Limit počtu inšpektorov je na každý rok stanovený rozhodnutím ministerstva financií.
Autor TASR
Bratislava 26. februára (TASR) - Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP) musela na konci minulého roka plošne znížiť stavy. Inšpekciu tak opustilo 22 zamestnancov. Z tohto dôvodu Ministerstvo životného prostredia SR spolu so SIŽP pripravuje zákon o štátnych orgánoch v oblasti dozoru a kontroly životného prostredia. Informovala o tom hovorkyňa inšpekcie Tamara Lesná.
"Nutné znižovanie stavu zamestnancov sa dotklo hlavne administratívnych pracovníkov práve pre zachovanie výkonnosti SIŽP," poznamenala Lesná. Inšpektorom tak pribudla administratíva. To ako sa pracovný nápor prejaví a či sa kvalitatívne ovplyvní aj ich výkon, sa podľa Lesnej ukáže z dlhodobého hľadiska.
Limit počtu inšpektorov je na každý rok stanovený rozhodnutím ministerstva financií. V roku 2019 SIŽP nepochodila so žiadosťou zvýšiť počet kontrolórov, priblížila Lesná. Zo zákona o kontrole v štátnej správe vyplýva, že kontrolu musia vykonať aspoň dvaja inšpektori. "Logicky by to malo znamenať, že sa dvojnásobne zvýši počet vybraných inšpektorov. Stal sa však opak," podotkla Lesná. Generálny riaditeľ SIŽP Ján Jenčo v minulosti upozornil, že znižovanie stavu je v rozpore aj s programovým vyhlásením vlády.
Na prvostupňových inšpektorátoch pracuje 167 inšpektorov, na ústredí 25 inšpektorov. Podľa zistení Najvyššieho kontrolného úradu SR je SIŽP dlhodobo poddimenzovaná. Lesná pre TASR potvrdila, že inšpekcia pracuje na stratégii, ako v blízkej budúcnosti zvýšiť počet kvalifikovaných inšpektorov.
SIŽP počas pandémie zabezpečila aj prechod zamestnancov na home office, nakúpila mobily a notebooky za viac ako 111.000 eur. Výmenu dát posilnila vylepšením funkcie serverov za viac ako 28.000 eur. "Pre celkovú lepšiu každodennú, ale i laboratórnu inšpekčnú činnosť SIŽP zakúpila vybavenie za viac ako 105.000 eur," vysvetľuje Lesná.
Inšpekcia zakúpenie technického vybavenia vníma ako dlhodobú investíciu, ktorá celkovo zefektívni prácu kontrolórov v teréne. "Ešte počas predchádzajúcich rokov inšpektori nemali ani len služobný mobilný telefón, preto telefonická komunikácia bola viazaná na pobyt v kancelárii. Služobný notebook tiež nepatril k základnému vybaveniu inšpektorov," približuje hovorkyňa.
Lesná pre TASR povedala, že na nákup vybavenia sa vyčlenili ušetrené financie z rozpočtu SIŽP. Čiastočne na ne prispelo aj MŽP. "Paradoxne, znižovanie stavu zamestnancov sa z finančného hľadiska negatívne dotklo SIŽP, pretože odstupné či odchodné vyplácané prepusteným zamestnancom pochádzalo práve z prostriedkov určených na vybavenie a IT," skonštatovala.
"Nutné znižovanie stavu zamestnancov sa dotklo hlavne administratívnych pracovníkov práve pre zachovanie výkonnosti SIŽP," poznamenala Lesná. Inšpektorom tak pribudla administratíva. To ako sa pracovný nápor prejaví a či sa kvalitatívne ovplyvní aj ich výkon, sa podľa Lesnej ukáže z dlhodobého hľadiska.
Limit počtu inšpektorov je na každý rok stanovený rozhodnutím ministerstva financií. V roku 2019 SIŽP nepochodila so žiadosťou zvýšiť počet kontrolórov, priblížila Lesná. Zo zákona o kontrole v štátnej správe vyplýva, že kontrolu musia vykonať aspoň dvaja inšpektori. "Logicky by to malo znamenať, že sa dvojnásobne zvýši počet vybraných inšpektorov. Stal sa však opak," podotkla Lesná. Generálny riaditeľ SIŽP Ján Jenčo v minulosti upozornil, že znižovanie stavu je v rozpore aj s programovým vyhlásením vlády.
Na prvostupňových inšpektorátoch pracuje 167 inšpektorov, na ústredí 25 inšpektorov. Podľa zistení Najvyššieho kontrolného úradu SR je SIŽP dlhodobo poddimenzovaná. Lesná pre TASR potvrdila, že inšpekcia pracuje na stratégii, ako v blízkej budúcnosti zvýšiť počet kvalifikovaných inšpektorov.
SIŽP počas pandémie zabezpečila aj prechod zamestnancov na home office, nakúpila mobily a notebooky za viac ako 111.000 eur. Výmenu dát posilnila vylepšením funkcie serverov za viac ako 28.000 eur. "Pre celkovú lepšiu každodennú, ale i laboratórnu inšpekčnú činnosť SIŽP zakúpila vybavenie za viac ako 105.000 eur," vysvetľuje Lesná.
Inšpekcia zakúpenie technického vybavenia vníma ako dlhodobú investíciu, ktorá celkovo zefektívni prácu kontrolórov v teréne. "Ešte počas predchádzajúcich rokov inšpektori nemali ani len služobný mobilný telefón, preto telefonická komunikácia bola viazaná na pobyt v kancelárii. Služobný notebook tiež nepatril k základnému vybaveniu inšpektorov," približuje hovorkyňa.
Lesná pre TASR povedala, že na nákup vybavenia sa vyčlenili ušetrené financie z rozpočtu SIŽP. Čiastočne na ne prispelo aj MŽP. "Paradoxne, znižovanie stavu zamestnancov sa z finančného hľadiska negatívne dotklo SIŽP, pretože odstupné či odchodné vyplácané prepusteným zamestnancom pochádzalo práve z prostriedkov určených na vybavenie a IT," skonštatovala.