Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 20. október 2024Meniny má Vendelín
< sekcia Slovensko

Službu SOS gombík využili vlani osamelí ľudia v stovkách prípadov

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Ku konca roka 2021 Trnavský kraj poskytol službu SOS gombík 200 klientom.

Bratislava 9. februára (TASR) - Službu domáceho tiesňového volania – SOS gombík - využili vlani seniori či zdravotne znevýhodnení viac ako 1000 ráz. Vo viacerých prípadoch k nim vďaka tomu privolali záchranku, potvrdila koordinátorka projektu Lucia Vadovičová.

SOS gombík je náramok či prívesok, kde je umiestnené tlačidlo tiesňového volania. Pevná základňa, ktorá je umiestnená v domácnosti, zabezpečuje telefonické spojenie s dispečingom po stlačení SOS tlačidla.

„Služba domáceho tiesňového volania 24/7 umožňuje klientom zavolať pomoc. Vyškolený personál dispečingu následne situáciu vyhodnotí a skoordinuje ďalší postup. Medzi alternatívy riešenia patrí konzultácia s lekárom alebo privolanie pomoci," priblížil Jozef Viskupič, predseda Trnavského samosprávneho kraja (TTSK). Ten začal spomedzi krajov službu využívať ako prvý v spolupráci s Asociáciou samaritánov SR.

„Je to určite forma pomoci, ktorá pomáha riešiť problém už v jeho zárodku. Bodaj by ich bolo čím viac. Pretože platí - čím skôr, tým lepšie. Zmeškať správnu šancu na pomoc, ak sa tomu dá vyhnúť, je na škodu a môže skomplikovať ďalší vývoj zdravotného stavu," hovorí Adriana Škriniarová z Agapé senior park, kde sa špecializujú na klientov s ochorením Alzheimer a Parkinson.

Ku konca roka 2021 TTSK poskytol službu SOS gombík 200 klientom. “Z našej strany bola 131-krát privolaná ku klientom kontaktná osoba a až 28-krát aj záchranná zložka, ktorá poskytla klientom pomoc v núdzi,” doplnila Vadovičová.