Užšie pracovné tímy nových ústredných komisií pracujú aj v priebehu letných týždňov na príprave návrhu vstupného dokumentu k novému kurikulu pre základné školy.
Autor TASR
Bratislava 25. augusta (TASR) – Práce na zmenách obsahu a formy vzdelávania, ktoré sú súčasťou plánu obnovy, pokračujú aj počas letného obdobia. Užšie pracovné tímy ústrednej komisie pre predprimárne a základné vzdelávanie v súčasnosti pripravujú návrh Úvodu do kurikula základného vzdelávania, ktorý zohľadní potreby 21. storočia.
Do komisií, ktoré vznikli na základe otvorenej výzvy Štátneho pedagogického ústavu, je zapojených 256 ľudí. Polovicu z nich tvoria ľudia z pedagogickej praxe. TASR o tom informoval odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Približne 40 percent tvoria akademickí pracovníci a odborníci venujúci sa pedagogickému výskumu. V komisiách sú zastúpení aj ďalší nepedagogickí zamestnanci. Od nového štátneho vzdelávacieho programu majú ľudia z pedagogickej praxe viacero očakávaní.
„Jednak dynamický proces pozitívneho akceptovania rôznorodosti žiakov, keď sa individuálne rozdiely nebudú chápať ako problém, ale ako výzva. Bude dôležité v obsahu a cieľoch ukotviť tiež myšlienku, ktorá súčasne prizná rovnosť vzdelávacích šancí a možnosť zažiť vzdelávací úspech pre každého jednotlivca," priblížila riaditeľka základnej školy v Bystranoch Júlia Čurillová.
„Od začiatku 90. rokov minulého storočia sme na Slovensku nedokázali urobiť komplexnú kurikulárnu reformu, ktorá by základné vzdelávanie postavila na nohy a urobila by ho zmysluplným pre žiakov, školy, verejnosť i celú spoločnosť," zhodnotil doterajší stav Branislav Pupala, vysokoškolský profesor a poradca riaditeľky Štátneho pedagogického ústavu.
V súčasnosti je tiež členom hlavnej koordinačnej skupiny pre zmeny v kurikulu. Vznik nového štátneho vzdelávacieho programu, teda kurikula pre základné školy, je ukotvený aj v pláne obnovy a odolnosti.
„Je potrebné pripraviť ucelené kurikulum základnej školy, kde sa v synergii budujú poznatky a zručnosti zrozumiteľné dnešným deťom, zodpovedajúce ich možnostiam a pripravujúce na dobrú životnú perspektívu v dnešnom svete," dodal k pripravovaným zmenám Pupala.
Problémy aktuálneho vzdelávacieho systému vidia podobne aj ďalší odborníci, medzi nimi i dekanka Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici Lenka Rovňanová.
„Sme príliš ukotvení v zastaralých modeloch vzdelávania, neumožňujúcich flexibilne reagovať na pribúdajúcu komplexitu a dynamiku spoločenských zmien, na výsledky poznania v oblasti aplikovanej psychológie a neurológie a tiež na rýchly nástup technológií a virtuálneho sveta do našich životov," povedala.
Užšie pracovné tímy nových ústredných komisií pracujú aj v priebehu letných týždňov na príprave návrhu vstupného dokumentu k novému kurikulu pre základné školy. Obsahovať bude charakteristiku, zameranie a ciele vzdelávacej oblasti, komponenty vzdelávacej oblasti a ciele vzdelávania v jednotlivých vzdelávacích cykloch. V priebehu jesene bude dokument sprístupnený na verejnú konzultáciu.
Do komisií, ktoré vznikli na základe otvorenej výzvy Štátneho pedagogického ústavu, je zapojených 256 ľudí. Polovicu z nich tvoria ľudia z pedagogickej praxe. TASR o tom informoval odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Približne 40 percent tvoria akademickí pracovníci a odborníci venujúci sa pedagogickému výskumu. V komisiách sú zastúpení aj ďalší nepedagogickí zamestnanci. Od nového štátneho vzdelávacieho programu majú ľudia z pedagogickej praxe viacero očakávaní.
„Jednak dynamický proces pozitívneho akceptovania rôznorodosti žiakov, keď sa individuálne rozdiely nebudú chápať ako problém, ale ako výzva. Bude dôležité v obsahu a cieľoch ukotviť tiež myšlienku, ktorá súčasne prizná rovnosť vzdelávacích šancí a možnosť zažiť vzdelávací úspech pre každého jednotlivca," priblížila riaditeľka základnej školy v Bystranoch Júlia Čurillová.
„Od začiatku 90. rokov minulého storočia sme na Slovensku nedokázali urobiť komplexnú kurikulárnu reformu, ktorá by základné vzdelávanie postavila na nohy a urobila by ho zmysluplným pre žiakov, školy, verejnosť i celú spoločnosť," zhodnotil doterajší stav Branislav Pupala, vysokoškolský profesor a poradca riaditeľky Štátneho pedagogického ústavu.
V súčasnosti je tiež členom hlavnej koordinačnej skupiny pre zmeny v kurikulu. Vznik nového štátneho vzdelávacieho programu, teda kurikula pre základné školy, je ukotvený aj v pláne obnovy a odolnosti.
„Je potrebné pripraviť ucelené kurikulum základnej školy, kde sa v synergii budujú poznatky a zručnosti zrozumiteľné dnešným deťom, zodpovedajúce ich možnostiam a pripravujúce na dobrú životnú perspektívu v dnešnom svete," dodal k pripravovaným zmenám Pupala.
Problémy aktuálneho vzdelávacieho systému vidia podobne aj ďalší odborníci, medzi nimi i dekanka Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici Lenka Rovňanová.
„Sme príliš ukotvení v zastaralých modeloch vzdelávania, neumožňujúcich flexibilne reagovať na pribúdajúcu komplexitu a dynamiku spoločenských zmien, na výsledky poznania v oblasti aplikovanej psychológie a neurológie a tiež na rýchly nástup technológií a virtuálneho sveta do našich životov," povedala.
Užšie pracovné tímy nových ústredných komisií pracujú aj v priebehu letných týždňov na príprave návrhu vstupného dokumentu k novému kurikulu pre základné školy. Obsahovať bude charakteristiku, zameranie a ciele vzdelávacej oblasti, komponenty vzdelávacej oblasti a ciele vzdelávania v jednotlivých vzdelávacích cykloch. V priebehu jesene bude dokument sprístupnený na verejnú konzultáciu.