Podľa komisie reklamu nepripravoval s pocitom zodpovednosti voči všetkým skupinám spotrebiteľov. "V danom prípade sa AK RPR stotožnila s námietkami sťažovateľov a je toho názoru, že vizuál reklamy nemožno považovať za komunikáciu, ktorá by bola etická," informovala o záveroch komisie Rajčáková.

Vysvetlila, že reklama zobrazuje mladých ľudí, ktorých gestá a výrazy nenaznačujú, že by boli v štandardných situáciách. "Naopak, v kontexte so sloganom 'Ži po svojom' a vyobrazením fliaš tvrdého alkoholu AK RPR považuje predmetné vizuály za prezentáciu alkoholu, ktorá zobrazuje nezodpovedný postoj k jeho konzumácii najmä čo do spotrebovaného množstva," ozrejmila.

Slogany použité v rámci vizuálov 'Keď nie si len mamkin synáčik' a 'Keď nie si len ocinova princezná' posúvajú podľa arbitrážnej komisie rady komunikáciu do roviny, v rámci ktorej je možné jednoznačne konštatovať, že sa reklama prihovára mladistvým.

"Spôsob spracovania reklamy, jej obsahová náplň, výrazové prostriedky a v neposlednom rade aj zvolené komunikačné médium, ktoré svojím charakterom zasahuje širokú cieľovú skupinu, vrátane detí a maloletých, môže práve túto skupinu recipientov negatívne ovplyvniť," tlmočila ďalej Rajčáková.

AK RPR tiež skonštatovala, že zadávateľ nevenoval dostatočnú pozornosť ani umiestneniu predmetných bilbordov, a to aj napriek tomu, že propaguje produkt, ktorého reklamu výrazne obmedzujú právne predpisy. Považuje pritom za neprípustné umiestnenie bilbordu v tesnej blízkosti zariadenia pre liečbu drogových závislostí a porušením kódexu je i umiestnenie v blízkosti základnej a materskej školy.

Arbitrážna komisia poukázala aj na to, že spoločnosť Gas Familia porušila ustanovenia kódexu vo vzťahu k reklame na alkohol už i v minulosti. Opakované konanie, kedy reklama výrazne prekračuje hranice etickosti, nie je podľa jej členov férové voči spotrebiteľom, ale ani voči konkurencii, ktorá pri propagácii produktov dodržiava legislatívne pravidlá.

"AK RPR preto odmieta spôsob reklamnej komunikácie spoločnosti GAS Familia a je toho názoru, že predmetná reklamná kampaň ohrozuje dobré meno reklamy ako takej a znižuje dôveru v reklamu ako službu spotrebiteľovi," doplnila Rajčáková.

Aktuálna kampaň na vodku pritiahla aj pozornosť politikov. Proti bilbordom protestovali predstavitelia KDH. Hnutie v tejto súvislosti predložilo na septembrovú parlamentnú schôdzu novelu zákona o reklame. Jej cieľom je zakázať reklamu v blízkosti škôl, školských zariadení, zariadení sociálnych služieb a zdravotníckych zariadení. Vymedzuje okruh 500 metrov od zariadení, v ktorom nie je možné takúto reklamu umiestniť.