Najvýraznejšie poklesy návštevnosti sú pri horských strediskách, lanovkách a rôznych atrakciách.
Autor TASR
Vysoké Tatry 19. augusta (TASR) - Štatistiky zatiaľ nepotvrdzujú medializované informácie, podľa ktorých sú Vysoké Tatry toto leto preplnené turistami. Čísla návštevnosti dosiaľ signalizujú opak. Informovala o tom výkonná riaditeľka Oblastnej organizácie cestovného ruchu (OOCR) Región Vysoké Tatry Lucia Blašková. V Tatrách chýbajú najmä zahraniční turisti.
„Nie je zvykom hodnotiť sezónu v jej strede, keďže tá tatranská trvá minimálne do konca septembra až polovice októbra, primäli nás však k tomu okolnosti súvisiace s koronakrízou, aby sme stále mali čas na sezóne zapracovať a aj intenzívna medializácia preplnených Tatier. Preto sme preverili skutočný stav u podnikateľov, poskytovateľov služieb, v ubytovacích zariadeniach i infocentrách,“ uviedol predseda predstavenstva OOCR Región Vysoké Tatry Michal Sýkora.
Primátor mesta Vysoké Tatry Ján Mokoš potvrdil, že vo všetkých tatranských strediskách čísla ukazujú pokles. „Premenlivé počasie, obavy turistov aj publikované obrázky prepchatých turistických atrakcií spôsobujú, že návštevnosť výrazne kolíše. Priamo vo Vysokých Tatrách evidujeme najmä počas pracovných dní poloprázdne parkoviská i cesty a turistické chodníky ako priemerne vyťažené,“ ozrejmil Mokoš.
Ani v Poprade sa rekordy zatiaľ nelámali, podľa slov Ondreja Kavku, zástupcu mesta Poprad v OOCR Región Vysoké Tatry, v prvej polovici mesiaca jún v mestskej informačnej kancelárii obslúžili zhruba 35 % z počtu minuloročných klientov. V júli počet klientov dosiahol približne 55 % oproti júlu 2019. Návštevnosť infocentier vo Vysokých Tatrách klesla o 40 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka.
Tatranci sa zhodujú, že najväčší výpadok tvorí zahraničná klientela. Podľa Blaškovej Slováci tvoria najvyšší podiel na celkových štatistikách zvyčajne na úrovni 60 až 65 %, avšak práve približne 35 % zahraničnej klientely v súčasnosti preukázateľne chýba. „V regióne sa pohybuje mnoho českých turistov, najmenej oproti minulým obdobiam prišlo Poliakov, z ostatných národností sú to Maďari či Nemci, veľakrát však aj vozidlá so zahraničnými ŠPZ privezú na dovolenku Slovákov žijúcich v zahraničí,“ spresnila riaditeľka.
Ako ďalej priblížila, hoteliéri z Tatry Mountain Resorts, AquaCity Poprad aj členovia Združenia cestovného ruchu mali v ubytovacích zariadeniach v júli obsadenosť primeranú vrcholiacej letnej sezóne na úrovni 70 až 90 %. Zvýšený záujem evidujú poskytovatelia ubytovania v súkromí, pričom voľné ubytovacie kapacity sú podľa nej stále v celom regióne Vysokých Tatier.
Najvýraznejšie poklesy návštevnosti sú pri horských strediskách, lanovkách a rôznych atrakciách. „Je to určite aj vplyvom počasia, keďže letných dní bolo v júli skutočne málo, doterajší údaj, ktorý je k dispozícii, značí prepad o 20 % oproti minulému roku. V podtatranskom akvaparku potvrdzujú približne o 10 % nižšiu návštevnosť,“ doplnila Blašková.
Podnikatelia i miestne samosprávy sa jednoznačne zhodujú, že zrejme táto bilancia sa v závere letnej sezóny zásadne nezmení, pokiaľ sa turisti budú riadiť rôznymi skreslenými informáciami, najmä cez sociálne siete a televízie. Turistom i hosťom odporúčajú, aby na turistiku a lanovky išli v skorých ranných hodinách či tesne popoludní, pričom lanovky premávajú až do večerných hodín. Ďalej radia, aby si vyberali menej známe vrcholy a chodníky. Zdôrazňujú, že turisti by mali uprednostniť nakupovanie online pri všetkých službách, u ktorých je to možné.
„Nie je zvykom hodnotiť sezónu v jej strede, keďže tá tatranská trvá minimálne do konca septembra až polovice októbra, primäli nás však k tomu okolnosti súvisiace s koronakrízou, aby sme stále mali čas na sezóne zapracovať a aj intenzívna medializácia preplnených Tatier. Preto sme preverili skutočný stav u podnikateľov, poskytovateľov služieb, v ubytovacích zariadeniach i infocentrách,“ uviedol predseda predstavenstva OOCR Región Vysoké Tatry Michal Sýkora.
Primátor mesta Vysoké Tatry Ján Mokoš potvrdil, že vo všetkých tatranských strediskách čísla ukazujú pokles. „Premenlivé počasie, obavy turistov aj publikované obrázky prepchatých turistických atrakcií spôsobujú, že návštevnosť výrazne kolíše. Priamo vo Vysokých Tatrách evidujeme najmä počas pracovných dní poloprázdne parkoviská i cesty a turistické chodníky ako priemerne vyťažené,“ ozrejmil Mokoš.
Ani v Poprade sa rekordy zatiaľ nelámali, podľa slov Ondreja Kavku, zástupcu mesta Poprad v OOCR Región Vysoké Tatry, v prvej polovici mesiaca jún v mestskej informačnej kancelárii obslúžili zhruba 35 % z počtu minuloročných klientov. V júli počet klientov dosiahol približne 55 % oproti júlu 2019. Návštevnosť infocentier vo Vysokých Tatrách klesla o 40 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka.
Tatranci sa zhodujú, že najväčší výpadok tvorí zahraničná klientela. Podľa Blaškovej Slováci tvoria najvyšší podiel na celkových štatistikách zvyčajne na úrovni 60 až 65 %, avšak práve približne 35 % zahraničnej klientely v súčasnosti preukázateľne chýba. „V regióne sa pohybuje mnoho českých turistov, najmenej oproti minulým obdobiam prišlo Poliakov, z ostatných národností sú to Maďari či Nemci, veľakrát však aj vozidlá so zahraničnými ŠPZ privezú na dovolenku Slovákov žijúcich v zahraničí,“ spresnila riaditeľka.
Ako ďalej priblížila, hoteliéri z Tatry Mountain Resorts, AquaCity Poprad aj členovia Združenia cestovného ruchu mali v ubytovacích zariadeniach v júli obsadenosť primeranú vrcholiacej letnej sezóne na úrovni 70 až 90 %. Zvýšený záujem evidujú poskytovatelia ubytovania v súkromí, pričom voľné ubytovacie kapacity sú podľa nej stále v celom regióne Vysokých Tatier.
Najvýraznejšie poklesy návštevnosti sú pri horských strediskách, lanovkách a rôznych atrakciách. „Je to určite aj vplyvom počasia, keďže letných dní bolo v júli skutočne málo, doterajší údaj, ktorý je k dispozícii, značí prepad o 20 % oproti minulému roku. V podtatranskom akvaparku potvrdzujú približne o 10 % nižšiu návštevnosť,“ doplnila Blašková.
Podnikatelia i miestne samosprávy sa jednoznačne zhodujú, že zrejme táto bilancia sa v závere letnej sezóny zásadne nezmení, pokiaľ sa turisti budú riadiť rôznymi skreslenými informáciami, najmä cez sociálne siete a televízie. Turistom i hosťom odporúčajú, aby na turistiku a lanovky išli v skorých ranných hodinách či tesne popoludní, pričom lanovky premávajú až do večerných hodín. Ďalej radia, aby si vyberali menej známe vrcholy a chodníky. Zdôrazňujú, že turisti by mali uprednostniť nakupovanie online pri všetkých službách, u ktorých je to možné.