Témou stretnutia bolo aj odborné školstvo a duálne vzdelávanie.
Autor TASR
Bratislava 16. januára (TASR) - Vedenie Odborového zväzu školstva rokovalo v piatok (13. 1.) s dočasne povereným ministrom školstva, vedy, výskumu a športu SR Jánom Horeckým. Na stretnutí sa riešili aktuálne témy, ako sú napríklad financovanie školstva v roku 2023, valorizácia platov zamestnancov, kurikulárna reforma či odborné vzdelávanie. TASR o tom informoval predseda Odborového zväzu školstva Pavel Ondek.
Predseda školských odborárov upozornil na možné riziká schváleného štátneho rozpočtu. Ide o krátenie nadtarifných zložiek platu z dôvodu avizovanej viazanosti finančných prostriedkov, zvýšené ceny energií či nedostatočný prevádzkový normatív. "Minister školstva reagoval s tým, že predsedovi vlády predostrel návrh na zvýšenie prevádzkového normatívu, so zvýšenými cenami energií bude štát školám pomáhať prostredníctvom prostriedkov EÚ a tiež z rezervy štátneho rozpočtu. Podrobnosti o úhradách faktúr bude ministerstvo školám komunikovať v priebehu tohto týždňa," uviedol Ondek. Zároveň ich minister podľa jeho slov uistil, že valorizácia platov nebude mať vplyv na krátenie nadtarifných zložiek platu.
Podpredsedníčka Odborového zväzu školstva Ingrid Gamčíková vysvetlila postoj zväzu k navrhovanej kurikulárnej reforme s tým, že odborári v žiadnom prípade nie sú proti inováciám vo vzdelávacom procese, avšak zásadne nesúhlasia s povinným zavedením vzdelávacích cyklov. "Vzdelávacie cykly rušia rozdelenie učiva na jednotlivé predmety a dávajú školám možnosť individuálne si určovať časové dotácie, čo môže spôsobovať v praxi chaos. Minister v reakcii informoval, že vzdelávacie cykly budú najprv experimentálne overované v rámci pilotného projektu a až následne implementované na všetky školy," spresnili školskí odborári.
Témou stretnutia bolo aj odborné školstvo a duálne vzdelávanie. Podľa zástupcov školských odborárov trojročné učebné odbory stále nereflektujú na požiadavky trhu práce a ich zapojenie do duálneho vzdelávania nie je dostačujúce. Upozornili tiež na nízky záujem študentov a nedostatočný počet absolventov, ktorí v budúcnosti budú chýbať pre potreby spoločnosti. Zároveň požiadali ministra o riešenie problémov majstrov odborného výcviku, najmä nedostatočnú metodickú podporu, neúmerné kvalifikačné predpoklady a vysoké úväzky, pre ktoré sa riaditeľom nedarí prilákať šikovných ľudí na tieto pozície.
Zástupcovia Odborového zväzu školstva ďalej pripomenuli ministrovi školstva aj požiadavky na zmenu legislatívy. Ide napríklad o možnosť opakovaného predĺženia pracovného pomeru aj po dovŕšení 65 rokov veku v prípade nedostatku mladých učiteľov.
Predseda školských odborárov upozornil na možné riziká schváleného štátneho rozpočtu. Ide o krátenie nadtarifných zložiek platu z dôvodu avizovanej viazanosti finančných prostriedkov, zvýšené ceny energií či nedostatočný prevádzkový normatív. "Minister školstva reagoval s tým, že predsedovi vlády predostrel návrh na zvýšenie prevádzkového normatívu, so zvýšenými cenami energií bude štát školám pomáhať prostredníctvom prostriedkov EÚ a tiež z rezervy štátneho rozpočtu. Podrobnosti o úhradách faktúr bude ministerstvo školám komunikovať v priebehu tohto týždňa," uviedol Ondek. Zároveň ich minister podľa jeho slov uistil, že valorizácia platov nebude mať vplyv na krátenie nadtarifných zložiek platu.
Podpredsedníčka Odborového zväzu školstva Ingrid Gamčíková vysvetlila postoj zväzu k navrhovanej kurikulárnej reforme s tým, že odborári v žiadnom prípade nie sú proti inováciám vo vzdelávacom procese, avšak zásadne nesúhlasia s povinným zavedením vzdelávacích cyklov. "Vzdelávacie cykly rušia rozdelenie učiva na jednotlivé predmety a dávajú školám možnosť individuálne si určovať časové dotácie, čo môže spôsobovať v praxi chaos. Minister v reakcii informoval, že vzdelávacie cykly budú najprv experimentálne overované v rámci pilotného projektu a až následne implementované na všetky školy," spresnili školskí odborári.
Témou stretnutia bolo aj odborné školstvo a duálne vzdelávanie. Podľa zástupcov školských odborárov trojročné učebné odbory stále nereflektujú na požiadavky trhu práce a ich zapojenie do duálneho vzdelávania nie je dostačujúce. Upozornili tiež na nízky záujem študentov a nedostatočný počet absolventov, ktorí v budúcnosti budú chýbať pre potreby spoločnosti. Zároveň požiadali ministra o riešenie problémov majstrov odborného výcviku, najmä nedostatočnú metodickú podporu, neúmerné kvalifikačné predpoklady a vysoké úväzky, pre ktoré sa riaditeľom nedarí prilákať šikovných ľudí na tieto pozície.
Zástupcovia Odborového zväzu školstva ďalej pripomenuli ministrovi školstva aj požiadavky na zmenu legislatívy. Ide napríklad o možnosť opakovaného predĺženia pracovného pomeru aj po dovŕšení 65 rokov veku v prípade nedostatku mladých učiteľov.