Slovensko má obrovský potenciál, len ho treba vedieť zahraničným turistom ponúknuť.
Autor Teraz.sk
Ing. Marta Kučerová pôsobí v oblasti marketingu 16 rokov. Prešla zo súkromného sektoru do štátnej správy a na čele SACR stojí päť mesiacov. Vie, v čom sú výhody Slovenska a ako ho treba propagovať, aby sme prilákali zahraničných turistov.
Boli ste marketingovou riaditeľkou súkromnej spoločnosti a prešli ste do štátnej správy. Aký bol ten prechod?
Formálne je to na prvý pohľad úplne iný svet. V štátnej správe fungujú rôzne legislatívne obmedzenia, ktoré je potrebné akceptovať a naučiť sa s nimi pracovať. Na druhej strane je marketing odbor, ktorý má rovnaké pravidlá, či je v súkromnom alebo štátnom sektore. Mojou úlohou marketéra je podporovať predaj a budovať meno a značku, čo platí rovnako pre súkromný sektor, ale aj pre štátnu správu.
Vy ste prešli z automobilového biznisu do cestovného ruchu. V čom je najväčší rozdiel a ktoré z týchto odvetví je zaujímavejšie?
Autá a cestovanie sú podľa mňa príbuzné fenomény. Vždy ma fascinovalo spoznávanie nových vecí – či to boli autá, alebo zaujímavé miesta. Rovnako si myslím, že oba tieto svety sú dostatočne atraktívne pre široké publikum. Prístup k ich promovaniu ale musí byť v mnohých veciach odlišný. Vždy sa však musíte snažiť nájsť zaujímavú formu, ktorou svoj výrobok, či destináciu priblížite potenciálnemu zákazníkovi. Kým od auta každý vie čo môže plus-mínus očakávať, Slovensko musíme najskôr predstaviť. Keby ste sa desiatich ľudí opýtali, či radi cestujú, tak deviati by vám povedali, že áno. Je to veľmi atraktívne odvetvie, veľmi zložité, vstupuje tam do hry veľa subjektov, ktoré by mali medzi sebou spolupracovať . V každom prípade je to pre mňa veľká osobná výzva.
V čom má Slovensko v rámci cestovného ruchu najväčšie výhody?
Slovensko má okrem mora a dobrej propagácie všetko. Máme nádhernú prírodu, lesy, jazerá, jaskyne, historické pamiatky. Svetu máme čo ponúknuť, len to treba ponúknuť vhodným spôsobom. Značku Slovensko budujeme zatiaľ len 20 rokov, preto nemôžeme očakávať výsledky okamžite. Slovensko si už získava dobré meno vo svete, ale čaká nás ešte veľa práce.
Ste v agentúre päť mesiacov. Čo sa odvtedy zmenilo?
Základné nastavenia fungovania agentúry, ktoré sa profesionalizujú. Ideme cestou skvalitňovania pracovných procesov, nastavovania spolupráce jednotlivých odborov s tým, že dávam dôraz na prípravu, aby sme nerobili veci ad hoc, ale aby sme mali všetko včas naplánované a profesionálne pripravené. Zatiaľ sú to zmeny pod pokrývkou, ale bez systémového nastavenia by sme opäť iba chytali zajaca za chvost.
Kde sú vaše priority? Čo chcete po sebe v agentúre zanechať?
Priority sú jasné. Predstaviť Slovensko ako sebavedomú a atraktívnu krajinu, ktorá má obrovský turistický potenciál. Prilákať na Slovensko nových turistov a dostať našu krajinu do všetkých významných bedekrov, ale aj na mapu zaujímavých oblastí pre business klientelu. Určite by som chcela, aby sme mali jednotný koncept prezentácie produktov cestovného ruchu, lebo doteraz nám chýbala jednotná línia. Určite by som chcela lepšie využiť online prezentáciu Slovenska a zlepšiť ju, pretože portál, ktorým sa prezentujeme dnes na internete, už nespĺňa kvalitatívne ani dizajnové kritériá. Keď si pozriete portály iných krajín, tak naozaj máme čo doháňať.
Jedným z hlavných prezentačných miest je portál Slovakia.travel. Čo sa na ňom zmení?
Mnohé. Portál bol vytvorený niekedy v roku 2006 alebo 2005 a tomu zodpovedá aj jeho dizajn. Je na čase urobiť radikálnu zmenu. Musí informovať, ale zároveň byť atraktívny. Momentálne je jeho obsah až encyklopedický. Treba sa prispôsobiť dnešnej rýchlej dobe. Keď si niekto hľadá dovolenkovú destináciu, chce okamžite vidieť nejakú ponuku. Chce zistiť, čo tam je zaujímavé. A ak sa mu to zapáči, chce to jedným klikom kúpiť. A to mi na portáli chýba.
Koľko turistov navštevuje Slovensko a kde sú limity, kam sa to dá posunúť?
Priestor na rast tu je. K polroku 2012 sme zaznamenali zvýšenie celkovej návštevnosti domácich a zahraničných turistov o takmer 5 % oproti roku 2011. Nárast by bol vyšší, ale v roku 2011 sme hostili Majstrovstvá sveta v hokeji , kedy sa jednorazovo zvýšila návštevnosť turistov. Navyše počas stále doznievajúcej krízy ľudia menej cestujú, preto aj 5 % nárast je dobrý. Chceme však využiť širokú ponuku Slovenska a orientovať sa najmä na susedné krajiny, pretože v tom je náš najväčší potenciál. Tie aj percentuálne vykazujú najväčší počet zahraničných turistov. Číslo jeden je u nás Česká republika, číslo dva Poľsko, číslo tri Nemecko.
Kam turisti prichádzajú najčastejšie?
Sme obľúbená turistická destinácia pre lyžiarov zo susedných krajín, najmä Čechy a Poľsko, ale záujem je aj z Ukrajiny a Ruskej federácie. Pre tých vzdialenejších absentujú priame letecké linky. Veľmi radi sem chodia turisti z vyspelých západných trhov, napríklad Rakúšania a Nemci navštevujú naše historické pamiatky a kúpele. Slovenské kúpele sú známe a jedinečné liečivými účinkami a majú čo ponúknuť všetkým vekovým kategóriám.
Čo hovoríte na myšlienku spoločnej zimnej olympiády s Poľskom?
Myšlienka spoločnej zimnej olympiády s Poľskom je vynikajúca, pomohlo by nám to zviditeľniť sa. Bol by tam aj prvok vzájomnosti a spolupráce. Tak, ako nás vždy vedia spropagovať hokejisti, tak aj zimná olympiáda by bola terno. Spolupráca so susednou krajinou je k tomu pridaná hodnota. Samozrejme, propagovať sa budeme nielen kandidatúrou, rada by som prezentovala Slovensko na najbližšej olympiáde v Soči a aj na tých ďalších.
Boli ste marketingovou riaditeľkou súkromnej spoločnosti a prešli ste do štátnej správy. Aký bol ten prechod?
Formálne je to na prvý pohľad úplne iný svet. V štátnej správe fungujú rôzne legislatívne obmedzenia, ktoré je potrebné akceptovať a naučiť sa s nimi pracovať. Na druhej strane je marketing odbor, ktorý má rovnaké pravidlá, či je v súkromnom alebo štátnom sektore. Mojou úlohou marketéra je podporovať predaj a budovať meno a značku, čo platí rovnako pre súkromný sektor, ale aj pre štátnu správu.
Vy ste prešli z automobilového biznisu do cestovného ruchu. V čom je najväčší rozdiel a ktoré z týchto odvetví je zaujímavejšie?
Autá a cestovanie sú podľa mňa príbuzné fenomény. Vždy ma fascinovalo spoznávanie nových vecí – či to boli autá, alebo zaujímavé miesta. Rovnako si myslím, že oba tieto svety sú dostatočne atraktívne pre široké publikum. Prístup k ich promovaniu ale musí byť v mnohých veciach odlišný. Vždy sa však musíte snažiť nájsť zaujímavú formu, ktorou svoj výrobok, či destináciu priblížite potenciálnemu zákazníkovi. Kým od auta každý vie čo môže plus-mínus očakávať, Slovensko musíme najskôr predstaviť. Keby ste sa desiatich ľudí opýtali, či radi cestujú, tak deviati by vám povedali, že áno. Je to veľmi atraktívne odvetvie, veľmi zložité, vstupuje tam do hry veľa subjektov, ktoré by mali medzi sebou spolupracovať . V každom prípade je to pre mňa veľká osobná výzva.
V čom má Slovensko v rámci cestovného ruchu najväčšie výhody?
Slovensko má okrem mora a dobrej propagácie všetko. Máme nádhernú prírodu, lesy, jazerá, jaskyne, historické pamiatky. Svetu máme čo ponúknuť, len to treba ponúknuť vhodným spôsobom. Značku Slovensko budujeme zatiaľ len 20 rokov, preto nemôžeme očakávať výsledky okamžite. Slovensko si už získava dobré meno vo svete, ale čaká nás ešte veľa práce.
Ste v agentúre päť mesiacov. Čo sa odvtedy zmenilo?
Základné nastavenia fungovania agentúry, ktoré sa profesionalizujú. Ideme cestou skvalitňovania pracovných procesov, nastavovania spolupráce jednotlivých odborov s tým, že dávam dôraz na prípravu, aby sme nerobili veci ad hoc, ale aby sme mali všetko včas naplánované a profesionálne pripravené. Zatiaľ sú to zmeny pod pokrývkou, ale bez systémového nastavenia by sme opäť iba chytali zajaca za chvost.
Kde sú vaše priority? Čo chcete po sebe v agentúre zanechať?
Priority sú jasné. Predstaviť Slovensko ako sebavedomú a atraktívnu krajinu, ktorá má obrovský turistický potenciál. Prilákať na Slovensko nových turistov a dostať našu krajinu do všetkých významných bedekrov, ale aj na mapu zaujímavých oblastí pre business klientelu. Určite by som chcela, aby sme mali jednotný koncept prezentácie produktov cestovného ruchu, lebo doteraz nám chýbala jednotná línia. Určite by som chcela lepšie využiť online prezentáciu Slovenska a zlepšiť ju, pretože portál, ktorým sa prezentujeme dnes na internete, už nespĺňa kvalitatívne ani dizajnové kritériá. Keď si pozriete portály iných krajín, tak naozaj máme čo doháňať.
Jedným z hlavných prezentačných miest je portál Slovakia.travel. Čo sa na ňom zmení?
Mnohé. Portál bol vytvorený niekedy v roku 2006 alebo 2005 a tomu zodpovedá aj jeho dizajn. Je na čase urobiť radikálnu zmenu. Musí informovať, ale zároveň byť atraktívny. Momentálne je jeho obsah až encyklopedický. Treba sa prispôsobiť dnešnej rýchlej dobe. Keď si niekto hľadá dovolenkovú destináciu, chce okamžite vidieť nejakú ponuku. Chce zistiť, čo tam je zaujímavé. A ak sa mu to zapáči, chce to jedným klikom kúpiť. A to mi na portáli chýba.
Koľko turistov navštevuje Slovensko a kde sú limity, kam sa to dá posunúť?
Priestor na rast tu je. K polroku 2012 sme zaznamenali zvýšenie celkovej návštevnosti domácich a zahraničných turistov o takmer 5 % oproti roku 2011. Nárast by bol vyšší, ale v roku 2011 sme hostili Majstrovstvá sveta v hokeji , kedy sa jednorazovo zvýšila návštevnosť turistov. Navyše počas stále doznievajúcej krízy ľudia menej cestujú, preto aj 5 % nárast je dobrý. Chceme však využiť širokú ponuku Slovenska a orientovať sa najmä na susedné krajiny, pretože v tom je náš najväčší potenciál. Tie aj percentuálne vykazujú najväčší počet zahraničných turistov. Číslo jeden je u nás Česká republika, číslo dva Poľsko, číslo tri Nemecko.
Kam turisti prichádzajú najčastejšie?
Sme obľúbená turistická destinácia pre lyžiarov zo susedných krajín, najmä Čechy a Poľsko, ale záujem je aj z Ukrajiny a Ruskej federácie. Pre tých vzdialenejších absentujú priame letecké linky. Veľmi radi sem chodia turisti z vyspelých západných trhov, napríklad Rakúšania a Nemci navštevujú naše historické pamiatky a kúpele. Slovenské kúpele sú známe a jedinečné liečivými účinkami a majú čo ponúknuť všetkým vekovým kategóriám.
Čo hovoríte na myšlienku spoločnej zimnej olympiády s Poľskom?
Myšlienka spoločnej zimnej olympiády s Poľskom je vynikajúca, pomohlo by nám to zviditeľniť sa. Bol by tam aj prvok vzájomnosti a spolupráce. Tak, ako nás vždy vedia spropagovať hokejisti, tak aj zimná olympiáda by bola terno. Spolupráca so susednou krajinou je k tomu pridaná hodnota. Samozrejme, propagovať sa budeme nielen kandidatúrou, rada by som prezentovala Slovensko na najbližšej olympiáde v Soči a aj na tých ďalších.