SKU usúdila, že ako najfunkčnejší článok v rezorte školstva sa zatiaľ javí šéf ministerstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Autor TASR
Bratislava 2. septembra (TASR) - Slabá dôvera školskej verejnosti v kurikulárnu reformu, nedostatočné financovanie a mzdy učiteľov či preplnené triedy. Slovenská komora učiteľov (SKU) upozornila na začiatku školského roka 2024/2025 aj na tieto nedostatky. Školstvo podľa nej čaká rok plný legislatívnych zmien a ich implementácie. TASR o tom informoval prezident komory Vladimír Crmoman.
"Kvalita kurikulárnej reformy je otázna, stále sme len na začiatku a za ten čas ju mnohí dôležití aktéri opustili. Dôvera školskej verejnosti je slabá a pripravenosť minimálna," poukázal Crmoman. Kritizuje investovanie miliónov do regionálnych centier podpory učiteľov, o ktorých podľa neho neexistujú žiadne dáta. Kritizuje taktiež aj Národný inštitút vzdelávania a mládeže.
Podľa SKU hrozí, že mnohí zamestnanci škôl prídu o viaceré benefity z kolektívneho vyjednávania. Ide o skrátenie pracovného času, navýšenie dovolenky a ďalšie. "Slovensko je už tradične v záverečnej časti rebríčka krajín OECD (Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj) v odmeňovaní učiteľov, nedosahujeme ani 1,2 násobok priemernej mzdy v našom národnom hospodárstve a ani sa nepribližujeme finančnému ohodnoteniu vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov," pripomenula. Poukázala aj na neefektívnosť čerpania eurofondov a celkové nedostatočné financovanie školstva.
Upozornila na mnohé preplnené triedy, v ktorých sa podľa nej zvyšuje rizikové správanie detí. Ako doplnila, učitelia na to nie sú dostatočne pripravení a v školách je tiež nedostatočná odborná podpora.
Dobrou správou je podľa SKU zmena financovania materských škôl. "Po schválení v parlamente prinesie pre materské školy konečne väčšiu istotu a stabilitu," zhodnotila. Školstvo podľa nej čaká aj rok plný legislatívnych zmien a ich implementácie. "Aktuálne novely zákonov, ktoré budú platiť od 1. januára 2025, sú zatiaľ kozmetickými vylepšeniami. Zaujímavejšie môžu byť jarné novely, o ktorých však v zásade nič nevieme a ak ich príprava bude vyzerať tak ako doteraz, môžeme čakať zase skôr zmes živelných nápadov bez koncepcie, participácie a odbornej relevancie," podotkla.
SKU usúdila, že ako najfunkčnejší článok v rezorte školstva sa zatiaľ javí šéf ministerstva Tomáš Drucker (Hlas-SD). Komora je otvorená spolupráci na zlepšovaní podmienok škôl a školských zariadení. Ako dodala, zlepšenie pracovných podmienok učiteľov a bezpodmienečná nevyhnutnosť zvýšenia ich finančného ohodnotenia musí byť prioritou.
"Kvalita kurikulárnej reformy je otázna, stále sme len na začiatku a za ten čas ju mnohí dôležití aktéri opustili. Dôvera školskej verejnosti je slabá a pripravenosť minimálna," poukázal Crmoman. Kritizuje investovanie miliónov do regionálnych centier podpory učiteľov, o ktorých podľa neho neexistujú žiadne dáta. Kritizuje taktiež aj Národný inštitút vzdelávania a mládeže.
Podľa SKU hrozí, že mnohí zamestnanci škôl prídu o viaceré benefity z kolektívneho vyjednávania. Ide o skrátenie pracovného času, navýšenie dovolenky a ďalšie. "Slovensko je už tradične v záverečnej časti rebríčka krajín OECD (Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj) v odmeňovaní učiteľov, nedosahujeme ani 1,2 násobok priemernej mzdy v našom národnom hospodárstve a ani sa nepribližujeme finančnému ohodnoteniu vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov," pripomenula. Poukázala aj na neefektívnosť čerpania eurofondov a celkové nedostatočné financovanie školstva.
Upozornila na mnohé preplnené triedy, v ktorých sa podľa nej zvyšuje rizikové správanie detí. Ako doplnila, učitelia na to nie sú dostatočne pripravení a v školách je tiež nedostatočná odborná podpora.
Dobrou správou je podľa SKU zmena financovania materských škôl. "Po schválení v parlamente prinesie pre materské školy konečne väčšiu istotu a stabilitu," zhodnotila. Školstvo podľa nej čaká aj rok plný legislatívnych zmien a ich implementácie. "Aktuálne novely zákonov, ktoré budú platiť od 1. januára 2025, sú zatiaľ kozmetickými vylepšeniami. Zaujímavejšie môžu byť jarné novely, o ktorých však v zásade nič nevieme a ak ich príprava bude vyzerať tak ako doteraz, môžeme čakať zase skôr zmes živelných nápadov bez koncepcie, participácie a odbornej relevancie," podotkla.
SKU usúdila, že ako najfunkčnejší článok v rezorte školstva sa zatiaľ javí šéf ministerstva Tomáš Drucker (Hlas-SD). Komora je otvorená spolupráci na zlepšovaní podmienok škôl a školských zariadení. Ako dodala, zlepšenie pracovných podmienok učiteľov a bezpodmienečná nevyhnutnosť zvýšenia ich finančného ohodnotenia musí byť prioritou.