Hovorkyňa upozornila, že sa integrovala miestna štátna správa, v dôsledku čoho došlo k zrušeniu úradov a presunutiu agendy miestnej špecializovanej štátnej správy do štruktúry 72 okresných úradov.
Autor TASR
Bratislava 7. júla (TASR) - Reforma verejnej správy ESO (Efektívna, Spoľahlivá a Otvorená verejná správa) bola jednoznačne úspešná, priniesla úsporu už viac ako miliardu eur. Europoslanec Ivan Štefanec (KDH), ktorý tvrdí opak, je podľa rezortu vnútra pravdepodobne veľmi dlho mimo Slovenska a zjavne nepozná realitu. Uviedla to dnes hovorkyňa Ministerstva vnútra (MV) SR Andrea Dobiášová na margo Štefancovej kritiky, že minister Robert Kaliňák (Smer-SD) reformu nezvládol.
"Pre svoje podklady na tlačovú besedu zobral Ivan Štefanec štatistiky, ktoré hovoria nie o počte úradníkov na Slovensku, ale o počte zamestnancov vo verejnej správe, kde patria aj napríklad zamestnanci samospráv, učitelia či zdravotníci. Počet úradníkov štátnej správy na Slovensku, ktorej sa týkala reforma ESO, je približne 80.000," upozornila Dobiášová.
Zároveň upozornila, že v rámci reformy ESO sa integrovala miestna štátna správa, v dôsledku čoho došlo k zrušeniu úradov a presunutiu agendy miestnej špecializovanej štátnej správy do štruktúry 72 okresných úradov. "Ďalej došlo k zrušeniu alebo zlúčeniu viac ako 200 príspevkových a rozpočtových organizácií jednotlivých rezortov. Uskutočnila sa racionalizácia obslužných činností rezortu vnútra prostredníctvom vytvorených centier podpory na krajskej úrovni. Reforma ESO priniesla aj novú komunikáciu občana s úradmi štátnej správy, ktorá je posunutá do moderného konceptu vo forme klientskych centier, čím sa oddelil výkon činností štátnej správy od kontaktu s občanom," menovala Dobiášová.
Klientske centrá podľa jej slov predstavujú moderné pracoviská štátnej správy s kvalitnými a rýchlymi službami, kde občania na jednom mieste v príjemnom prostredí jednoduchšie a pohodlne vybavia veľkú väčšinu úradných záležitosti v komunikácii so štátom. "Nemusia tak cestovať na rôzne miesta, čo šetrí ich čas a peniaze. Zároveň sa podarilo výrazne skrátiť čakacie lehoty. Transparentnosť zvyšuje vyvolávací systém či prítomnosť supervízora na pracovisku," odkázala Dobiášová.
Tieto zmeny viedli podľa MV okrem iného k zjednodušeniu vybavovania záležitostí fyzických a právnických osôb na miestnych orgánoch štátnej správy, ale aj k zefektívneniu vynakladania výdavkov a optimalizácii nákladov na fungovanie verejnej správy. "Reforma ESO navyše za štyri roky priniesla úspory štátu viac ako jednu miliardu eur," tvrdí ministerstvo.
Podľa Dobiášovej začal rezort od 1. júla s malou revolúciou v komunikácií úradov s verejnosťou. "Úradné rozhodnutia sa začali doručovať firmám zapísaným v obchodnom registri cez elektronické schránky a ďalšie kategórie fyzických a právnických osôb budú nasledovať. Len samotné MV v posledných rokoch spustilo aj viac ako sto elektronických služieb pre občanov, ktoré môžu využívať v prípade, že majú občiansky preukaz s čipom," dodala Dobiášová.
Štefanec dnes vyhlásil, že minister vnútra Kaliňák zlyhal nielen morálne po množstve škandálov, ale aj odborne, lebo jeho reforma verejnej správy ESO sa nielenže nenapĺňa, ale absolútne zlyhala. "Slovensko je tretie najhoršie v rámci EÚ z hľadiska počtu zamestnancov vo verejnej správe. Máme viac než 40 úradníkov na 1000 obyvateľov. Keby sme sa dostali len na úroveň Českej republiky, znamenalo by to úsporu 750 miliónov eur ročne," uviedol Štefanec.
Pripomenul, že Kaliňák reformou ESO sľuboval úspory 700 miliónov eur. "To sa nielenže nenaplnilo, ale počet zamestnancov verejnej správy rástol," podotkol Štefanec s tým, že európsky priemer je 30 zamestnancov na 1000 obyvateľov. Najlepšie je na tom Fínsko (20/1000), najhoršie Maďarsko (45/1000).
Štefanec pripomína, že počas pravicových vlád Mikuláša Dzurindu bol počet zamestnancov verejnej správy na Slovensku pod priemerom EÚ. Narastať začal až počas vládnutia Roberta Fica (Smer-SD). KDH je presvedčené, že ak by sa Slovensko dostalo aspoň na úroveň Českej republiky (mierne nad 30 zamestnancov na 1000 obyvateľov), ušetrili by sme minimálne 750 miliónov eur ročne. "Estónsko sa sústredilo na elektronizáciu verejnej správy. Je to krajina, kde 94 percent daňových priznaní sa podáva elektronicky. Toto je cesta aj pre Slovensko, je tu veľký priestor pre úspory. Reformu verejnej správy potrebujeme, ale nie takým systémom, ako ju začal Kaliňák," odkázal Štefanec.
"Pre svoje podklady na tlačovú besedu zobral Ivan Štefanec štatistiky, ktoré hovoria nie o počte úradníkov na Slovensku, ale o počte zamestnancov vo verejnej správe, kde patria aj napríklad zamestnanci samospráv, učitelia či zdravotníci. Počet úradníkov štátnej správy na Slovensku, ktorej sa týkala reforma ESO, je približne 80.000," upozornila Dobiášová.
Zároveň upozornila, že v rámci reformy ESO sa integrovala miestna štátna správa, v dôsledku čoho došlo k zrušeniu úradov a presunutiu agendy miestnej špecializovanej štátnej správy do štruktúry 72 okresných úradov. "Ďalej došlo k zrušeniu alebo zlúčeniu viac ako 200 príspevkových a rozpočtových organizácií jednotlivých rezortov. Uskutočnila sa racionalizácia obslužných činností rezortu vnútra prostredníctvom vytvorených centier podpory na krajskej úrovni. Reforma ESO priniesla aj novú komunikáciu občana s úradmi štátnej správy, ktorá je posunutá do moderného konceptu vo forme klientskych centier, čím sa oddelil výkon činností štátnej správy od kontaktu s občanom," menovala Dobiášová.
Klientske centrá podľa jej slov predstavujú moderné pracoviská štátnej správy s kvalitnými a rýchlymi službami, kde občania na jednom mieste v príjemnom prostredí jednoduchšie a pohodlne vybavia veľkú väčšinu úradných záležitosti v komunikácii so štátom. "Nemusia tak cestovať na rôzne miesta, čo šetrí ich čas a peniaze. Zároveň sa podarilo výrazne skrátiť čakacie lehoty. Transparentnosť zvyšuje vyvolávací systém či prítomnosť supervízora na pracovisku," odkázala Dobiášová.
Tieto zmeny viedli podľa MV okrem iného k zjednodušeniu vybavovania záležitostí fyzických a právnických osôb na miestnych orgánoch štátnej správy, ale aj k zefektívneniu vynakladania výdavkov a optimalizácii nákladov na fungovanie verejnej správy. "Reforma ESO navyše za štyri roky priniesla úspory štátu viac ako jednu miliardu eur," tvrdí ministerstvo.
Podľa Dobiášovej začal rezort od 1. júla s malou revolúciou v komunikácií úradov s verejnosťou. "Úradné rozhodnutia sa začali doručovať firmám zapísaným v obchodnom registri cez elektronické schránky a ďalšie kategórie fyzických a právnických osôb budú nasledovať. Len samotné MV v posledných rokoch spustilo aj viac ako sto elektronických služieb pre občanov, ktoré môžu využívať v prípade, že majú občiansky preukaz s čipom," dodala Dobiášová.
Štefanec dnes vyhlásil, že minister vnútra Kaliňák zlyhal nielen morálne po množstve škandálov, ale aj odborne, lebo jeho reforma verejnej správy ESO sa nielenže nenapĺňa, ale absolútne zlyhala. "Slovensko je tretie najhoršie v rámci EÚ z hľadiska počtu zamestnancov vo verejnej správe. Máme viac než 40 úradníkov na 1000 obyvateľov. Keby sme sa dostali len na úroveň Českej republiky, znamenalo by to úsporu 750 miliónov eur ročne," uviedol Štefanec.
Pripomenul, že Kaliňák reformou ESO sľuboval úspory 700 miliónov eur. "To sa nielenže nenaplnilo, ale počet zamestnancov verejnej správy rástol," podotkol Štefanec s tým, že európsky priemer je 30 zamestnancov na 1000 obyvateľov. Najlepšie je na tom Fínsko (20/1000), najhoršie Maďarsko (45/1000).
Štefanec pripomína, že počas pravicových vlád Mikuláša Dzurindu bol počet zamestnancov verejnej správy na Slovensku pod priemerom EÚ. Narastať začal až počas vládnutia Roberta Fica (Smer-SD). KDH je presvedčené, že ak by sa Slovensko dostalo aspoň na úroveň Českej republiky (mierne nad 30 zamestnancov na 1000 obyvateľov), ušetrili by sme minimálne 750 miliónov eur ročne. "Estónsko sa sústredilo na elektronizáciu verejnej správy. Je to krajina, kde 94 percent daňových priznaní sa podáva elektronicky. Toto je cesta aj pre Slovensko, je tu veľký priestor pre úspory. Reformu verejnej správy potrebujeme, ale nie takým systémom, ako ju začal Kaliňák," odkázal Štefanec.