Každý žiadateľ poskytol v žiadosti na hodnotenie 25 vedeckých alebo iných tvorivých prác, ktoré reprezentujú tvorbu pracoviska.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 19. decembra (TASR) – Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR hodnotilo kvalitu verejných vysokých škôl a Slovenskej akadémie vied (SAV). V pondelok rezort zverejnil periodické hodnotenia výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti verejných vysokých škôl a SAV za obdobie rokov 2014 – 2019. Informoval o tom počas pondelkovej tlačovej konferencie dočasne poverený minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Ján Horecký.
Cieľom hodnotiaceho procesu je podľa štátneho tajomníka rezortu školstva Michala Fedáka zvýšenie kvality vedeckej tvorby a podpora konkurencieschopnosti vedeckých inštitúcií. Výsledkom hodnotenia sú profily kvality jednotlivých inštitúcií v 28 oblastiach výskumu. Profil kvality je vyjadrením úrovne kvality výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti vo vybranej oblasti výskumu.
Každý žiadateľ poskytol v žiadosti na hodnotenie 25 vedeckých alebo iných tvorivých prác, ktoré reprezentujú tvorbu pracoviska. Výsledný profil kvality preukazuje, koľko výstupov z 25 sú svetovej, významnej medzinárodnej, medzinárodnej, národnej kvality alebo majú "nulovú" kvalitu.
Do výzvy sa podľa Horeckého zapojilo 308 žiadateľov, komisie vyhodnotili celkovo 7700 vedeckých prác. Súčasťou hodnotenia bolo aj 10.036 zamestnancov. Výsledky hodnotenia podľa Fedáka môžu pomôcť napríklad aj budúcim študentom či zamestnancom pri kvalifikovanom výbere vysokej školy či výskumného pracoviska. Minister školstva doplnil, že financovanie vedy a výskumu je na Slovensku dlhodobo podfinancované. Zverejnené výsledky profilov kvality budú zohľadnené v rozpise dotácie na verejných vysokých škôl od roku 2024.
Horecký uviedol, že sa podarilo zostaviť komisie hodnotiteľov z významných zahraničných inštitúcií. Hodnotiteľské komisie pozostávali zo 165 hodnotiteľov zo 66 inštitúcií 19 krajín sveta. "Proces periodického hodnotenia sa realizoval formou výzvy, ktorú zverejnilo ministerstvo školstva 2. mája," povedal Fedák. Výzva bola súčasťou reformy Zavedenie systému periodického hodnotenia vedeckého výkonu v rámci plánu obnovy s celkovou alokáciou 9,4 milióna eur. Hodnotenie vedeckých prác prebiehalo v komisiách počas septembra až decembra.
"Vysoké školy a výskumné inštitúcie získavajú spätnú väzbu na základe kvalitatívneho hodnotenia od renomovaných, prevažne zahraničných odborníkov, ktorí nemajú väzby na domáce projekty," povedal riaditeľ odbor vzdelávania, inovácií a verejných financií zo sekcie plánu obnovy na Úrade vlády SR Peter Goliaš. Ako dodal, získala sa tak možnosť objektívne rozlíšiť a následne aj cielene podporovať vedecké tímy s najväčším potenciálom rozvoja.
Ďalšie periodické hodnotenie výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti bude v roku 2026. Rozšírené bude aj na hodnotenie výskumnej infraštruktúry a spoločenského dosahu.
Cieľom hodnotiaceho procesu je podľa štátneho tajomníka rezortu školstva Michala Fedáka zvýšenie kvality vedeckej tvorby a podpora konkurencieschopnosti vedeckých inštitúcií. Výsledkom hodnotenia sú profily kvality jednotlivých inštitúcií v 28 oblastiach výskumu. Profil kvality je vyjadrením úrovne kvality výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti vo vybranej oblasti výskumu.
Každý žiadateľ poskytol v žiadosti na hodnotenie 25 vedeckých alebo iných tvorivých prác, ktoré reprezentujú tvorbu pracoviska. Výsledný profil kvality preukazuje, koľko výstupov z 25 sú svetovej, významnej medzinárodnej, medzinárodnej, národnej kvality alebo majú "nulovú" kvalitu.
Do výzvy sa podľa Horeckého zapojilo 308 žiadateľov, komisie vyhodnotili celkovo 7700 vedeckých prác. Súčasťou hodnotenia bolo aj 10.036 zamestnancov. Výsledky hodnotenia podľa Fedáka môžu pomôcť napríklad aj budúcim študentom či zamestnancom pri kvalifikovanom výbere vysokej školy či výskumného pracoviska. Minister školstva doplnil, že financovanie vedy a výskumu je na Slovensku dlhodobo podfinancované. Zverejnené výsledky profilov kvality budú zohľadnené v rozpise dotácie na verejných vysokých škôl od roku 2024.
Horecký uviedol, že sa podarilo zostaviť komisie hodnotiteľov z významných zahraničných inštitúcií. Hodnotiteľské komisie pozostávali zo 165 hodnotiteľov zo 66 inštitúcií 19 krajín sveta. "Proces periodického hodnotenia sa realizoval formou výzvy, ktorú zverejnilo ministerstvo školstva 2. mája," povedal Fedák. Výzva bola súčasťou reformy Zavedenie systému periodického hodnotenia vedeckého výkonu v rámci plánu obnovy s celkovou alokáciou 9,4 milióna eur. Hodnotenie vedeckých prác prebiehalo v komisiách počas septembra až decembra.
"Vysoké školy a výskumné inštitúcie získavajú spätnú väzbu na základe kvalitatívneho hodnotenia od renomovaných, prevažne zahraničných odborníkov, ktorí nemajú väzby na domáce projekty," povedal riaditeľ odbor vzdelávania, inovácií a verejných financií zo sekcie plánu obnovy na Úrade vlády SR Peter Goliaš. Ako dodal, získala sa tak možnosť objektívne rozlíšiť a následne aj cielene podporovať vedecké tímy s najväčším potenciálom rozvoja.
Ďalšie periodické hodnotenie výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti bude v roku 2026. Rozšírené bude aj na hodnotenie výskumnej infraštruktúry a spoločenského dosahu.