SaS tvrdí, že rezort zrušil dohodnutý nákup švédskych Gripenov len preto, aby mohol predĺžiť abonentnú zmluvu na údržbu ruských MiG-ov a s ňou spojené nekalé kšefty.
Autor TASR
Bratislava 14. novembra (TASR) - Opozičné strany SaS a OĽaNO kritizujú plán ministerstva obrany pokračovať v prevádzke lietadiel MiG-29 až do dodania stíhacích lietadiel F-16. SaS tvrdí, že rezort zrušil dohodnutý nákup švédskych Gripenov len preto, aby mohol predĺžiť abonentnú zmluvu na údržbu ruských MiG-ov a s ňou spojené "nekalé" kšefty.
"Je jedno, pod akou zámienkou, ale logickým vyústením tejto politiky bude krach nákupu amerických stíhačiek F-16, pretože SNS vzhľadom na jej proruskú orientáciu nemá záujem posilniť obranyschopnosť Slovenskej republiky v rámci Severoatlantickej aliancie," povedal poslanec Národnej rady (NR) SR Ľubomír Galko (SaS). Liberáli žiadajú, aby vláda do obstarania nových stíhačiek pre Ozbrojené sily SR zabezpečila ochranu slovenského vzdušného priestoru prostredníctvom voľných kapacít našich spojencov v NATO.
Predĺženie zmluvy s ruskou spoločnosťou MiG je nevýhodné aj podľa OĽaNO. "Presne takýto vývoj sme očakávali, napĺňa sa scenár tak, ako sme na to v minulosti upozorňovali a ako na to upozorňovali aj obranní analytici," uviedol poslanec Eduard Heger (OĽaNO) s tým, že všetky kroky smerovali len k tomu, aby sa predĺžila abonentská dohoda na údržbu ruských lietadiel MiG-29.
"Predĺženie abonentu je ekonomicky nevýhodné a celkovo neefektívne, pričom očakávame serióznu analýzu aj od Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR. Ďalších päť rokov abonentu znamená zaplatenie 150 - 250 miliónov eur do Ruska," skonštatoval Heger. Za viac ako adekvátne by považoval zapojenie USA do riešenia dočasnej ochrany nášho vzdušného priestoru. Za druhú alternatívu označil prípadnú dohodu s Českou republikou.
Rezort obrany v utorok (13. 11.) oznámil, že chce pokračovať v prevádzke lietadiel MiG-29 až do dodania stíhacích lietadiel F-16. Tento záver podľa ministerstva vyplynul z podrobnej analýzy alternatív ochrany vzdušného priestoru Slovenska, ktorý predloží na rokovanie vlády. Podľa rezortu sa identifikovali dve možné alternatívy ochrany vzdušného priestoru. Prvou bola spolupráca s členskými krajinami NATO, ktorá by však znamenala dočasnú stratu tejto spôsobilosti. Druhou pokračovanie v prevádzke lietadiel MiG-29, a to buď spoluprácou s Poľskou republikou, alebo so spoločnosťou RSK MiG.
"Je jedno, pod akou zámienkou, ale logickým vyústením tejto politiky bude krach nákupu amerických stíhačiek F-16, pretože SNS vzhľadom na jej proruskú orientáciu nemá záujem posilniť obranyschopnosť Slovenskej republiky v rámci Severoatlantickej aliancie," povedal poslanec Národnej rady (NR) SR Ľubomír Galko (SaS). Liberáli žiadajú, aby vláda do obstarania nových stíhačiek pre Ozbrojené sily SR zabezpečila ochranu slovenského vzdušného priestoru prostredníctvom voľných kapacít našich spojencov v NATO.
Predĺženie zmluvy s ruskou spoločnosťou MiG je nevýhodné aj podľa OĽaNO. "Presne takýto vývoj sme očakávali, napĺňa sa scenár tak, ako sme na to v minulosti upozorňovali a ako na to upozorňovali aj obranní analytici," uviedol poslanec Eduard Heger (OĽaNO) s tým, že všetky kroky smerovali len k tomu, aby sa predĺžila abonentská dohoda na údržbu ruských lietadiel MiG-29.
"Predĺženie abonentu je ekonomicky nevýhodné a celkovo neefektívne, pričom očakávame serióznu analýzu aj od Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR. Ďalších päť rokov abonentu znamená zaplatenie 150 - 250 miliónov eur do Ruska," skonštatoval Heger. Za viac ako adekvátne by považoval zapojenie USA do riešenia dočasnej ochrany nášho vzdušného priestoru. Za druhú alternatívu označil prípadnú dohodu s Českou republikou.
Rezort obrany v utorok (13. 11.) oznámil, že chce pokračovať v prevádzke lietadiel MiG-29 až do dodania stíhacích lietadiel F-16. Tento záver podľa ministerstva vyplynul z podrobnej analýzy alternatív ochrany vzdušného priestoru Slovenska, ktorý predloží na rokovanie vlády. Podľa rezortu sa identifikovali dve možné alternatívy ochrany vzdušného priestoru. Prvou bola spolupráca s členskými krajinami NATO, ktorá by však znamenala dočasnú stratu tejto spôsobilosti. Druhou pokračovanie v prevádzke lietadiel MiG-29, a to buď spoluprácou s Poľskou republikou, alebo so spoločnosťou RSK MiG.