Výskum Akadémie médií si dal za cieľ určiť podiel médií na rozvoji kultúry národnostných menšín.
Autor TASR
Bratislava 17. decembra (TASR) – Národnostná žurnalistika v slovenských printových a elektronických médiách v roku 2015 je názov medzinárodného sympózia, ktoré dnes v hlavnom meste usporiadala Akadémia médií, odborná vysoká škola mediálnej a marketingovej komunikácie v Bratislave v spolupráci so Slovenským syndikátom novinárov. Sympózium bolo určené predovšetkým súčasným študentom žurnalistiky.
Výskum Akadémie médií, podporený z programu Úradu vlády SR Kultúra národnostných menšín v roku 2015, si dal za cieľ určiť podiel médií na rozvoji kultúry národnostných menšín, pričom tento projekt zastrešuje všetky staré menšiny na Slovensku.
Výskum by mal odpovedať na základné otázky, či sa médiá sústreďujú na podstatné problémy, či aktívne prispievajú k spolužitiu národnostných menšín a väčšiny na Slovensku. Výsledky sa v tomto období sumarizujú a verejnosti budú prístupné v závere tohto roka.
Čiastkové výsledky boli dnes zverejnené v prípade výstupov mediálneho obrazu Rómov na Slovensku. Predmetom analýzy bolo spolu 309 článkov v printových a webových médiách v sledovanom období od 1. júna do 31. októbra 2015. Z jednotlivých špecifík od politickej po profesijnú stránku vyplýva, že rómskej časti obyvateľstva na Slovensku chýba relevantná politická strana, mediálne výstupy sú vysielané v neatraktívnych vysielacích časoch, pretrvávajú problémy pri zamestnávaní aj životnej úrovni rómskej časti populácie.
V rámci tohto projektu bolo vytvorené tzv. Desatoro novinára, ktoré pri mediálnych výstupov odporúča nezdôrazňovať zbytočne pôvod respondenta, pokiaľ to nie je nutné, respondenta uvádzať pod celým menom a priezviskom, bez rozdielu či zvýraznenia etnika, dať priestor na vyjadrenie obom stranám, neoslovovať iba splnomocnenca vlády pre rómsku problematiku, pristupovať citlivo a zodpovedne k osobám bez rozdielu vzdelania, pozornosť nesústreďovať iba na obyvateľov osád ale aj na integrovanú časť Rómov, pri písaní negatívnych skutočností nezovšeobecňovať to na celé etnikum, nepodporovať stereotypy a predsudky voči Rómom, nepoužívať urážlivé označenia rómskej menšiny a nepoužívať titulok, ktorý predáva iba na základe rómskej témy.
"Prístup médií k Rómom v kontexte aktuálnej situácie a v kontexte migrácie vnímame ako intenzívnu paralelu. Utečenecká kríza verzus spôsob prístupu médií všeobecne k menšinám aj k Rómom, využívajú sa tu stereotypy, predsudky a zovšeobecňovania v mediálnych výstupoch nielen voči rómskej menšine, ale aj voči skupine utečencov, ktorí prichádzajú do Európy. Často sa táto téma prelína vo viacerých mediálnych výstupoch, ktoré sa venovali jednej alebo druhej téme," povedala pre TASR mediálna analytička Gabriela Mezeiová.
Elektronické médiá prezentuje v tejto oblasti predovšetkým verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska. Jednou z jeho úloh je vysielanie obsahovo a regionálne vyvážených programov v jazykoch národnostných menšín a etnických skupín žijúcich na Slovensku. Rozhlasové a televízne vysielanie pre menšiny zabezpečuje Centrum národnostného vysielania RTVS, ktoré vysiela v trinástich jazykoch.
Výskum Akadémie médií, podporený z programu Úradu vlády SR Kultúra národnostných menšín v roku 2015, si dal za cieľ určiť podiel médií na rozvoji kultúry národnostných menšín, pričom tento projekt zastrešuje všetky staré menšiny na Slovensku.
Výskum by mal odpovedať na základné otázky, či sa médiá sústreďujú na podstatné problémy, či aktívne prispievajú k spolužitiu národnostných menšín a väčšiny na Slovensku. Výsledky sa v tomto období sumarizujú a verejnosti budú prístupné v závere tohto roka.
Čiastkové výsledky boli dnes zverejnené v prípade výstupov mediálneho obrazu Rómov na Slovensku. Predmetom analýzy bolo spolu 309 článkov v printových a webových médiách v sledovanom období od 1. júna do 31. októbra 2015. Z jednotlivých špecifík od politickej po profesijnú stránku vyplýva, že rómskej časti obyvateľstva na Slovensku chýba relevantná politická strana, mediálne výstupy sú vysielané v neatraktívnych vysielacích časoch, pretrvávajú problémy pri zamestnávaní aj životnej úrovni rómskej časti populácie.
V rámci tohto projektu bolo vytvorené tzv. Desatoro novinára, ktoré pri mediálnych výstupov odporúča nezdôrazňovať zbytočne pôvod respondenta, pokiaľ to nie je nutné, respondenta uvádzať pod celým menom a priezviskom, bez rozdielu či zvýraznenia etnika, dať priestor na vyjadrenie obom stranám, neoslovovať iba splnomocnenca vlády pre rómsku problematiku, pristupovať citlivo a zodpovedne k osobám bez rozdielu vzdelania, pozornosť nesústreďovať iba na obyvateľov osád ale aj na integrovanú časť Rómov, pri písaní negatívnych skutočností nezovšeobecňovať to na celé etnikum, nepodporovať stereotypy a predsudky voči Rómom, nepoužívať urážlivé označenia rómskej menšiny a nepoužívať titulok, ktorý predáva iba na základe rómskej témy.
"Prístup médií k Rómom v kontexte aktuálnej situácie a v kontexte migrácie vnímame ako intenzívnu paralelu. Utečenecká kríza verzus spôsob prístupu médií všeobecne k menšinám aj k Rómom, využívajú sa tu stereotypy, predsudky a zovšeobecňovania v mediálnych výstupoch nielen voči rómskej menšine, ale aj voči skupine utečencov, ktorí prichádzajú do Európy. Často sa táto téma prelína vo viacerých mediálnych výstupoch, ktoré sa venovali jednej alebo druhej téme," povedala pre TASR mediálna analytička Gabriela Mezeiová.
Elektronické médiá prezentuje v tejto oblasti predovšetkým verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska. Jednou z jeho úloh je vysielanie obsahovo a regionálne vyvážených programov v jazykoch národnostných menšín a etnických skupín žijúcich na Slovensku. Rozhlasové a televízne vysielanie pre menšiny zabezpečuje Centrum národnostného vysielania RTVS, ktoré vysiela v trinástich jazykoch.