Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Slovensko

Ktoré mediálne témy ostávajú v hlavách ľudí? M.SLOSIARIK v TABLET.TV.

Martin Slosiarik v TABLET.TV Foto: TABLET.TV

Ľudia nepriznávajú záujem o politiku, ale v médiách ju sledujú. Bulvárne témy ich zaujímajú, ale rýchlo ich zabúdajú. O prieskumoch medializovaných tém hovorí v TABLET.TV sociológ Martin Slosiarik.

Bratislava 9. júna (Teraz.sk) - Ak by sme sa v sociologickom prieskume opýtali respondentov, či v médiách preferujú domácu politiku, veľká časť by automaticky odpovedala negatívne. Ak sa ich však opýtame, ktoré medializované témy posledného mesiaca zaregistrovali, zistíme, že domáca politika často dominuje.

Podľa sociológa z agentúry Focus Martina Slosiarika majú ľudia tendenciu poprieť záujem o domácu politiku, aby tým symbolicky prejavili svoju nespokojnosť so samotnými politikmi. „Chlapi potom prídu do pubu na pivko a téma sa hneď zvrtne na politiku,“ povedal v diskusii na TABLET.TV.

V rozhovore vysvetľuje, aké mediálne témy ostávajú v hlavách ľudí a prečo. Odpovede na túto otázku hľadá Focus špeciálnymi prieskumami. Zatiaľ čo povedzme peoplemetrový priekum ukáže, koľko percent ľudí sledovalo napríklad nedeľnú diskusnú reláciu v televízii, či to boli ženy alebo muži a podobne, tento výskum má za cieľ zistiť, či si divák tému relácie aj zapamätal.



V období od 5. – 13. mája robil Focus prieskum na vzorke 1067 respondentov, odpovedali na otázku: „O ktorých udalostiach sa na Slovensku v poslednom mesiaci najviac písalo alebo rozprávalo v médiách ako televízia, rozhlas, tlač či internet?“. Jednoznačne najfrekventovanejšou sa ukázala práve téma z domácej politiky, kauza Váhostavu.sk (uviedlo ju až 47,3 percenta respondentov) .

„Je to o tom, ako téma zaútočí na základné princípy, v ktorých sa v živote pohybujeme. Napríklad túžbu po spravodlivosti, ktorá tu bola porušená,“ vysvetľuje Slosiarik dôvod, prečo táto téma utkvela respondentom v pamäti.

Pre porovnanie, o mesiac skôr, v apríli, ľudia najviac registrovali tragédiu lietadla Germanwings. Opäť išlo o tému, ktorá sa vymykala bežným predstavám ľudí, v tomto prípade o bezpečnosti lietania. „A ešte v Nemecku, ktoré je vnímané ako bezproblémová krajina. Ak by ste chceli niekde letieť, s veľkou pravdepodobnosťou by ste si vybrali nemecké aerolínie,“ poznamenal sociológ.

„Nešťastie má potenciál zanechať v ľuďoch hlbšiu stopu,“ dodal s tým, že zapamätateľnosť témy sa zvýšila aj veľkosťou samotnej tragédie.

Prekvapivo sa v prieskume neumiestňujú na popredných priečkach bulvárne témy. Podľa Slosiarika to nie je tým, že by ich ľudia nečítali. Sú to však témy, ktoré sú v médiách rýchlo nahrádzané novými a preto si jednu konkrétnu nezapamätá toľko ľudí, ako napríklad leteckú tragédiu alebo dôležitú politickú udalosť.

Pri zahraničnopolitických témach hrá podľa neho významnú úlohu geografická blízkosť, konflikt na Ukrajine uvádza v prieskumoch omnoho viac ľudí, ako vojny v Sýrii či Iraku. Dokonca je možné štatisticky zaznamenať rozdiely aj v rámci regiónov Slovenska. Ukrajinský konflikt viac znepokojuje respondentov na východe Slovenska, ktorí žijú k nemu geograficky bližšie, ako Bratislavčanov.