Do návrhu koncepcie by sa mohlo zakomponovať aj zavedenie informačnej povinnosti pre všetky banky, ktoré poskytujú služby cez bankomaty.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 4. októbra (TASR) – Opozičná strana SDKÚ-DS podporuje návrh Koncepcie ochrany spotrebiteľov na finančnom trhu, ktorý pripravilo Ministerstvo financií (MF) SR do pripomienkového konania. Podľa strany je táto koncepcia pozitívnou správou pre spotrebiteľov, pretože prispeje najmä k zvýšeniu ich komfortu. Napriek tomu však SDKÚ-DS k návrhu podala sedem zásadných pripomienok, ktoré by mohli túto koncepciu ešte vylepšiť.
Jasnejšie by sa napríklad mohla v návrhu zadefinovať úžera. S tým súvisí aj zavedenie stropu pre ročnú percentuálnu mieru nákladov (RPMN). "Stretli sme sa totiž s prípadom RPMN až vo výške 4669 %, keď sa dlžník mohol kvôli malej sume dostať veľmi rýchlo do veľkých problémov. Stropom by sa jasne stanovilo, čo sa už za úžeru považuje a čo je dovolené," priblížil poslanec SDKÚ-DS Miroslav Beblavý.
V prospech spotrebiteľov by bolo aj zavedenie finančného arbitra po vzore Českej republiky. "Finančného arbitra považujeme za lepšiu možnosť než stály rozhodcovský súd. Dĺžka konania je kratšia ako pri súdnych sporoch, arbiter by mohol riešiť aj spory z rozhodcovských doložiek, ku ktorých používaniu sa kriticky vyjadrila napríklad Európska komisia," tvrdí Beblavý.
Občania, ktorí sa prostredníctvom Národnej banky Slovenska (NBS) budú sťažovať na praktiky bánk a preukáže sa oprávnenosť ich podnetu, by mohli dostávať odmenu. Aj takéto opatrenie navrhuje opozičná strana v rámci pripomienok k návrhu koncepcie. Podľa Beblavého ak dnes banka poruší napríklad právo klienta pri bezplatnom predčasnom splatení hypotéky, klient môže podať podnet NBS a tá môže uložiť pokutu. "Pokuta je ale príjmom štátu a klient z toho okrem možno morálneho zadosťučinenia nemá nič. Sme preto presvedčení, že sem treba priniesť viac spravodlivosti, aby klient dostal z pokuty, ktorá sa uložila len vďaka jeho všímavosti, určité percento," doplnil Beblavý s tým, že zároveň by sa stanovila pevná suma, nad ktorú by sa už odmena nemohla vyšplhať.
Do návrhu koncepcie by sa mohlo zakomponovať aj zavedenie informačnej povinnosti pre všetky banky, ktoré poskytujú služby cez bankomaty. Zavedenie informačnej povinnosti o cene transakcií by podľa strany prispelo k zvýšeniu transparentnosti cien bankových služieb. SDKÚ-DS si to v praxi predstavuje tak, že ak si napríklad banka účtuje poplatok vo výške 1,10 eura za výber peňazí z bankomatu, ešte pred ich vydaním by sa na displeji bankomatu objavilo okno, ktoré by klienta na túto cenu upozornilo, pričom klient by mal mať na výber možnosti, či chce túto transakciu potvrdiť, alebo odmietnuť. "Takáto povinnosť by pre banky priniesla len minimálne náklady, pre klientov by však bola prínosom. V momente využitia danej služby by presne vedeli, koľko ich stojí a či ju za tú cenu skutočne chcú," dodal Beblavý.
Zatiaľ je otázne, či niektorú z pripomienok SDKÚ-DS vezme na vedomie aj MF SR. "V súčasnosti vyhodnocujeme pripomienky ku Koncepcii ochrany spotrebiteľov na finančnom trhu. MF SR sa k medzirezortnému pripomienkovému konaniu vyjadrí až po jeho ukončení," povedal poradca ministra financií Radko Kuruc. Ako však dodal, úsilím rezortu je vysporiadať sa s nebankovými subjektami, ktoré sa správajú úžernícky a vážne poškodzujú spotrebiteľov.
Jasnejšie by sa napríklad mohla v návrhu zadefinovať úžera. S tým súvisí aj zavedenie stropu pre ročnú percentuálnu mieru nákladov (RPMN). "Stretli sme sa totiž s prípadom RPMN až vo výške 4669 %, keď sa dlžník mohol kvôli malej sume dostať veľmi rýchlo do veľkých problémov. Stropom by sa jasne stanovilo, čo sa už za úžeru považuje a čo je dovolené," priblížil poslanec SDKÚ-DS Miroslav Beblavý.
V prospech spotrebiteľov by bolo aj zavedenie finančného arbitra po vzore Českej republiky. "Finančného arbitra považujeme za lepšiu možnosť než stály rozhodcovský súd. Dĺžka konania je kratšia ako pri súdnych sporoch, arbiter by mohol riešiť aj spory z rozhodcovských doložiek, ku ktorých používaniu sa kriticky vyjadrila napríklad Európska komisia," tvrdí Beblavý.
Občania, ktorí sa prostredníctvom Národnej banky Slovenska (NBS) budú sťažovať na praktiky bánk a preukáže sa oprávnenosť ich podnetu, by mohli dostávať odmenu. Aj takéto opatrenie navrhuje opozičná strana v rámci pripomienok k návrhu koncepcie. Podľa Beblavého ak dnes banka poruší napríklad právo klienta pri bezplatnom predčasnom splatení hypotéky, klient môže podať podnet NBS a tá môže uložiť pokutu. "Pokuta je ale príjmom štátu a klient z toho okrem možno morálneho zadosťučinenia nemá nič. Sme preto presvedčení, že sem treba priniesť viac spravodlivosti, aby klient dostal z pokuty, ktorá sa uložila len vďaka jeho všímavosti, určité percento," doplnil Beblavý s tým, že zároveň by sa stanovila pevná suma, nad ktorú by sa už odmena nemohla vyšplhať.
Do návrhu koncepcie by sa mohlo zakomponovať aj zavedenie informačnej povinnosti pre všetky banky, ktoré poskytujú služby cez bankomaty. Zavedenie informačnej povinnosti o cene transakcií by podľa strany prispelo k zvýšeniu transparentnosti cien bankových služieb. SDKÚ-DS si to v praxi predstavuje tak, že ak si napríklad banka účtuje poplatok vo výške 1,10 eura za výber peňazí z bankomatu, ešte pred ich vydaním by sa na displeji bankomatu objavilo okno, ktoré by klienta na túto cenu upozornilo, pričom klient by mal mať na výber možnosti, či chce túto transakciu potvrdiť, alebo odmietnuť. "Takáto povinnosť by pre banky priniesla len minimálne náklady, pre klientov by však bola prínosom. V momente využitia danej služby by presne vedeli, koľko ich stojí a či ju za tú cenu skutočne chcú," dodal Beblavý.
Zatiaľ je otázne, či niektorú z pripomienok SDKÚ-DS vezme na vedomie aj MF SR. "V súčasnosti vyhodnocujeme pripomienky ku Koncepcii ochrany spotrebiteľov na finančnom trhu. MF SR sa k medzirezortnému pripomienkovému konaniu vyjadrí až po jeho ukončení," povedal poradca ministra financií Radko Kuruc. Ako však dodal, úsilím rezortu je vysporiadať sa s nebankovými subjektami, ktoré sa správajú úžernícky a vážne poškodzujú spotrebiteľov.