Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 5. november 2024Meniny má Imrich
< sekcia Slovensko

Štátna tajomníčka Síthová: V triede sa musí dobre cítiť učiteľ aj žiak

Na archívnej snímke štátna tajomníčka Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Svetlana Síthová. Foto: TASR - Jakub Kotian

V zásade platí, že školské prostredie si vytvárame jeden pre druhého a učiteľ aj žiak v ňom trávia veľa času, uviedla Síthová.

Bratislava 24. júla (TASR) - Pamäť, pozornosť, dlhodobé sústredenie či tvorivosť – aj tieto kognitívne procesy u detí ovplyvňuje priestor, v ktorom žiaci trávia najviac času v škole. Usporiadaný priestor v triede je dôležitou a kľúčovou pomôckou pri učení. Slúži ako výrazný pomocník pri odbúravaní stresu z učenia a zároveň je pilierom vzťahu dieťaťa k vzdelávaniu. Štátna tajomníčka Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Svetlana Síthová uviedla, že v triede sa musí dobre cítiť žiak, ale aj učiteľ. TASR o tom informoval odbor komunikácie a marketingu rezortu školstva.

Vo všeobecnosti platí, že triedy majú byť vzdušné, jednoduché, a na stenách sa neodporúča veľa malých predmetov, ale skôr jeden veľký. Všetko, čo je na stenách a akej je to farby, sú podnety pre deti. "S tým sa často stretávame hlavne u prváčikov a prvostupniarov, keď sa pani učiteľky snažia vyzdobiť triedy, až prechádzajú do prezdobenosti, a potom príde prváčik, ktorého sa spýtame, čo zažil v škole, a on začne rozprávať, čo je na stenách, akej je to farby, kde to je zavesené. Tam môžeme pozorovať, že asi tá trieda nie je úplne optimálna," vysvetlila štátna tajomníčka ministerstva školstva pre národnostné školstvo, inkluzívne a celoživotné vzdelávanie Síthová.

Aj práca s farbami je dôležitá. Pre stimuláciu pozornosti sa odporúčajú sýte farby, ako je červená a jej odtiene. Zelená farba sa, naopak, využíva na upokojenie. Viaceré zahraničné školy prispôsobili farby tried podľa toho, ako je potrebné dieťa stimulovať. Každú triedu majú inej farby a aj obsah výuky prispôsobili tomu, v akej miestnosti prebieha vyučovanie.

Svoju úlohu má aj rozloženie lavíc. Sedenie má byť podľa rezortu školstva interaktívne, tak aby žiaci vedeli pracovať aj v menších skupinách. Je dobré, ak niektoré triedy majú oddychovú zónu. "Základné odporúčanie je nebáť sa zmeny, komunikovať so žiakmi, v tomto vnímať žiakov ako partnerov. V zásade platí, že školské prostredie si vytvárame jeden pre druhého a učiteľ aj žiak v ňom trávia veľa času," uzatvorila Síthová.