Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 25. december 2024
< sekcia Slovensko

Nesystémové školstvo opäť vypustí tisícky nezamestnaných, tvrdí SNS

Predseda SNS Andrej Danko Foto: TASR/Martin Baumann

"Spoločnosť nemá, ako zamestnať stovky každoročne skončených politológov, sociológov, odborníkov na masmediálnu komunikáciu a podobne," uviedol Andrej Danko.

Bratislava 27. júna (TASR) - Slovenská národná strana (SNS) apeluje na vládu, aby začala systematicky a dôsledne pripravovať koncepciu vzdelávacieho procesu a model školskej správy tak, aby vyhovoval potrebám spoločnosti i medzinárodným trendom. "Opäť sa končí školský rok a tisícky mladých ľudí skončia na úradoch práce, pretože školy chrlia absolventov, ktorí nemajú šancu uplatniť sa na pracovnom trhu," uviedol pre TASR predseda SNS Andrej Danko.

"Koncepciu procesu vzdelávania a modelu školskej správy, ktoré by vyhovovali potrebám našej spoločnosti, ako to má SNS zakotvené aj v Tézach pre silné Slovensko, treba realizovať dlhodobo, po dôkladnej diskusii s odborníkmi a s vidinou, že sa nebudú meniť po každej zmene vlády," povedal Danko. "SNS vo svojich Košických programových tézach, ktoré prijala začiatkom tohto mesiaca, predkladá ako prioritu revidovanie a rozvíjanie školskej reformy, najmä v oblasti obsahovej prestavby, a to prostredníctvom sústavy vzdelávacích štandardov (ISCED)," dodal.

Problémom podľa neho nie sú len mnohé "narýchlo vykvasené vysoké školy humanitného zamerania, často s nedostatočnou kvalitou". "Spoločnosť nemá, ako zamestnať stovky každoročne skončených politológov, sociológov, odborníkov na masmediálnu komunikáciu a podobne. Na druhej strane, chýbajú technici, programátori a rôzni iní odborníci technického zamerania," zdôraznil predseda SNS. Nožnice medzi potrebami trhu práce a študijnými odbormi sa podľa neho čoraz viac roztvárajú. "Možno sa potom čudovať, že množstvo takýchto mladých ľudí odchádza do zahraničia a pracuje na miestach vyžadujúcich len základné vzdelanie?" pýta sa.

"Rady nezamestnaných absolventov má na svedomí aj nedostatočné prepojenie školstva a praxe, najmä čo sa týka stredoškolských odborov. Nebolo by zlé vrátiť sa v reforme k tým aspektom systému odborného školstva, ktoré sa v minulosti osvedčili - napríklad duálne vzdelávanie, zapojenie výrobnej praxe do školského procesu," uvažuje Danko.

"V každom prípade by však reforma vzdelávania a stratégie štátnej politiky voči mladej generácii mala byť dlhodobá, premyslená, mala by byť výsledkom konsenzu odborníkov a politikov, vládnych i opozičných, a nemeniaca sa po každom nástupe novej vlády či výmene ministra. Len so vzdelanými ľuďmi, odborníkmi na všetkých úrovniach môže byť Slovensko silným štátom," uzatvára.