Cieľom adaptačného obdobia je poskytnúť žiakom a pedagógom podmienky na minimalizovanie stresu z mimoriadnej situácie a vytvorenie bezpečného prostredia v škole.
Autor TASR
Bratislava 28. februára (TASR) – Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR v súvislosti so situáciou na Ukrajine odporúča, aby každá trieda prešla adaptačným procesom, a to v dĺžke aspoň dvoch až troch vyučovacích dní. Vyplýva to z metodického usmernenia rezortu školstva pre riaditeľov a učiteľov základných a stredných škôl, ktoré je zverejnené na webe ministerstva školstva.
Rezort školstva odporúča v deviatom až 11. týždni školského roku 2022 zamerať výchovno-vzdelávací proces na adaptáciu. "Pri návrate žiakov, pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov, nepedagogických zamestnancov v tomto školskom týždni, predovšetkým žiakov prichádzajúcich po jarných prázdninách, treba počítať s tým, že každý jeden si nesie so sebou skúsenosť, respektíve informáciu spojenú s vojnou na Ukrajine. Odporúčame zamerať sa na adaptáciu žiakov na vzniknutú vojnovú udalosť," uviedlo ministerstvo školstva.
Cieľom adaptačného obdobia je poskytnúť žiakom a pedagógom podmienky na minimalizovanie stresu z mimoriadnej situácie a vytvorenie bezpečného prostredia v škole. Zároveň dodali, že aj po adaptačných dňoch je potrebné, aby boli adaptačné prvky realizované priebežne, minimálne nasledujúci mesiac.
Podľa usmernenia by mali učitelia v tomto období vytvoriť priestor a venovať sa téme vojny na Ukrajine spôsobom, ktorý je primeraný veku žiakov. Zároveň by sa v školách nemalo skúšať a písať testy, písomky. Vynechať sa majú politické komentáre. Zároveň rezort školstva apeluje, aby sa komunikovali len informácie, ktoré pochádzajú z dôveryhodných zdrojov, a učitelia zamerali na ne pozornosť svojich žiakov. Učitelia majú vysvetľovať, čo je súdržnosť, a vyslovovať posolstvá o solidarite s ukrajinskými obyvateľmi. "Je dôležité klásť dôraz aj na psychickú podporu žiakov z ruskej a ukrajinskej národnostnej menšiny, ktorí už navštevujú naše školy. Pocity strachu, neistoty či neprijatia sa ich v týchto chvíľach môžu týkať rovnako, ak nie viac," dodáva sa v materiáli.
Rezort uvádza, že riaditelia a učitelia v školách sa majú v prípade potreby obrátiť na odborných zamestnancov priamo v školách alebo na poradenské zariadenie v okolí. "Každý žiak je iný. Každého sa môže téma a situácia na Ukrajine dotýkať rozdielnou intenzitou," upozorňuje rezort školstva s tým, že aj v tomto období majú učitelia zvýšiť pozornosť na varovné signály naznačujúce, že je potrebné venovať žiakovi zvýšenú pozornosť.
Rezort školstva odporúča v deviatom až 11. týždni školského roku 2022 zamerať výchovno-vzdelávací proces na adaptáciu. "Pri návrate žiakov, pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov, nepedagogických zamestnancov v tomto školskom týždni, predovšetkým žiakov prichádzajúcich po jarných prázdninách, treba počítať s tým, že každý jeden si nesie so sebou skúsenosť, respektíve informáciu spojenú s vojnou na Ukrajine. Odporúčame zamerať sa na adaptáciu žiakov na vzniknutú vojnovú udalosť," uviedlo ministerstvo školstva.
Cieľom adaptačného obdobia je poskytnúť žiakom a pedagógom podmienky na minimalizovanie stresu z mimoriadnej situácie a vytvorenie bezpečného prostredia v škole. Zároveň dodali, že aj po adaptačných dňoch je potrebné, aby boli adaptačné prvky realizované priebežne, minimálne nasledujúci mesiac.
Podľa usmernenia by mali učitelia v tomto období vytvoriť priestor a venovať sa téme vojny na Ukrajine spôsobom, ktorý je primeraný veku žiakov. Zároveň by sa v školách nemalo skúšať a písať testy, písomky. Vynechať sa majú politické komentáre. Zároveň rezort školstva apeluje, aby sa komunikovali len informácie, ktoré pochádzajú z dôveryhodných zdrojov, a učitelia zamerali na ne pozornosť svojich žiakov. Učitelia majú vysvetľovať, čo je súdržnosť, a vyslovovať posolstvá o solidarite s ukrajinskými obyvateľmi. "Je dôležité klásť dôraz aj na psychickú podporu žiakov z ruskej a ukrajinskej národnostnej menšiny, ktorí už navštevujú naše školy. Pocity strachu, neistoty či neprijatia sa ich v týchto chvíľach môžu týkať rovnako, ak nie viac," dodáva sa v materiáli.
Rezort uvádza, že riaditelia a učitelia v školách sa majú v prípade potreby obrátiť na odborných zamestnancov priamo v školách alebo na poradenské zariadenie v okolí. "Každý žiak je iný. Každého sa môže téma a situácia na Ukrajine dotýkať rozdielnou intenzitou," upozorňuje rezort školstva s tým, že aj v tomto období majú učitelia zvýšiť pozornosť na varovné signály naznačujúce, že je potrebné venovať žiakovi zvýšenú pozornosť.