Výstupy zo správ tlmočila Rada pre mediálne služby (RpMS), ktorá sa v Európskej skupine regulátorov pre audiovizuálne mediálne služby (ERGA) výrazne angažuje v boji proti dezinformáciám.
Autor TASR
Bratislava 5. októbra (TASR) - Zavedením opatrení proti šíreniu dezinformácií na sociálnych sieťach sa výrazne zvýšila efektívnosť obmedzovania hoaxov a manipulatívnych správ. Vyplýva to zo správ, v ktorých globálne online platformy informujú o konkrétnych opatreniach a ich efekte v boji na elimináciu šírenia dezinformačného obsahu. Výstupy zo správ tlmočila Rada pre mediálne služby (RpMS), ktorá sa v Európskej skupine regulátorov pre audiovizuálne mediálne služby (ERGA) výrazne angažuje v boji proti dezinformáciám.
K prvotným zisteniam, vychádzajúcim zo správ, mapujúcim obdobie prvého polroka 2023, napríklad patrí, že spoločnosť Google zabránila toku reklamy k subjektom, pôsobiacim v oblasti dezinformácií v EÚ v hodnote viac ako 31 miliónov eur. Spoločnosť Meta pri viac ako 40 miliónoch obsahov na Facebooku a vyše milióna obsahov na Instagrame upozornila, že na základe overenia faktov ide o nepravdivý alebo manipulatívny obsah. "Viac ako tretina používateľov prehodnotila svoj úmysel zdieľať obsah, keď zistili, že bol príspevok takto označený," upozornila hovorkyňa RpMS Lucia Michelčíková. "Približne tretina používateľov platformy TikTok taktiež zruší zámer zdieľania pri obsahu, označenom ako neoverený. V prípade služby LinkedIn report poukazuje na to, že sa podarilo zabrániť vzniku vyše 6,7 milióna falošných účtov," dodala.
Vo svojich správach signatári Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií informujú aj o opatreniach, ktoré vo svojich službách realizujú v súvislosti s novými generatívnymi systémami a nástrojmi umelej inteligencie. Ich vplyv je pritom nesporný. "Len za posledný týždeň kampane pred voľbami do Národnej rady SR nahlásila RpMS platformám viac ako 70 príspevkov s nepravdivými videami, týkajúcimi sa kandidátov, ktoré boli vytvorené s využitím takýchto technológií," upozornila Michelčíková.
Správy o efektoch opatrení proti šíreniu dezinformácií v online priestore poskytujú Európskej komisii, ale aj národným regulátorom či nezávislým výskumníkom prehľad, nevyhnutný pre hľadanie ďalších účinných nástrojov na elimináciu šírenia dezinformácií.
K prvotným zisteniam, vychádzajúcim zo správ, mapujúcim obdobie prvého polroka 2023, napríklad patrí, že spoločnosť Google zabránila toku reklamy k subjektom, pôsobiacim v oblasti dezinformácií v EÚ v hodnote viac ako 31 miliónov eur. Spoločnosť Meta pri viac ako 40 miliónoch obsahov na Facebooku a vyše milióna obsahov na Instagrame upozornila, že na základe overenia faktov ide o nepravdivý alebo manipulatívny obsah. "Viac ako tretina používateľov prehodnotila svoj úmysel zdieľať obsah, keď zistili, že bol príspevok takto označený," upozornila hovorkyňa RpMS Lucia Michelčíková. "Približne tretina používateľov platformy TikTok taktiež zruší zámer zdieľania pri obsahu, označenom ako neoverený. V prípade služby LinkedIn report poukazuje na to, že sa podarilo zabrániť vzniku vyše 6,7 milióna falošných účtov," dodala.
Vo svojich správach signatári Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií informujú aj o opatreniach, ktoré vo svojich službách realizujú v súvislosti s novými generatívnymi systémami a nástrojmi umelej inteligencie. Ich vplyv je pritom nesporný. "Len za posledný týždeň kampane pred voľbami do Národnej rady SR nahlásila RpMS platformám viac ako 70 príspevkov s nepravdivými videami, týkajúcimi sa kandidátov, ktoré boli vytvorené s využitím takýchto technológií," upozornila Michelčíková.
Správy o efektoch opatrení proti šíreniu dezinformácií v online priestore poskytujú Európskej komisii, ale aj národným regulátorom či nezávislým výskumníkom prehľad, nevyhnutný pre hľadanie ďalších účinných nástrojov na elimináciu šírenia dezinformácií.