Bratislava 11. septembra (TASR) - Súkromní televízni vysielatelia ponižujú ľudskú dôstojnosť a vedú pomyselnú kultúrnu vojnu voči občanom Slovenska. Vyhlásil to dnes minister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD), ktorý by chcel spustiť celospoločenskú diskusiu o vysielanom obsahu. Nevylúčil pritom ani sprísnenie legislatívy v tejto oblasti, nie je to však podľa neho prioritným zámerom.
"Definitívne som nadobudol takéto presvedčenie túto sobotu (8.9.), kedy televízia Joj odvysielala v prime-time prvú časť novej série svojej reality show (pozn. TASR Farmár hľadá ženu). Dopozeral som ju celú a nevychádzal som z úžasu. S takou mierou vulgárnosti a totálnej degradácie človeka som sa ešte v najsledovanejšom čase našich celoplošných vysielateľov nestretol. Musím ale dodať, že relácie podobného typu na konkurenčnej Markíze príliš v tomto nezaostávajú," vyhlásil Maďarič.
Foto: TASR/Martin Baumann
M. Maďarič chce presadiť do konca roka opatrenia
Prvé opatrenie v oblasti televízneho vysielania chce Maďarič presadiť už do konca tohto roku. Minister chce predložiť do medzirezortného pripomienkového konania všeobecne platný predpis, ktorý by zakázal vysielanie programov nevhodných pre deti do 15 rokov pred 20.00 h. "Súčasná prax zaraďovania takýchto programov do vysielania je totiž príkladom zneužitia dobrej vôle ministerstva kultúry zo strany vysielateľov," poznamenal podpredseda Smeru-SD.
Hlavným zámerom Maďariča ja však otvoriť širokú diskusiu, ktorá by zodpovedala, či je verejnosť spokojná s ponukou hlavných súkromných vysielateľov. V súvislosti s tým plánuje zaslať otvorený list ústavným činiteľom, predstaviteľom cirkví a samosprávy so žiadosťou, aby zaujali k vysielanému obsahu stanovisko. Na túto tému sa však chce rozprávať aj so samotnými zástupcami súkromných televízií, a to napríklad aj vo vysielaní RTVS.
"Ja nezatracujem reality show, ja hovorím to, že mám pocit, že sa prekročila hranica a chcem počuť aj názor iných ľudí. Ak si to nemyslia, ak prevládne vo verejnosti názor, že to je tá cesta a toto je to, čo chceme vidieť, ja to akceptujem," doplnil Maďarič. Osobne je však presvedčený, že médiá sa dopúšťajú "idiotizácie" dnešnej spoločnosti.
Šéf rezortu kultúry pritom odmietol, že by jeho kritika na adresu súkromných vysielateľov súvisela s prebiehajúcou odbornou diskusiou na tému, či dnes nie je vhodné zvýšiť úroveň takzvaných koncesionárskych poplatkov za RTVS. Podľa neho súčasná situácia naopak nahráva verejnoprávnemu vysielateľovi, ktorý môže ponúknuť divákom alternatívny, kvalitnejší program.
TV JOJ: Úprava pravidiel vysielania znevýhodní slovenské televízie
Zákaz vysielania programov nevhodných pre deti do 15 rokov pred 20.00 h znevýhodní slovenské televízie na mediálnom trhu. Na margo zámeru vytvoriť novú časovú oponu to dnes v písomnom stanovisku uviedla súkromná televízia Joj, ktorej program bol jedným z dôvodov, prečo rezort kultúry túto právnu úpravu zvažuje.
"Pozornosť ministerstva by sme radi upriamili napríklad na presah zahraničných, najmä jazykovo zrozumiteľných českých staníc na Slovensko, ktoré nepodliehajú žiadnej regulácii. Navrhované sprísnenie legislatívy by bolo európskym unikátom a neobmedzilo by vysielateľov zo zahraničia, ale opäť iba znevýhodnilo domáce televízie," uviedol hovorca súkromného vysielateľa Jozef Gogola.
Televízia zároveň odmietla kritiku ministra kultúry Mareka Maďariča (Smer-SD), podľa ktorého sa v jej vysielaní objavujú vulgárnosti a kultúrna degradácia. Podľa Gogolu sa rezort touto formou pokúša ospravedlniť plánované zvyšovanie takzvaných koncesionárskych poplatkov za RTVS. "Investícia do slovenských seriálov za posledné roky presiahla viac ako 35 miliónov eur. Akékoľvek nové legislatívne obmedzenia by investície do domácej tvorby ohrozili," doplnil Gogola na margo kritiky adresovanej TV Joj.
Súkromná TV Markíza v tomto kontexte pripomenula, že zahraničné televízie, ktoré môžu prijímať slovenskí diváci vysielajú "drsnejšie formáty". "Záujem pána ministra by sa mal v súčasnosti zamerať predovšetkým na RTVS, ktorá čerpá zdroje zo štátneho rozpočtu, zo zmluvy so štátom a z koncesionárskych poplatkov, ktoré navyše v nasledujúcom období plánuje navýšiť, hoci úroveň verejnoprávneho média tomu nezodpovedá," poznamenala hovorkyňa Markízy Oľga Dúbravská. O tom, že programová ponuka odpovedá požiadavkám verejnosti, podľa nej svedčí aj sledovanosť.
Maďarič na dnešnom brífingu vyhlásil, že chce spustiť širokú celospoločenskú diskusiu o obsahu, ktorý vysielajú najväčšie súkromné televízie. Poznať chce stanovisko verejnosti, ale aj ústavných činiteľov, samospráv či cirkví.