Rezort životného prostredia už v máji tohto roka informoval, že obce na oboch brehoch pri Vodnom diele Gabčíkovo by sa mohli dočkať novej cesty.
Autor TASR
,aktualizované Vojka nad Dunajom 20. novembra (TASR) – Priepusty popod vodné dielo by mohli verejnosti slúžiť minimálne 60 rokov a ich prerobenie pre potreby vodičov automobilov, cyklistov či chodcov by stálo približne 20 miliónov eur. Na pondelkovom brífingu pri jednom z priepustov pri obci Vojka nad Dunajom v okrese Dunajská Streda to uviedol minister životného prostredia László Sólymos (Most-Híd).
Rezort životného prostredia už v máji tohto roka informoval, že obce na oboch brehoch pri Vodnom diele Gabčíkovo by sa mohli dočkať novej cesty. Štúdia uskutočniteľnosti ukázala, že dva z priepustov popod vodu by mohli prebudovať na cestu pre osobné automobily, cyklistov či chodcov.
„Môžeme povedať, že stále sme bližšie k tomu riešeniu, aby naozaj tie kanály boli spustené. Za tých šesť mesiacov odborníci urobili rôzne skúšky, ktoré boli potrebné k tomu, aby sme vedeli pokračovať v projekte, a tie skúšky vyšli pozitívne,“ informoval Sólymos.
Podľa jeho slov išlo konkrétne napríklad o tlakové skúšky. „Zistili sme, že tie priepusty sú na tom kvalitne veľmi dobre, to znamená, že keď sa o to budeme starať, tak môžeme tieto priepusty používať minimálne 60 rokov. Keď sa o to budeme vzorne starať, tak aj dlhšie,“ doplnil.
Podľa neho teraz projekt vstupuje do druhej fázy, v rámci ktorej sa už budú pripravovať konkrétne projekty technického riešenia a taktiež sa spúšťa aj environmentálna štúdia. „Keď pôjde všetko dobre, tak na začiatku roku 2019 by sme mohli mať všetky povolenia pokope, to znamená, že by sme mohli začať tú stavbu realizovať. Predbežne odhadované náklady máme vyčíslené do 20 miliónov eur,“ dodal šéf envirorezortu.
Generálny riaditeľ štátneho podniku Vodohospodárska výstavba Daniel Kvocera doplnil, že jeden zo súčasných priepustov bude v budúcnosti slúžiť pre automobily a druhý pre chodcov. „Tunel má pol kilometra a zvyšok do tých 980 metrov budú príjazdové komunikácie,“ vysvetlil.
Priepusty slúžia na odvádzanie priesakových vôd do ramennej sústavy Dunaja. Dva z nich plánujú zrekonštruovať a sprístupniť pre verejnosť. Kompu, ktorá v súčasnosti spája oba brehy, nie je totiž možné pre počasie využívať celoročne.
Po úspešnom dokončení prác by spojenie oboch brehov zabezpečovali zrekonštruované priepusty či tunely a kompa by fungovala len na špeciálne účely. Samotný tunel je dlhý približne 500 metrov. Premávka v tuneli bude obojsmerná, riadil by ju pravdepodobne semafor.
Rezort životného prostredia už v máji tohto roka informoval, že obce na oboch brehoch pri Vodnom diele Gabčíkovo by sa mohli dočkať novej cesty. Štúdia uskutočniteľnosti ukázala, že dva z priepustov popod vodu by mohli prebudovať na cestu pre osobné automobily, cyklistov či chodcov.
„Môžeme povedať, že stále sme bližšie k tomu riešeniu, aby naozaj tie kanály boli spustené. Za tých šesť mesiacov odborníci urobili rôzne skúšky, ktoré boli potrebné k tomu, aby sme vedeli pokračovať v projekte, a tie skúšky vyšli pozitívne,“ informoval Sólymos.
Podľa jeho slov išlo konkrétne napríklad o tlakové skúšky. „Zistili sme, že tie priepusty sú na tom kvalitne veľmi dobre, to znamená, že keď sa o to budeme starať, tak môžeme tieto priepusty používať minimálne 60 rokov. Keď sa o to budeme vzorne starať, tak aj dlhšie,“ doplnil.
Podľa neho teraz projekt vstupuje do druhej fázy, v rámci ktorej sa už budú pripravovať konkrétne projekty technického riešenia a taktiež sa spúšťa aj environmentálna štúdia. „Keď pôjde všetko dobre, tak na začiatku roku 2019 by sme mohli mať všetky povolenia pokope, to znamená, že by sme mohli začať tú stavbu realizovať. Predbežne odhadované náklady máme vyčíslené do 20 miliónov eur,“ dodal šéf envirorezortu.
Generálny riaditeľ štátneho podniku Vodohospodárska výstavba Daniel Kvocera doplnil, že jeden zo súčasných priepustov bude v budúcnosti slúžiť pre automobily a druhý pre chodcov. „Tunel má pol kilometra a zvyšok do tých 980 metrov budú príjazdové komunikácie,“ vysvetlil.
Priepusty slúžia na odvádzanie priesakových vôd do ramennej sústavy Dunaja. Dva z nich plánujú zrekonštruovať a sprístupniť pre verejnosť. Kompu, ktorá v súčasnosti spája oba brehy, nie je totiž možné pre počasie využívať celoročne.
Po úspešnom dokončení prác by spojenie oboch brehov zabezpečovali zrekonštruované priepusty či tunely a kompa by fungovala len na špeciálne účely. Samotný tunel je dlhý približne 500 metrov. Premávka v tuneli bude obojsmerná, riadil by ju pravdepodobne semafor.