Výsledky posledného medzinárodného testovania žiakov základných škôl (PISA 2018) potvrdili dlhodobé zaostávanie slovenských žiakov nielen v porovnaní s okolitými krajinami.
Autor TASR
Bratislava 17. januára (TASR) – Finančné ohodnotenie práce pedagógov považuje rezort školstva za svoju prioritu. V reakcii na analytickú správu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR o platových podmienkach učiteľov základných škôl to pre TASR uviedol odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Rezort školstva tvrdí, že zvyšovanie platových podmienok pedagógov je deklarované aj v Národnom programe rozvoja výchovy a vzdelávania. "Za uplynulé obdobie sa platy zvýšili o 36 percent, čo svedčí o výraznom konkrétnom opatrení rezortu," uviedlo ministerstvo školstva. O pár rokov bude Slovensko potrebovať o 10.000 učiteľov viac, no už v súčasnosti je riziko získania nových pedagógov aj pre ich nedostatočnú finančnú motiváciu, vyplýva to z analýzy NKÚ. Zároveň upozorňuje, že platové podmienky sú jedným z kľúčových faktorov, ktorý ovplyvňuje záujem mladých ľudí o učiteľské povolanie.
Výsledky posledného medzinárodného testovania žiakov základných škôl (PISA 2018) potvrdili dlhodobé zaostávanie slovenských žiakov nielen v porovnaní s okolitými krajinami. Podľa národnej autority pre externú kontrolu je jedným z dôležitých predpokladov zvyšovania kvality celého vzdelávacieho procesu podpora rastu atraktivity učiteľského povolania. "Nedostatočné výdavky do podpory rozvoja školstva sa okrem iného premietajú aj do nízkeho mzdového ohodnotenia učiteľov, ktoré je jedným z kľúčových faktorov ovplyvňujúcich záujem mladých ľudí o štúdium pedagogiky a prácu v školstve," uvádza NKÚ.
Rezort školstva v reakcii vyjadril počudovanie nad analýzou NKÚ, "ktorá navodzuje dojem, že výsledky testovania PISA významne súvisia s platmi učiteľov alebo informáciou, že sa slovenskí žiaci v medzinárodnom testovaní PISA nezlepšili". Ministerstvo tvrdí, že výsledky PISA sú ovplyvnené inými faktormi, a že v testovaní PISA 2018 slovenskí žiaci dosiahli prvýkrát po desaťročí zlepšenie vo všetkých troch testovaných gramotnostiach. "V matematike dokonca dramatické zlepšenie z pásma podpriemeru do pásma priemeru OECD, teda dosiahli štandard najvyspelejších krajín sveta," uviedol rezort školstva. Zároveň tvrdí, že "analytické činnosti vykonávané za peniaze daňových poplatníkov v akejkoľvek inštitúcii by mali podliehať kontrole kvality rovnako, ako sa vyžaduje od analytikov na univerzitách či v akadémii vied, aby nedochádzalo k zavádzaniu verejnosti na základe analýz, ktoré nespĺňajú vedecké štandardy."
Rezort školstva tvrdí, že zvyšovanie platových podmienok pedagógov je deklarované aj v Národnom programe rozvoja výchovy a vzdelávania. "Za uplynulé obdobie sa platy zvýšili o 36 percent, čo svedčí o výraznom konkrétnom opatrení rezortu," uviedlo ministerstvo školstva. O pár rokov bude Slovensko potrebovať o 10.000 učiteľov viac, no už v súčasnosti je riziko získania nových pedagógov aj pre ich nedostatočnú finančnú motiváciu, vyplýva to z analýzy NKÚ. Zároveň upozorňuje, že platové podmienky sú jedným z kľúčových faktorov, ktorý ovplyvňuje záujem mladých ľudí o učiteľské povolanie.
Výsledky posledného medzinárodného testovania žiakov základných škôl (PISA 2018) potvrdili dlhodobé zaostávanie slovenských žiakov nielen v porovnaní s okolitými krajinami. Podľa národnej autority pre externú kontrolu je jedným z dôležitých predpokladov zvyšovania kvality celého vzdelávacieho procesu podpora rastu atraktivity učiteľského povolania. "Nedostatočné výdavky do podpory rozvoja školstva sa okrem iného premietajú aj do nízkeho mzdového ohodnotenia učiteľov, ktoré je jedným z kľúčových faktorov ovplyvňujúcich záujem mladých ľudí o štúdium pedagogiky a prácu v školstve," uvádza NKÚ.
Rezort školstva v reakcii vyjadril počudovanie nad analýzou NKÚ, "ktorá navodzuje dojem, že výsledky testovania PISA významne súvisia s platmi učiteľov alebo informáciou, že sa slovenskí žiaci v medzinárodnom testovaní PISA nezlepšili". Ministerstvo tvrdí, že výsledky PISA sú ovplyvnené inými faktormi, a že v testovaní PISA 2018 slovenskí žiaci dosiahli prvýkrát po desaťročí zlepšenie vo všetkých troch testovaných gramotnostiach. "V matematike dokonca dramatické zlepšenie z pásma podpriemeru do pásma priemeru OECD, teda dosiahli štandard najvyspelejších krajín sveta," uviedol rezort školstva. Zároveň tvrdí, že "analytické činnosti vykonávané za peniaze daňových poplatníkov v akejkoľvek inštitúcii by mali podliehať kontrole kvality rovnako, ako sa vyžaduje od analytikov na univerzitách či v akadémii vied, aby nedochádzalo k zavádzaniu verejnosti na základe analýz, ktoré nespĺňajú vedecké štandardy."