Reforma by po schválení mohla vstúpiť do platnosti začiatkom roka 2023.
Autor TASR
Bratislava 28. júla (TASR) – Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR chce transformovať poradenský systém. Hovorí, že prinesie konkrétnu podporu učiteľa pri starostlivosti o deti a žiakov v triede, menej byrokracie, prehľadnosť riešení a tiež to, že podporu získa každé jedno dieťa. TASR o tom informovali z odboru komunikácie a marketingu rezortu.
„Prioritou ministerstva školstva je podpora každého dieťaťa a žiaka. Do škôl chceme priniesť viac inklúzie. Čiže rovnocenný prístup ku každému žiakovi bez rozdielu," uviedla štátna tajomníčka MŠVVaŠ SR pre národnostné školstvo, inkluzívne a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová.
Cieľom takéhoto reformného kroku je podľa rezortu školstva vytvoriť jednotný, prehľadný a dostupný systém poradní, ktoré budú poskytovať služby podľa potrieb dieťaťa, žiaka, rodiny a nie len podľa stanovenej diagnózy. Po prvý raz by mali vzniknúť aj štandardy odborných činností. Inkluzívne tímy by mali mať metodickú podporu a tiež by mohli rátať s pomocou kolegov z praxe. Transformácia poradenského systému si tiež bude vyžadovať spoluprácu aj s odborníkmi z rezortov práce či zdravotníctva.
Po novom by sa mal tiež asistent učiteľa venovať všetkým deťom, ktoré budú potrebovať jeho špeciálnu podporu. Podľa štátnej tajomníčky nepôjde len o žiaka, ktorý má diagnózu, ale aj o žiaka, ktorý prechádza ťažkým obdobím či zameškal veľa učiva.
Podľa Síthovej prax ukázala, že rodič s dieťaťom neraz prechádzal z jedného centra do druhého, kým žiakovi nezistili správnu diagnózu.
„Nový systém poradní bude jednotný, prehľadný a pre rodičov časovo aj priestorovo dostupný. Podporené budú nielen deti, žiaci a ich rodiny, ale aj samotní asistenti a odborní zamestnanci škôl a školských zariadení. Ako špeciálna pedagogička vnímam, že je nevyhnutné podporiť našich kolegov v teréne, ktorí sa doteraz nemali o koho oprieť," dodala.
Reforma by po schválení mohla vstúpiť do platnosti začiatkom roka 2023.
„Prioritou ministerstva školstva je podpora každého dieťaťa a žiaka. Do škôl chceme priniesť viac inklúzie. Čiže rovnocenný prístup ku každému žiakovi bez rozdielu," uviedla štátna tajomníčka MŠVVaŠ SR pre národnostné školstvo, inkluzívne a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová.
Cieľom takéhoto reformného kroku je podľa rezortu školstva vytvoriť jednotný, prehľadný a dostupný systém poradní, ktoré budú poskytovať služby podľa potrieb dieťaťa, žiaka, rodiny a nie len podľa stanovenej diagnózy. Po prvý raz by mali vzniknúť aj štandardy odborných činností. Inkluzívne tímy by mali mať metodickú podporu a tiež by mohli rátať s pomocou kolegov z praxe. Transformácia poradenského systému si tiež bude vyžadovať spoluprácu aj s odborníkmi z rezortov práce či zdravotníctva.
Po novom by sa mal tiež asistent učiteľa venovať všetkým deťom, ktoré budú potrebovať jeho špeciálnu podporu. Podľa štátnej tajomníčky nepôjde len o žiaka, ktorý má diagnózu, ale aj o žiaka, ktorý prechádza ťažkým obdobím či zameškal veľa učiva.
Podľa Síthovej prax ukázala, že rodič s dieťaťom neraz prechádzal z jedného centra do druhého, kým žiakovi nezistili správnu diagnózu.
„Nový systém poradní bude jednotný, prehľadný a pre rodičov časovo aj priestorovo dostupný. Podporené budú nielen deti, žiaci a ich rodiny, ale aj samotní asistenti a odborní zamestnanci škôl a školských zariadení. Ako špeciálna pedagogička vnímam, že je nevyhnutné podporiť našich kolegov v teréne, ktorí sa doteraz nemali o koho oprieť," dodala.
Reforma by po schválení mohla vstúpiť do platnosti začiatkom roka 2023.