Poslanci chcú v novele aj povinnosť pre všetky správne orgány.
Autor TASR
Bratislava 6. novembra (TASR) - Autobazáre a predajcovia vozidiel by mali mať zakázané predávať, ponúkať a sprístupňovať vozidlá s pretočenými kilometrami na trh. Počíta s tým pozmeňujúci návrh poslancov Smeru-SD Antona Martvoňa a Otta Brixiho k ich vlastnej novele zákona o podmienkach prevádzky vozidiel. V prípade porušenia zákona by mali hroziť niekoľkotisícové pokuty až odobratie živnostenského oprávnenia.
"Od orgánu dozoru, ktorým je Slovenská obchodná inšpekcia, by mohli dostať pokutu od 3000 do 50.000 eur. Pri opakovanom porušení sa horná hranica pokuty zvyšuje na dvojnásobok a SOI bude môcť dať živnostenskému úradu podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia opakovane previnilému podnikateľovi alebo autobazáru," priblížil Martvoň. Zdôraznil, že rovnaké sankcie budú hroziť aj tým, čo pretáčajú kilometre alebo montujú neoprávnené antiradary do áut na slovenský trh.
Poslanci chcú v novele aj povinnosť pre všetky správne orgány ako napríklad STK, políciu či stanice kontroly originality, a iné osoby, napríklad servis, aby v prípade, že preukázateľne zistia na aute pretočené kilometre, to nahlásili SOI. "Inak bude hroziť pokuta do 300 eur za nenahlásenie," doplnil Martvoň.
STK by mala mať povinnosť prostredníctvom kontrolného technika urobiť vždy do centrálneho systému záznam, že auto má pretočené kilometre na odometri. "STK má mať povinnosť upozorniť na to majiteľa vozidla, aby si to dal správne nastaviť u oprávneného subjektu. Inak mu dovtedy STK na základe metodiky a predpisov ministerstva dopravy nebude môcť vydať osvedčenie o STK," doplnil poslanec.
V novele chcú zákonodarcovia definovať oprávnený subjekt, ktorý bude môcť nastaviť reálny alebo približne zistiteľný počet kilometrov na počítadle prejdenej vzdialenosti - tzv. odometri. "A to v prípade, keď budú pretočené kilometre a majiteľ vozidla si to bude chcieť dať zákonne nastaviť po upozornení zo strany STK, autoservisu, stanice kontroly originality, alebo v prípade pokazeného odometra," opisuje návrh Martvoň.
Podľa Spolku na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA) je na Slovensku približne 130.000 áut s upraveným počtom kilometrov. To autá pri predaji nielen predražuje, ale môže to spôsobiť aj oveľa horšie následky. "Auto s vyšším počtom najazdených kilometrov by totiž malo podstúpiť úplne iné servisné prehliadky, inak hrozí zlyhanie dôležitých dielcov, čo môže mať fatálne následky," uvádza SOVA.
"Od orgánu dozoru, ktorým je Slovenská obchodná inšpekcia, by mohli dostať pokutu od 3000 do 50.000 eur. Pri opakovanom porušení sa horná hranica pokuty zvyšuje na dvojnásobok a SOI bude môcť dať živnostenskému úradu podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia opakovane previnilému podnikateľovi alebo autobazáru," priblížil Martvoň. Zdôraznil, že rovnaké sankcie budú hroziť aj tým, čo pretáčajú kilometre alebo montujú neoprávnené antiradary do áut na slovenský trh.
Poslanci chcú v novele aj povinnosť pre všetky správne orgány ako napríklad STK, políciu či stanice kontroly originality, a iné osoby, napríklad servis, aby v prípade, že preukázateľne zistia na aute pretočené kilometre, to nahlásili SOI. "Inak bude hroziť pokuta do 300 eur za nenahlásenie," doplnil Martvoň.
STK by mala mať povinnosť prostredníctvom kontrolného technika urobiť vždy do centrálneho systému záznam, že auto má pretočené kilometre na odometri. "STK má mať povinnosť upozorniť na to majiteľa vozidla, aby si to dal správne nastaviť u oprávneného subjektu. Inak mu dovtedy STK na základe metodiky a predpisov ministerstva dopravy nebude môcť vydať osvedčenie o STK," doplnil poslanec.
V novele chcú zákonodarcovia definovať oprávnený subjekt, ktorý bude môcť nastaviť reálny alebo približne zistiteľný počet kilometrov na počítadle prejdenej vzdialenosti - tzv. odometri. "A to v prípade, keď budú pretočené kilometre a majiteľ vozidla si to bude chcieť dať zákonne nastaviť po upozornení zo strany STK, autoservisu, stanice kontroly originality, alebo v prípade pokazeného odometra," opisuje návrh Martvoň.
Podľa Spolku na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA) je na Slovensku približne 130.000 áut s upraveným počtom kilometrov. To autá pri predaji nielen predražuje, ale môže to spôsobiť aj oveľa horšie následky. "Auto s vyšším počtom najazdených kilometrov by totiž malo podstúpiť úplne iné servisné prehliadky, inak hrozí zlyhanie dôležitých dielcov, čo môže mať fatálne následky," uvádza SOVA.