Rezort spresnil, že štandardy definujú základné etické a ľudskoprávne princípy, ktoré podporujú spravodlivé vzdelávacie prostredie.
Autor TASR
Bratislava 27. novembra (TASR) - Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVM) SR zavádza štandardy zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní, ktoré podporujú rovnosť šancí a spravodlivé podmienky pre všetkých žiakov. Školy a školské zariadenia ich majú do svojich školských poriadkov začleniť do konca februára 2025. TASR o tom informoval odbor komunikácie a marketingu MŠVVM.
Po aktualizácii školských poriadkov o uvedené štandardy, ktoré rezort vydal, majú následne do konca septembra budúceho roka povinnosť vypracovať plán ich uplatňovania a podľa jednotlivých štandardov aj postupovať.
Rezort spresnil, že štandardy definujú základné etické a ľudskoprávne princípy, ktoré podporujú spravodlivé vzdelávacie prostredie. Školám majú poskytnúť účinné nástroje na odhaľovanie, prevenciu a riešenie prípadov segregácie. Určujú napríklad organizačné a manažérske pravidlá správania a konania pre školy a všetkých aktérov výchovno-vzdelávacieho procesu.
"Inkluzívne vzdelávanie je o vízii školy ako miesta, kde má každé dieťa šancu uspieť, naučiť sa rešpektu, spolupráci a tolerancii. Zavedením štandardov na zákaz segregácie posúvame slovenské školstvo bližšie k tomuto cieľu a poskytujeme školám nástroje, ktoré im pomôžu vytvárať spravodlivé prostredie pre všetkých žiakov," povedal minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Rezort pripomína, že tento krok vychádza z novely školského zákona a téma desegregácie vo vzdelávaní je aj súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR. Ide o záväzok podniknúť aktívne kroky smerujúce k prevencii a odstraňovaniu nedostatkov v prípade, ak je riziko segregácie alebo segregačná situácia preukázaná.
MŠVVM dodáva, že podmienka uplatňovania štandardov vo všetkých školách automaticky neznamená predpoklad, že k segregácii vo všetkých školách na Slovensku aj dochádza.
Po aktualizácii školských poriadkov o uvedené štandardy, ktoré rezort vydal, majú následne do konca septembra budúceho roka povinnosť vypracovať plán ich uplatňovania a podľa jednotlivých štandardov aj postupovať.
Rezort spresnil, že štandardy definujú základné etické a ľudskoprávne princípy, ktoré podporujú spravodlivé vzdelávacie prostredie. Školám majú poskytnúť účinné nástroje na odhaľovanie, prevenciu a riešenie prípadov segregácie. Určujú napríklad organizačné a manažérske pravidlá správania a konania pre školy a všetkých aktérov výchovno-vzdelávacieho procesu.
"Inkluzívne vzdelávanie je o vízii školy ako miesta, kde má každé dieťa šancu uspieť, naučiť sa rešpektu, spolupráci a tolerancii. Zavedením štandardov na zákaz segregácie posúvame slovenské školstvo bližšie k tomuto cieľu a poskytujeme školám nástroje, ktoré im pomôžu vytvárať spravodlivé prostredie pre všetkých žiakov," povedal minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Rezort pripomína, že tento krok vychádza z novely školského zákona a téma desegregácie vo vzdelávaní je aj súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR. Ide o záväzok podniknúť aktívne kroky smerujúce k prevencii a odstraňovaniu nedostatkov v prípade, ak je riziko segregácie alebo segregačná situácia preukázaná.
MŠVVM dodáva, že podmienka uplatňovania štandardov vo všetkých školách automaticky neznamená predpoklad, že k segregácii vo všetkých školách na Slovensku aj dochádza.