Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 2. november 2024
< sekcia Slovensko

Slovenská komora učiteľov očakáva v novom školskom roku zmeny

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Martin Baumann

Komora učiteľov uviedla, že zameranie ministerstva smeruje k marketingu a míňaniu peňazí na infografiky.

Bratislava 31. augusta (TASR) - V blížiacom sa novom školskom roku čakajú žiakov, rodičov, učiteľov i školy zmeny. Poukázala na to Slovenská komora učiteľov (SKU), pričom pripomenula aj viacero výziev, ktoré čakajú na vedenie rezortu školstva. TASR o tom informoval prezident komory Vladimír Crmoman.

SKU pripomenula, že dodnes neboli splnené základné úlohy, ktoré si ministerstvo vytýčilo. Ide o dodanie postpandemických tabletov a notebookov z REACT-EU, komora poukázala aj na mechanizmus kvality vzdelávania učiteľov, na ktorý sa má v tomto roku čerpať 50 miliónov eur, či to, že rodičia pravdepodobne dostanú po pripravovanej transformácii poradenského systému ešte nižší štandard ako doteraz.

"Školstvo nemá za posledných 20 rokov žiadny národný koncepčný dokument stratégie vzdelávania. Bez komplexnej vízie budú všetky zmeny buď nesystémové sociálne balíčky, alebo neuveriteľné bájky a povesti," uviedol Crmoman. SKU tvrdí, že napriek programovému vyhláseniu vlády ministerstvo školstva nezrealizovalo žiadne transparentné verejné a vopred nedohodnuté výberové konanie.

Komora učiteľov uviedla, že zameranie ministerstva smeruje k marketingu a míňaniu peňazí na infografiky. "V priebehu dvoch rokov ministerstvo vymyslelo, spustilo a následne utlmilo niekoľko komisií," poznamenala komora.

Napriek stavu ministerstva sa podľa SKU podarilo začať aj dobré veci. "Pripravuje sa kurikulárna reforma (s ešte neistým koncom), vypracoval sa hodnotný plán obnovy, školská inšpekcia hlási pozitívny trend v autoevalvácii škôl, budú sa zvyšovať (aj keď stále nedostatočne a bez vízie) platy učiteľov," uviedla SKU.

Komora poukázala, že na vedenie rezortu školstva čaká kríza vojny s viac ako polovicou ukrajinských detí bez prístupu k vzdelávaniu, nízka atraktivita učiteľského povolania a alarmujúci nedostatok učiteľov. Okrem toho tiež zjednotenie financovania škôl, nárast extrémizmu, energetická kríza, odbornosť a transparentnosť.