Ministerstvo školstva má v pláne prehodnocovať súčasný systém špeciálnych škôl a poradenských zariadení.
Autor TASR
Bratislava 17. júna (TASR) - Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR intenzívne komunikuje s Európskou komisiou o odstraňovaní segregácie a diskriminácie rómskych detí, za ktoré hrozí Slovenskej republike žaloba. TASR o tom informoval odbor komunikácie a protokolu rezortu školstva.
Rezort si uvedomuje, že ide o dlhodobý problém spojený s nedostatočnou kvalitou a nevhodnými podmienkami pre vzdelávanie detí z marginalizovaných rómskych komunít na Slovensku. "Aj z toho dôvodu dopĺňame odpovede pre Európsku komisiu, zdôrazňujúc pripravenosť otvorenej komunikácie pri nastavení harmonogramu jednotlivých opatrení. Naším cieľom je postupne odstrániť existujúcu segregáciu rómskych detí a predchádzať ďalšiemu vzniku segregovaných tried a škôl," ozrejmila štátna tajomníčka ministerstva školstva Monika Filipová.
Z údajov, ktoré má rezort školstva k dispozícii, vyplýva, že deti zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP) zaznamenávajú takmer o polovicu nižšiu účasť na predprimárnom vzdelávaní (41 percent) v porovnaní s ostatnými deťmi (75 percent). Oproti ostatným žiakom majú žiaci zo SZP viac ako štvornásobne vyššiu mieru opakovania ročníka (13 percent oproti trom percentám) a takmer dvojnásobne viac z nich po ukončení povinnej školskej dochádzky nepokračuje ďalej vo vzdelávaní (11 percent oproti šiestim percentám).
"Ďalšou výzvou, pred ktorou stojíme, je povinná predškolská dochádzka, ktorá by pomohla deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia s nástupom do škôl. Tým by sme sa vyhli nadpriemernej klasifikácii rómskych detí, ktorým je diagnostikované ľahké mentálne postihnutie. Zmeny sa plánujú aj v metodikách pre diagnostické nástroje a postupy. V súvislosti s kvalitou vzdelávania rómskych detí sa tiež budeme venovať elokovaným pracoviskám stredných škôl, z ktorých mnohé neposkytujú uplatniteľné vzdelanie," priblížila Filipová.
Ministerstvo školstva má v pláne prehodnocovať súčasný systém špeciálnych škôl a poradenských zariadení. "Cieľom je, aby špeciálne školy so svojou odbornou kapacitou pôsobili aj ako zdrojové centrá a napomáhali pri integrácii žiakov so špecifickými poruchami. Je našim záujmom, aby sa viac žiakov vzdelávalo v bežnom kolektíve rovesníkov a zároveň, aby aj školy za pomoci špeciálnych pedagógov vedeli pre ich vzdelávanie vytvoriť vhodné podmienky," uzavrela Filipová.
Rezort si uvedomuje, že ide o dlhodobý problém spojený s nedostatočnou kvalitou a nevhodnými podmienkami pre vzdelávanie detí z marginalizovaných rómskych komunít na Slovensku. "Aj z toho dôvodu dopĺňame odpovede pre Európsku komisiu, zdôrazňujúc pripravenosť otvorenej komunikácie pri nastavení harmonogramu jednotlivých opatrení. Naším cieľom je postupne odstrániť existujúcu segregáciu rómskych detí a predchádzať ďalšiemu vzniku segregovaných tried a škôl," ozrejmila štátna tajomníčka ministerstva školstva Monika Filipová.
Z údajov, ktoré má rezort školstva k dispozícii, vyplýva, že deti zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP) zaznamenávajú takmer o polovicu nižšiu účasť na predprimárnom vzdelávaní (41 percent) v porovnaní s ostatnými deťmi (75 percent). Oproti ostatným žiakom majú žiaci zo SZP viac ako štvornásobne vyššiu mieru opakovania ročníka (13 percent oproti trom percentám) a takmer dvojnásobne viac z nich po ukončení povinnej školskej dochádzky nepokračuje ďalej vo vzdelávaní (11 percent oproti šiestim percentám).
"Ďalšou výzvou, pred ktorou stojíme, je povinná predškolská dochádzka, ktorá by pomohla deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia s nástupom do škôl. Tým by sme sa vyhli nadpriemernej klasifikácii rómskych detí, ktorým je diagnostikované ľahké mentálne postihnutie. Zmeny sa plánujú aj v metodikách pre diagnostické nástroje a postupy. V súvislosti s kvalitou vzdelávania rómskych detí sa tiež budeme venovať elokovaným pracoviskám stredných škôl, z ktorých mnohé neposkytujú uplatniteľné vzdelanie," priblížila Filipová.
Ministerstvo školstva má v pláne prehodnocovať súčasný systém špeciálnych škôl a poradenských zariadení. "Cieľom je, aby špeciálne školy so svojou odbornou kapacitou pôsobili aj ako zdrojové centrá a napomáhali pri integrácii žiakov so špecifickými poruchami. Je našim záujmom, aby sa viac žiakov vzdelávalo v bežnom kolektíve rovesníkov a zároveň, aby aj školy za pomoci špeciálnych pedagógov vedeli pre ich vzdelávanie vytvoriť vhodné podmienky," uzavrela Filipová.