Najvyššie sankcie dostali televízie Markíza a JOJ.
Autor TASR
Bratislava 25. augusta (TASR) - Finančné sankcie v celkovej výške viac ako 16.000 eur uložila dnes Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) slovenským televíziám. Najvyššie sankcie dostali televízie Markíza a JOJ.
Vysielateľ MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s r.o., dostal pokutu 8000 eur za porušenie paragrafu o zreteľnom oddelení reklamy a rozoznateľnosti a nezmeniteľnosti reklamy od iných programov, ku ktorému došlo 23., 24., 25. a 26. februára 2015 pred a po programe Chlapi neplačú a pred jeho pokračovaním po prerušení mediálnou komerčnou komunikáciou. Markíza tiež porušila paragraf hovoriaci o vysielacom čase vyhradenom reklamným šotom, keď vo viacerých dňoch odvysielala komunikáty označujúce za sponzora programu Búrlivé víno, resp. Chlapi neplačú súkromnú spoločnosť. Podľa RVR tu bola naplnená definícia reklamy, čím došlo k odvysielaniu reklamných blokov dlhších ako povolených 12 minút.
Rada tiež uložila pokutu 4000 eur televízii JOJ za porušenie paragrafu o počte povolených prerušení programu reklamou. K prehrešku došlo tým, že program Chaos odvysielaný 21. februára 2015 bol prerušený zaradením reklamy päťkrát.
Pokutu 3000 eur dostala televízia JOJ za porušenie paragrafu o ochrane maloletých. "Program 21 Jump Street zo 4. januára 2015 bol označený ako nevhodný pre maloletých divákov do 15 rokov napriek tomu, že obsahoval vulgárne a obscénne vyjadrovanie, sexuálne scény vrátane promiskuitného správania, ktoré sú prezentované ako forma zábavy, a preto mal byť klasifikovaný ako nevhodný a neprístupný pre maloletých divákov do 18 rokov," tvrdí RVR.
Tisíceurovú pokutu dostala televízia JOJ za ďalšie porušenie ochrany maloletých, ku ktorému došlo odvysielaním programu Dobrodružstvo v tábore dňa 7. februára 2015. Ten nebol označený piktogramom vekovej vhodnosti a obsahoval expresívne vyjadrovanie, pre ktoré mal byť klasifikovaný ako nevhodný pre vekovú skupinu maloletých do 7 rokov. JOJ dostala aj pokutu 500 eur za porušenie paragrafu o používaní štátneho jazyka v súvislosti s tým, že 13. januára 2015 odvysielala program Stav ohrozenia s českým dabingom napriek tomu, že dabing bol vyrobený a seriál prvýkrát odvysielaný na území SR po 31. decembri 2007.
RVR zároveň začala viacero správnych konaní a uznala za neopodstatnené 16 sťažností, resp. ich časti. Okrem iných aj sťažnosť na vysielanie reklamy na nápoj Zlatý Bažant Radler 0,0 % Citrón/Citrón-Baza-Mäta, ktorá je podľa sťažovateľa zavádzajúca, pretože nápoj obsahuje 0,04 % alkoholu.
Odmietnutá bola aj sťažnosť na vysielanie seriálu Gigolovia, ktorý je podľa sťažovateľa pre obsah poburujúcich scén a zobrazovanie nahoty nevhodný na vysielanie o 05.00 h, keď televíziu sledujú maloletí.
RVR zamietla tiež sťažnosti na program Nikto nie je dokonalý vysielaný dňa 23. júna 2015, ktorý podľa sťažovateľa porušil zákon odvysielaním odpovedí na položenú otázku "Ako je možné, že Japonci oslavujú Nový rok skôr ako my Slováci?"
TASR informovala Lucia Jelčová, hovorkyňa Rady pre vysielanie a retransmisiu.
Vysielateľ MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s r.o., dostal pokutu 8000 eur za porušenie paragrafu o zreteľnom oddelení reklamy a rozoznateľnosti a nezmeniteľnosti reklamy od iných programov, ku ktorému došlo 23., 24., 25. a 26. februára 2015 pred a po programe Chlapi neplačú a pred jeho pokračovaním po prerušení mediálnou komerčnou komunikáciou. Markíza tiež porušila paragraf hovoriaci o vysielacom čase vyhradenom reklamným šotom, keď vo viacerých dňoch odvysielala komunikáty označujúce za sponzora programu Búrlivé víno, resp. Chlapi neplačú súkromnú spoločnosť. Podľa RVR tu bola naplnená definícia reklamy, čím došlo k odvysielaniu reklamných blokov dlhších ako povolených 12 minút.
Rada tiež uložila pokutu 4000 eur televízii JOJ za porušenie paragrafu o počte povolených prerušení programu reklamou. K prehrešku došlo tým, že program Chaos odvysielaný 21. februára 2015 bol prerušený zaradením reklamy päťkrát.
Pokutu 3000 eur dostala televízia JOJ za porušenie paragrafu o ochrane maloletých. "Program 21 Jump Street zo 4. januára 2015 bol označený ako nevhodný pre maloletých divákov do 15 rokov napriek tomu, že obsahoval vulgárne a obscénne vyjadrovanie, sexuálne scény vrátane promiskuitného správania, ktoré sú prezentované ako forma zábavy, a preto mal byť klasifikovaný ako nevhodný a neprístupný pre maloletých divákov do 18 rokov," tvrdí RVR.
Tisíceurovú pokutu dostala televízia JOJ za ďalšie porušenie ochrany maloletých, ku ktorému došlo odvysielaním programu Dobrodružstvo v tábore dňa 7. februára 2015. Ten nebol označený piktogramom vekovej vhodnosti a obsahoval expresívne vyjadrovanie, pre ktoré mal byť klasifikovaný ako nevhodný pre vekovú skupinu maloletých do 7 rokov. JOJ dostala aj pokutu 500 eur za porušenie paragrafu o používaní štátneho jazyka v súvislosti s tým, že 13. januára 2015 odvysielala program Stav ohrozenia s českým dabingom napriek tomu, že dabing bol vyrobený a seriál prvýkrát odvysielaný na území SR po 31. decembri 2007.
RVR zároveň začala viacero správnych konaní a uznala za neopodstatnené 16 sťažností, resp. ich časti. Okrem iných aj sťažnosť na vysielanie reklamy na nápoj Zlatý Bažant Radler 0,0 % Citrón/Citrón-Baza-Mäta, ktorá je podľa sťažovateľa zavádzajúca, pretože nápoj obsahuje 0,04 % alkoholu.
Odmietnutá bola aj sťažnosť na vysielanie seriálu Gigolovia, ktorý je podľa sťažovateľa pre obsah poburujúcich scén a zobrazovanie nahoty nevhodný na vysielanie o 05.00 h, keď televíziu sledujú maloletí.
RVR zamietla tiež sťažnosti na program Nikto nie je dokonalý vysielaný dňa 23. júna 2015, ktorý podľa sťažovateľa porušil zákon odvysielaním odpovedí na položenú otázku "Ako je možné, že Japonci oslavujú Nový rok skôr ako my Slováci?"
TASR informovala Lucia Jelčová, hovorkyňa Rady pre vysielanie a retransmisiu.