Uviedla to dnes pre TASR generálna sekretárka Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR Eva Szabóová v reakcii na minulotýždňový medializovaný prieskum Potravinárskej komory Slovenska (PKS).
Autor TASR
Bratislava 18. mája (TASR) – Smerodajné údaje pre spotrebiteľa o podiele slovenských potravín v obchodoch v SR poskytujú len výkazy v zmysle zákona o potravinách. Uviedla to dnes pre TASR generálna sekretárka Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR Eva Szabóová v reakcii na minulotýždňový (14. 5.) medializovaný prieskum Potravinárskej komory Slovenska (PKS).
Z 5. ročníka prieskumu agentúry GfK Slovakia realizovaného pre PKS na vzorke 360 predajní v období od 18. marca do 2. apríla 2015 vyplynulo, že podiel slovenských potravinárskych výrobkov na regáloch predajní v roku 2015 v SR opäť poklesol, a to na 40 %. Medziročne sa tento podiel znížil o 3 percentuálne body. Za päť rokov klesol podiel domácich potravín na pultoch z podielu 50 % na tohtoročných 40 %, teda o jednu pätinu.
ZOCR SR je podľa Szabóovej však toho názoru, že reálnymi a pre spotrebiteľskú verejnosť smerodajnými údajmi ohľadom podielu predaja slovenských potravinárskych výrobkov na vnútornom trhu SR sú výsledky oficiálneho polročného vykazovania v súlade so zákonom o potravinách predkladaných na Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR. "Tieto údaje sú oficiálne, relevantné a kedykoľvek kontrolovateľné," zdôraznila.
Skutočnosť, že podiel predaja slovenských potravinárskych výrobkov a orientácia spotrebiteľov na kúpu slovenských potravinárskych výrobkov každoročne rastie, podporuje podľa nej aj prieskum GfK zameraný na meranie podielu slovenských potravinárskych výrobkov v nákupných košíkoch spotrebiteľov za rok 2014, ktorý dosiahol 59 %. To podľa nej približne korešponduje s vykázaným podielom predaja slovenských potravinárskych výrobkov na celkovom maloobchodnom obrate vo výške 63,2 %, ktorý vykazuje MPRV.
Prieskumy zamerané na meranie podielu slovenských potravín na regáloch maloobchodu nemajú podľa nej pre odbornú a laickú verejnosť relevantnú vypovedaciu schopnosť, pretože podľa základných práv spotrebiteľov EÚ má spotrebiteľ právo na výber zo širokého spektra výrobkov a služieb.
"Orientáciu spotrebiteľov a ich výchovu k patriotizmu a orientácii prednostne ku kúpe kvalitných a bezpečných domácich potravinárskych výrobkov určite nedosiahne obchod a Slovensko tým, že na regáloch v sieti maloobchodu budú vystavované len alebo prednostne len slovenské výrobky," dodala Szabóová.
ZOCR SR je neziskovou, nepolitickou, verejnoprospešne a profesijne zameranou reprezentáciou zamestnávateľov a podnikateľov, pôsobiacich v odvetví obchodu a cestovného ruchu. Svojimi aktivitami reprezentuje záujmy podnikateľskej sféry pri obehu tovaru na vnútornom trhu, vývoze a dovoze a službách spojených s cestovným ruchom.
Z 5. ročníka prieskumu agentúry GfK Slovakia realizovaného pre PKS na vzorke 360 predajní v období od 18. marca do 2. apríla 2015 vyplynulo, že podiel slovenských potravinárskych výrobkov na regáloch predajní v roku 2015 v SR opäť poklesol, a to na 40 %. Medziročne sa tento podiel znížil o 3 percentuálne body. Za päť rokov klesol podiel domácich potravín na pultoch z podielu 50 % na tohtoročných 40 %, teda o jednu pätinu.
Prečítajte si aj: Väčšina potravín v obchodoch je zo zahraničia, slovenské ubúdajú
ZOCR SR je podľa Szabóovej však toho názoru, že reálnymi a pre spotrebiteľskú verejnosť smerodajnými údajmi ohľadom podielu predaja slovenských potravinárskych výrobkov na vnútornom trhu SR sú výsledky oficiálneho polročného vykazovania v súlade so zákonom o potravinách predkladaných na Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR. "Tieto údaje sú oficiálne, relevantné a kedykoľvek kontrolovateľné," zdôraznila.
Skutočnosť, že podiel predaja slovenských potravinárskych výrobkov a orientácia spotrebiteľov na kúpu slovenských potravinárskych výrobkov každoročne rastie, podporuje podľa nej aj prieskum GfK zameraný na meranie podielu slovenských potravinárskych výrobkov v nákupných košíkoch spotrebiteľov za rok 2014, ktorý dosiahol 59 %. To podľa nej približne korešponduje s vykázaným podielom predaja slovenských potravinárskych výrobkov na celkovom maloobchodnom obrate vo výške 63,2 %, ktorý vykazuje MPRV.
Prieskumy zamerané na meranie podielu slovenských potravín na regáloch maloobchodu nemajú podľa nej pre odbornú a laickú verejnosť relevantnú vypovedaciu schopnosť, pretože podľa základných práv spotrebiteľov EÚ má spotrebiteľ právo na výber zo širokého spektra výrobkov a služieb.
"Orientáciu spotrebiteľov a ich výchovu k patriotizmu a orientácii prednostne ku kúpe kvalitných a bezpečných domácich potravinárskych výrobkov určite nedosiahne obchod a Slovensko tým, že na regáloch v sieti maloobchodu budú vystavované len alebo prednostne len slovenské výrobky," dodala Szabóová.
ZOCR SR je neziskovou, nepolitickou, verejnoprospešne a profesijne zameranou reprezentáciou zamestnávateľov a podnikateľov, pôsobiacich v odvetví obchodu a cestovného ruchu. Svojimi aktivitami reprezentuje záujmy podnikateľskej sféry pri obehu tovaru na vnútornom trhu, vývoze a dovoze a službách spojených s cestovným ruchom.