Tvorcovia koncepcie sa podľa predsedníčky CSSM zhodli v tom, že na to, aby bola úspešná, bude potrebné získať odborne i jazykovo dobre pripravených pedagógov.
Autor TASR
Budapešť/Bratislava 13. júna (TASR) - Nová koncepcia školstva Slovákov žijúcich v Maďarsku, na ktorej pracovali odborníci Celoštátnej slovenskej samosprávy v Maďarsku (CSSM) dva roky, ráta nielen s dosiahnutím ovládania slovenského jazyka, ale aj s budovaním národnej hrdosti u detí. Povedala to dnes v Budapešti pre TASR predsedníčka CSSM Alžbeta Hollerová Račková.
Koncepciu schválilo 30. mája Valné zhromaždenie CSSM, ktoré rozhodlo, že bude premietnutá do krátkodobých a strednodobých plánov, ako aj do akčného plánu v horizonte dvoch-troch rokov.
"V priebehu dvoch rokov, počas ktorých sme koncepciu pripravovali, sa podarilo zmapovať všetky problémy existujúce v školstve - problémy zásadného, ale i technického charakteru. Zadefinovali sme, čo očakávame od slovenského národnostného školstva v Maďarsku," konštatovala Hollerová Račková.
"Ako hlavný cieľ sme si vytýčili, že keď deti prejdú týmto školským systémom, mali by sa naučiť po slovensky, že by mali vedieť komunikovať po slovensky. Väčšinou z rodín prichádzajú tak, že si už neprinášajú jazykové znalosti, a mali by nadobudnúť aj citový vzťah k slovenskej národnosti," spresnila predsedníčka hlavné princípy novej koncepcie.
Podľa jej slov koncepcia pokrýva všetky oblasti školstva - počnúc materskou škôlkou až po vysoké školstvo, respektíve po celoživotné vzdelávanie. Pre splnenie predsavzatí bude potrebné, aby školstvo fungovalo ako jednotný systém, v ktorom každý článok buduje svoju činnosť na výsledkoch predchádzajúceho.
"Po škôlke by mala nasledovať základná škola, po základnej škole by malo nasledovať gymnázium alebo iná stredná škola, po strednej škole by malo nasledovať štúdium či už slovenského jazyka, alebo iných odborov tu v Maďarsku alebo na Slovensku," dodala Hollerová Račková.
Tvorcovia koncepcie sa podľa predsedníčky CSSM zhodli v tom, že na to, aby bola úspešná, bude potrebné získať odborne i jazykovo dobre pripravených pedagógov. Potrebné bude pravidelné doškoľovanie pedagógov, ktorí sú teraz v systéme, ale aj motivovanie mladých ľudí, aby si vyberali ako profesiu slovenského učiteľa.
"Určite budeme tiež potrebovať oveľa viac učiteľov zo Slovenska, aspoň na prechodnú dobu. Teraz máme šiestich, potrebovali by sme minimálne 20. V systéme slovenského školstva je v súčasnosti zapojených vyše 3000 detí," uzavrela predsedníčka CSSM.
Koncepciu schválilo 30. mája Valné zhromaždenie CSSM, ktoré rozhodlo, že bude premietnutá do krátkodobých a strednodobých plánov, ako aj do akčného plánu v horizonte dvoch-troch rokov.
"V priebehu dvoch rokov, počas ktorých sme koncepciu pripravovali, sa podarilo zmapovať všetky problémy existujúce v školstve - problémy zásadného, ale i technického charakteru. Zadefinovali sme, čo očakávame od slovenského národnostného školstva v Maďarsku," konštatovala Hollerová Račková.
"Ako hlavný cieľ sme si vytýčili, že keď deti prejdú týmto školským systémom, mali by sa naučiť po slovensky, že by mali vedieť komunikovať po slovensky. Väčšinou z rodín prichádzajú tak, že si už neprinášajú jazykové znalosti, a mali by nadobudnúť aj citový vzťah k slovenskej národnosti," spresnila predsedníčka hlavné princípy novej koncepcie.
Podľa jej slov koncepcia pokrýva všetky oblasti školstva - počnúc materskou škôlkou až po vysoké školstvo, respektíve po celoživotné vzdelávanie. Pre splnenie predsavzatí bude potrebné, aby školstvo fungovalo ako jednotný systém, v ktorom každý článok buduje svoju činnosť na výsledkoch predchádzajúceho.
"Po škôlke by mala nasledovať základná škola, po základnej škole by malo nasledovať gymnázium alebo iná stredná škola, po strednej škole by malo nasledovať štúdium či už slovenského jazyka, alebo iných odborov tu v Maďarsku alebo na Slovensku," dodala Hollerová Račková.
Tvorcovia koncepcie sa podľa predsedníčky CSSM zhodli v tom, že na to, aby bola úspešná, bude potrebné získať odborne i jazykovo dobre pripravených pedagógov. Potrebné bude pravidelné doškoľovanie pedagógov, ktorí sú teraz v systéme, ale aj motivovanie mladých ľudí, aby si vyberali ako profesiu slovenského učiteľa.
"Určite budeme tiež potrebovať oveľa viac učiteľov zo Slovenska, aspoň na prechodnú dobu. Teraz máme šiestich, potrebovali by sme minimálne 20. V systéme slovenského školstva je v súčasnosti zapojených vyše 3000 detí," uzavrela predsedníčka CSSM.