Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 22. august 2024Meniny má Tichomír
< sekcia Slovensko

Spustili telefónne číslo pre hlásenie nebezpečných situácií s medveďom

Na archívnej snímke medveď hnedý. Foto: TASR Milan Kapusta

Následne upovedomia ostatné bezpečnostné a záchranné zložky.

Bratislava 15. júla (TASR) - Štátna ochrana prírody (ŠOP) SR spúšťa od pondelka operačné stredisko s telefónnym číslom 18 081. Slúžiť bude na nahlasovanie nebezpečných situácií s možným vznikom rizika, škôd a útokov v súvislosti s medveďom. Číslo bude k dispozícii 24 hodín sedem dní v týždni. TASR o tom informoval odbor komunikácie a propagácie ŠOP. Zriadenie telefónne čísla vyplýva z manuálu envirorezortu pre ochranný odstrel medveďa hnedého.

Hovor bude podľa generálneho riaditeľa ŠOP Štefana Kysela nahrávaný. Nahlasovateľ bude musieť uviesť svoje celé meno, telefónne číslo a opis situácie. Operátor tak bude vedieť identifikovať dôležitosť situácie, či pôjde o spozorovanie medveďa napríklad v intraviláne obce, či to bude stret so šelmou alebo už došlo k útoku a zraneniu. "V prípade, že došlo k zraneniu, bude nahlasovateľ automaticky presmerovaný na tiesňové telefónne číslo 112," priblížil Kysel.

Následne upovedomia ostatné bezpečnostné a záchranné zložky. Šéf ochranárov pripomína, že ŠOP a operačné stredisko nie sú súčasťou integrovaného záchranného systému. "Prostredníctvom nášho operačného strediska chceme zabezpečiť konektivitu s integrovaným záchranným systémom, a tým zvýšiť bezpečnosť Slovenska," podotkol Kysel. Zároveň chcú podľa neho odľahčiť tiesňové linky.

ŠOP bude zbierať evidenciu hlásení a zabraňovať možnej manipulácii s nimi. "Zbierame údaje, ktoré môžu byť použité vo výskume, poskytujeme súčinnosť orgánom činným v trestnom konaní," poznamenal riaditeľ. Dodal, že operačné stredisko je tiež súčasťou prebiehajúcej profesionalizácie zásahových tímov pre medveďa hnedého. Aj pomocou tohto opatrenia chce ŠOP podľa Kysela zabezpečiť stabilnú a reprezentatívnu populáciu medveďa.

"Želám si, aby dôvody a potreby operačného strediska pominuli čo najrýchlejšie a keď už bude potrebné, aby prinieslo informácie, bezpečie a riešenie pre volajúceho," skonštatoval Kysel.