Na nohy ju nepoložila ani pandémia, ba naopak, vďaka rýchlej reakcii na situáciu zmenila svoj offline formát na online v priebehu niekoľkých hodín.
Autor TASR TV/OTS
Bratislava 24. júna (TASR TV/OTS) - Pred tridsiatimi rokmi IKEA otvorila svoj prvý obchodný dom na Slovensku. Nachádzal sa na Gagarinovej ulici v Bratislave, pričom pre veľký záujem zákazníkov sa v roku 1995 sťahovala do väčších priestorov na Tomášikovej ulici. Predajná plocha však stále nebola dostačujúca, a tak v roku 2002 otvorila obchodný dom na Ivanskej ceste, kde sídli dodnes. Vďaka poslednej rekonštrukcii súčasného obchodného domu, ktorá prebehla v roku 2012, zaznamenala IKEA vo finančnom roku 2013 aj svoj najväčší medziročný nárast v tržbách (o 14,5 %) a investíciách (33 mil. €). Za posledných 10 rokov do rozvoja investovala viac ako 43 miliónov eur a v pláne má ďalšie investície, najmä do udržateľných riešení.
Na nohy ju nepoložila ani pandémia, ba naopak, vďaka rýchlej reakcii na situáciu zmenila svoj offline formát na online v priebehu niekoľkých hodín. Aj po tridsiatich rokoch stelesňuje obchodný dom IKEA úspešný a obľúbený nákupný koncept Slovákov.
Z pôvodných 637 m2 na 36 700 m2
IKEA na Slovensku za posledných 30 rokov rástla vo všetkých smeroch. Od otvorenia pilotného projektu na Gagarinovej ulici v roku 1992, sa predajná plocha zväčšila z pôvodných 637 m2 na súčasných 36 700 m2.
Otvorenie obchodného domu na Ivanskej ceste, ktoré sa uskutočnilo v roku 2002, pomohlo k rozvoju celej okolitej oblasti. Okolo IKEA vznikla kompletná infraštruktúra, diaľnica i biznis centrá. Po desiatich rokoch od otvorenia došlo k plánovanej rekonštrukcii, kedy sa predajná plocha zväčšila o 35 %. Rozšírenie obchodného domu vo finančnom roku 2012/2013 bolo najväčšou investíciou v histórii (33 mil. €), čo sa odzrkadlilo aj na významnom medziročnom skoku v tržbách (o 14,5 %). Sumárne za posledných 10 rokov IKEA investovala do rozvoja 43 miliónov eur, pričom tržby spoločnosti IKEA vyrástli za posledných 10 finančných rokov o 74 %.
Vďaka rekonštrukcii obchodného domu sa IKEA Bratislava dokonca stala na niekoľko rokov najväčším obchodným domom IKEA v strednej Európe. Pri výstavbe sa spotrebovalo 2 720 kusov železobetónových prvkov, 16 700 m3 betónu a 1 450 ton ocele.
Rástol počet zamestnancov, aj výrobkov
Vo svojej prvej prevádzke na Gagarinovej ulici mala IKEA v ponuke 680 kusov výrobkov a zamestnávala 18 ľudí. S narastajúcou plochou, postupnou digitalizáciou a so zvyšujúcim sa počtom služieb toto číslo v priebehu posledných 30 rokov narástlo až na súčasný počet 600 zamestnancov. Na rozšírenej predajnej ploche na Ivanskej ceste dnes zákazníci nájdu viac ako 9 500 rôznych výrobkov.
V januári 2020 prebehla expanzia a IKEA otvorila nový koncept na východnom Slovensku. Minimalistický koncept IKEA Pop-up môžu zákazníci navštíviť v nákupnom centre Aupark v Košiciach, kde im ochotný personál poskytne poradenské služby, služby dizajnéra, aj sprostredkuje nákup výrobkov on-line. Výrobky si môžu nechať doručiť prostredníctvom služby „Klikni a vyzdvihni“ na Výdajné miesta v Banskej Bystrici, Žiline a v Košiciach.
Pomoc komunitám
IKEA už od počiatku zakladá svoju filozofiu a udržateľnú stratégiu aj na pomoci komunitám. Už v roku 2002, keď boli na Slovensku veľké záplavy, kontaktovala mestské časti Bratislavy a zisťovala možnosti pomoci. Takýto postoj pretrváva dodnes. Od začiatku pandémie IKEA Bratislava v spolupráci s mestom Bratislava pomohla so zariadením 30 kontajnerových domov v karanténnom mestečku pre ľudí bez domova a podporila rodičov samoživiteľov.
Nasledovalo vybavenie dočasného zariadenia pre seniorov a po vypuknutí vojny na Ukrajine sa podarilo vybudovať stovky ubytovacích jednotiek pre ľudí utekajúcich pred vojnou. Projekt poskytuje každú noc ubytovanie pre približne 1 300 ľudí. Za predpokladu, že ho každý človek využije 5 nocí, má mesačne kapacitu 7 800 ľudí. Hodnota komunitnej pomoci sa v posledných 2 rokoch vyšplhala na 140 000 eur.
Na nohy ju nepoložila ani pandémia, ba naopak, vďaka rýchlej reakcii na situáciu zmenila svoj offline formát na online v priebehu niekoľkých hodín. Aj po tridsiatich rokoch stelesňuje obchodný dom IKEA úspešný a obľúbený nákupný koncept Slovákov.
Z pôvodných 637 m2 na 36 700 m2
IKEA na Slovensku za posledných 30 rokov rástla vo všetkých smeroch. Od otvorenia pilotného projektu na Gagarinovej ulici v roku 1992, sa predajná plocha zväčšila z pôvodných 637 m2 na súčasných 36 700 m2.
Otvorenie obchodného domu na Ivanskej ceste, ktoré sa uskutočnilo v roku 2002, pomohlo k rozvoju celej okolitej oblasti. Okolo IKEA vznikla kompletná infraštruktúra, diaľnica i biznis centrá. Po desiatich rokoch od otvorenia došlo k plánovanej rekonštrukcii, kedy sa predajná plocha zväčšila o 35 %. Rozšírenie obchodného domu vo finančnom roku 2012/2013 bolo najväčšou investíciou v histórii (33 mil. €), čo sa odzrkadlilo aj na významnom medziročnom skoku v tržbách (o 14,5 %). Sumárne za posledných 10 rokov IKEA investovala do rozvoja 43 miliónov eur, pričom tržby spoločnosti IKEA vyrástli za posledných 10 finančných rokov o 74 %.
Vďaka rekonštrukcii obchodného domu sa IKEA Bratislava dokonca stala na niekoľko rokov najväčším obchodným domom IKEA v strednej Európe. Pri výstavbe sa spotrebovalo 2 720 kusov železobetónových prvkov, 16 700 m3 betónu a 1 450 ton ocele.
Rástol počet zamestnancov, aj výrobkov
Vo svojej prvej prevádzke na Gagarinovej ulici mala IKEA v ponuke 680 kusov výrobkov a zamestnávala 18 ľudí. S narastajúcou plochou, postupnou digitalizáciou a so zvyšujúcim sa počtom služieb toto číslo v priebehu posledných 30 rokov narástlo až na súčasný počet 600 zamestnancov. Na rozšírenej predajnej ploche na Ivanskej ceste dnes zákazníci nájdu viac ako 9 500 rôznych výrobkov.
V januári 2020 prebehla expanzia a IKEA otvorila nový koncept na východnom Slovensku. Minimalistický koncept IKEA Pop-up môžu zákazníci navštíviť v nákupnom centre Aupark v Košiciach, kde im ochotný personál poskytne poradenské služby, služby dizajnéra, aj sprostredkuje nákup výrobkov on-line. Výrobky si môžu nechať doručiť prostredníctvom služby „Klikni a vyzdvihni“ na Výdajné miesta v Banskej Bystrici, Žiline a v Košiciach.
Pomoc komunitám
IKEA už od počiatku zakladá svoju filozofiu a udržateľnú stratégiu aj na pomoci komunitám. Už v roku 2002, keď boli na Slovensku veľké záplavy, kontaktovala mestské časti Bratislavy a zisťovala možnosti pomoci. Takýto postoj pretrváva dodnes. Od začiatku pandémie IKEA Bratislava v spolupráci s mestom Bratislava pomohla so zariadením 30 kontajnerových domov v karanténnom mestečku pre ľudí bez domova a podporila rodičov samoživiteľov.
Nasledovalo vybavenie dočasného zariadenia pre seniorov a po vypuknutí vojny na Ukrajine sa podarilo vybudovať stovky ubytovacích jednotiek pre ľudí utekajúcich pred vojnou. Projekt poskytuje každú noc ubytovanie pre približne 1 300 ľudí. Za predpokladu, že ho každý človek využije 5 nocí, má mesačne kapacitu 7 800 ľudí. Hodnota komunitnej pomoci sa v posledných 2 rokoch vyšplhala na 140 000 eur.