Aliancia stredoškolákov tvrdí, že je najvyšší čas otvoriť konverzáciu o reforme maturitnej skúšky.
Autor TASR
Bratislava 12. decembra (TASR) – Niektorí maturanti sa obávajú, ako zvládnu maturitné skúšky. Pripomínajú, že terajší maturanti sú v obzvlášť náročnej pozícii, nakoľko strávili skoro polovicu stredoškolského štúdia doma. Odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre TASR uviedol, že v školskom roku 2021/2022 sa bude štúdium v stredných školách ukončovať prezenčnou formou tak, ako to bolo v období pred nástupom pandémie ochorenia COVID-19.
"Dnes je už všeobecne známe, že dištančné vyučovanie nie je rovnako efektívne ako prezenčné. Mnohí sa necítia byť pripravení na maturitnú skúšku a je pochopiteľné, že začínajú vznikať nové petície a iniciatívy za zrušenie maturít," povedal pre TASR prezident Aliancie stredoškolákov Kristián Krivda. Upozornil, že posledné dva roky sú dôkazom, že maturitná skúška nie je dostatočne flexibilná a adaptovaná na 21. storočie.
Aliancia stredoškolákov tvrdí, že je najvyšší čas otvoriť konverzáciu o reforme maturitnej skúšky. Podľa Krivdu však z dlhodobého hľadiska tiež nie je reálne rušiť maturitu každý rok. "Pokiaľ však bude dištančné vyučovanie pretrvávať aj v januári, budeme kompetentné orgány žiadať minimálne o redukciu učiva. Tohtoročná maturita musí v nejakej forme zohľadňovať okolnosti, za akých fungovalo školstvo počas pandémie," dodal Krivda.
Rezort školstva uviedol, že školy boli od septembra riadne otvorené, riadia sa školským COVID semaforom. Napriek aktuálnej situácii a zatvoreniu stredných škôl bola informácia o riadnom priebehu maturitných skúšok, záverečných a absolventských skúšok komunikovaná niekoľkokrát so zriaďovateľmi, ako aj riaditeľmi škôl. "Pričom školy sú schopné realizovať maturitné skúšky, záverečné a absolventské skúšky prezenčnou formou, vrátane všetkých ich zložiek," dodalo ministerstvo školstva.
Maturant Maximilián Kubík z Gymnázia Grösslingová v Bratislave poukázal na to, že online výučba nie je adekvátnou náhradou prezenčného vyučovania. "Na dištančnom vzdelávaní žiaci strácajú motiváciu učiť sa a nedostatok kontaktu s rovesníkmi im spôsobuje sociálne aj psychické problémy," povedal maturant. Pozastavil sa aj nad zatváraním škôl najmä v Bratislavskom kraji, kde je vysoká zaočkovanosť aj medzi žiakmi a študentmi. Pýtal sa, ako má človek, ktorý chce maturovať z chémie, zložiť skúšku, keď mu neumožnili vyskúšať si pokusy, ktoré sú jej súčasťou. Tiež ho zaujímalo, ako má zmaturovať študent, ktorý nemá prístup k internetu a posledné dva roky mu neposkytli takmer žiadne vzdelanie.
V súvislosti s maturitami v roku 2022 vznikla už aj petícia za jej zrušenie, ktorú podpísalo viac ako 18.000 ľudí.
"Dnes je už všeobecne známe, že dištančné vyučovanie nie je rovnako efektívne ako prezenčné. Mnohí sa necítia byť pripravení na maturitnú skúšku a je pochopiteľné, že začínajú vznikať nové petície a iniciatívy za zrušenie maturít," povedal pre TASR prezident Aliancie stredoškolákov Kristián Krivda. Upozornil, že posledné dva roky sú dôkazom, že maturitná skúška nie je dostatočne flexibilná a adaptovaná na 21. storočie.
Aliancia stredoškolákov tvrdí, že je najvyšší čas otvoriť konverzáciu o reforme maturitnej skúšky. Podľa Krivdu však z dlhodobého hľadiska tiež nie je reálne rušiť maturitu každý rok. "Pokiaľ však bude dištančné vyučovanie pretrvávať aj v januári, budeme kompetentné orgány žiadať minimálne o redukciu učiva. Tohtoročná maturita musí v nejakej forme zohľadňovať okolnosti, za akých fungovalo školstvo počas pandémie," dodal Krivda.
Rezort školstva uviedol, že školy boli od septembra riadne otvorené, riadia sa školským COVID semaforom. Napriek aktuálnej situácii a zatvoreniu stredných škôl bola informácia o riadnom priebehu maturitných skúšok, záverečných a absolventských skúšok komunikovaná niekoľkokrát so zriaďovateľmi, ako aj riaditeľmi škôl. "Pričom školy sú schopné realizovať maturitné skúšky, záverečné a absolventské skúšky prezenčnou formou, vrátane všetkých ich zložiek," dodalo ministerstvo školstva.
Maturant Maximilián Kubík z Gymnázia Grösslingová v Bratislave poukázal na to, že online výučba nie je adekvátnou náhradou prezenčného vyučovania. "Na dištančnom vzdelávaní žiaci strácajú motiváciu učiť sa a nedostatok kontaktu s rovesníkmi im spôsobuje sociálne aj psychické problémy," povedal maturant. Pozastavil sa aj nad zatváraním škôl najmä v Bratislavskom kraji, kde je vysoká zaočkovanosť aj medzi žiakmi a študentmi. Pýtal sa, ako má človek, ktorý chce maturovať z chémie, zložiť skúšku, keď mu neumožnili vyskúšať si pokusy, ktoré sú jej súčasťou. Tiež ho zaujímalo, ako má zmaturovať študent, ktorý nemá prístup k internetu a posledné dva roky mu neposkytli takmer žiadne vzdelanie.
V súvislosti s maturitami v roku 2022 vznikla už aj petícia za jej zrušenie, ktorú podpísalo viac ako 18.000 ľudí.