Monitoring rizika segregácie vychádza z Konceptu monitorovania rizika segregácie.
Autor TASR
Bratislava 15. novembra (TASR) - Za školský rok 2022/2023 čelí riziku segregácie 23 percent základných škôl (ZŠ) na Slovensku. Väčšinu identifikovaných škôl navštevujú žiaci z marginalizovaných rómskych komunít (MRK). Ukázali to výsledky monitorovania rizika segregácie. TASR o tom informoval odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR.
"Prvá pilotná správa z monitorovania za školský rok 2022/2023 ukázala, že z celkového počtu 2067 ZŠ na Slovensku čelí riziku segregácie až 468 škôl," uviedol rezort. V 326 z týchto škôl je podľa neho zastúpenie žiakov v riziku nerovnomerné - buď tvoria viac ako polovicu všetkých žiakov školy, alebo sú rozdelení nerovnomerne medzi triedy. Ďalších 142 škôl sa podľa ministerstva nachádza v obciach s vyššou koncentráciou marginalizovaných komunít.
Monitoring rizika segregácie vychádza z Konceptu monitorovania rizika segregácie. Okrem identifikácie rizikových škôl zahŕňa aj vyhodnocovanie širšieho kontextu, v ktorom sa tieto školy nachádzajú. Pilotná správa je zameraná na segregáciu voči žiakom žijúcim v MRK, kde je problém najvypuklejší, hoci problému segregovaného vzdelávania čelia aj iné skupiny žiakov.
"Keďže rezort nedisponuje spoľahlivými etnickými dátami, za žiakov v riziku segregovaného vzdelávania považujeme žiakov, ktorí sú buď zo sociálne znevýhodneného prostredia, z domácnosti v hmotnej núdzi, alebo hovoria po rómsky. Škola je identifikovaná ako riziková, ak je na nej vysoký podiel žiakov v riziku, alebo ak sú títo žiaci nerovnomerne rozdelení medzi triedami alebo pracoviskami školy," dodalo MŠVVaM.
"Prvá pilotná správa z monitorovania za školský rok 2022/2023 ukázala, že z celkového počtu 2067 ZŠ na Slovensku čelí riziku segregácie až 468 škôl," uviedol rezort. V 326 z týchto škôl je podľa neho zastúpenie žiakov v riziku nerovnomerné - buď tvoria viac ako polovicu všetkých žiakov školy, alebo sú rozdelení nerovnomerne medzi triedy. Ďalších 142 škôl sa podľa ministerstva nachádza v obciach s vyššou koncentráciou marginalizovaných komunít.
Monitoring rizika segregácie vychádza z Konceptu monitorovania rizika segregácie. Okrem identifikácie rizikových škôl zahŕňa aj vyhodnocovanie širšieho kontextu, v ktorom sa tieto školy nachádzajú. Pilotná správa je zameraná na segregáciu voči žiakom žijúcim v MRK, kde je problém najvypuklejší, hoci problému segregovaného vzdelávania čelia aj iné skupiny žiakov.
"Keďže rezort nedisponuje spoľahlivými etnickými dátami, za žiakov v riziku segregovaného vzdelávania považujeme žiakov, ktorí sú buď zo sociálne znevýhodneného prostredia, z domácnosti v hmotnej núdzi, alebo hovoria po rómsky. Škola je identifikovaná ako riziková, ak je na nej vysoký podiel žiakov v riziku, alebo ak sú títo žiaci nerovnomerne rozdelení medzi triedami alebo pracoviskami školy," dodalo MŠVVaM.