Slovenskú akadémiu vied (SAV) vníma ako partnera a teší ho, že táto inštitúcia bude spolupracovať v procese podpory a rozvoja vedy.
Autor TASR
Bratislava 4. júla (TASR) - Ministerstvo školstva chce podporovať slovenskú vedu. Slovenskú akadémiu vied (SAV) vníma ako partnera a teší ho, že táto inštitúcia bude spolupracovať v procese podpory a rozvoja vedy. Rezort tak reagoval pre TASR na strategické dokumenty smerovania vedy na Slovensku, ktoré vo štvrtok predstavila SAV.
Akadémia upozornila, že Slovensku roky chýbajú dokumenty, ktoré by mali určiť priority vo vede a výskume. Predseda SAV Pavol Šajgalík poukázal napríklad na momentálne absentujúcu Štátnu vednú politiku.
"Ministerstvo školstva vypracovalo štátne vedné programy, ktoré boli schválené Radou vlády SR pre vedu, techniku a inovácie ešte v novembri minulého roka a zaslané na Úrad vlády SR. Koordinovaním auditu vedy bol vládou poverený splnomocnenec vlády pre vedu a výskum - po zrušení tohto postu v minulom roku nebola úloha nikomu zverená," uviedol rezort školstva.
Ministerstvo sa jej, ako tvrdí, preto v tomto roku iniciatívne ujalo a pracuje na nej spolu so Svetovou bankou. Rezort školstva tiež pripravuje cestovnú mapu národnej výskumnej infraštruktúry (Roadmap), ktorá bude predložená v júli tohto roka do medzirezortného pripomienkového konania.
SAV sa spojila s univerzitami, priemyselným sektorom s Učenou spoločnosťou Slovenska, aby pripravili základnú analýzu súčasnej situácie v oblasti vedy i výskumu a víziu pre Slovensko i akadémiu vied. "Ponúkame Slovensku dokument Iniciatíva – vízia pre znalostnú spoločnosť a lepšie Slovensko, stratégiu na najbližších desať rokov, podrobnú analýzu porovnania so svetom a akčný plán, ako plniť stanovené ciele," povedal Šajgalík. Tieto dokumenty sú určené štátnym orgánom, politickým stranám, podnikateľom, verejným inštitúciám a vedeckým kapacitám či začínajúcim mladým vedcom.
Vedci v dokumentoch napríklad apelujú na podporu špičkových vedcov, zmenu vzťahu spoločnosti k vede, výskumu a vzdelávaniu či na potrebu auditu verejného výskumného priestoru. V materiáli upozorňujú na nízku podporu zo strany štátu, zlé rozdeľovanie celkovej finančnej podpory, na nízku výkonnosť výskumu, veľkú mieru predstierania vedeckej kvality či na predimenzovanú sieť vysokých škôl i nedostatočný rozvoj vysokoškolského vzdelávania. "Politika SR vo vzťahu k vzdelaniu a vede potrebuje nejakú zmenu," podotkol šéf SAV.
Akadémia upozornila, že Slovensku roky chýbajú dokumenty, ktoré by mali určiť priority vo vede a výskume. Predseda SAV Pavol Šajgalík poukázal napríklad na momentálne absentujúcu Štátnu vednú politiku.
"Ministerstvo školstva vypracovalo štátne vedné programy, ktoré boli schválené Radou vlády SR pre vedu, techniku a inovácie ešte v novembri minulého roka a zaslané na Úrad vlády SR. Koordinovaním auditu vedy bol vládou poverený splnomocnenec vlády pre vedu a výskum - po zrušení tohto postu v minulom roku nebola úloha nikomu zverená," uviedol rezort školstva.
Ministerstvo sa jej, ako tvrdí, preto v tomto roku iniciatívne ujalo a pracuje na nej spolu so Svetovou bankou. Rezort školstva tiež pripravuje cestovnú mapu národnej výskumnej infraštruktúry (Roadmap), ktorá bude predložená v júli tohto roka do medzirezortného pripomienkového konania.
SAV sa spojila s univerzitami, priemyselným sektorom s Učenou spoločnosťou Slovenska, aby pripravili základnú analýzu súčasnej situácie v oblasti vedy i výskumu a víziu pre Slovensko i akadémiu vied. "Ponúkame Slovensku dokument Iniciatíva – vízia pre znalostnú spoločnosť a lepšie Slovensko, stratégiu na najbližších desať rokov, podrobnú analýzu porovnania so svetom a akčný plán, ako plniť stanovené ciele," povedal Šajgalík. Tieto dokumenty sú určené štátnym orgánom, politickým stranám, podnikateľom, verejným inštitúciám a vedeckým kapacitám či začínajúcim mladým vedcom.
Vedci v dokumentoch napríklad apelujú na podporu špičkových vedcov, zmenu vzťahu spoločnosti k vede, výskumu a vzdelávaniu či na potrebu auditu verejného výskumného priestoru. V materiáli upozorňujú na nízku podporu zo strany štátu, zlé rozdeľovanie celkovej finančnej podpory, na nízku výkonnosť výskumu, veľkú mieru predstierania vedeckej kvality či na predimenzovanú sieť vysokých škôl i nedostatočný rozvoj vysokoškolského vzdelávania. "Politika SR vo vzťahu k vzdelaniu a vede potrebuje nejakú zmenu," podotkol šéf SAV.