Reklama tabakových výrobkov vytvára podľa Uhliarika zdanie, že spotreba tabakových výrobkov je spoločensky prijateľná.
Autor TASR
Bratislava 1. októbra (TASR) - Riziko zneužitia informácie o konkrétnom tabakovom výrobku na reklamné účely sa nezníži. Poslanci Národnej rady SR dnes neposunuli do druhého čítania novelu zákona o reklame, ktorá tomu mala zabrániť. Predkladal ju exminister zdravotníctva a poslanec za KDH Ivan Uhliarik.
Uhliarik chcel dosiahnuť zmenu vypustením časti paragrafu zo súčasného zákona, ktorá hovorí, že za reklamu tabakových výrobkov sa nepovažuje "informácia o konkrétnom tabakovom výrobku určená pre spotrebiteľa, umiestnená v predajni tabakových výrobkov, ktorá musí obsahovať upozornenie o škodlivosti fajčenia a musí byť umiestnená tak, aby oslovovala najmä návštevníkov predajne". V praxi sa však podľa Uhliarika stáva, že práve túto informáciu zneužívajú výrobcovia a predajcovia tabakových výrobkov na propagáciu rôznych spotrebiteľských súťaží a ankiet, ktoré upútavajú pozornosť na tabakové výrobky.
Poslanec vysvetlil, že ide napríklad o reklamu "Kúpte si škatuľku značky XY a môžte vyhrať cestu okolo sveta". To sa dnes za reklamu na tabakový výrobok nepovažuje. Ak by jeho novela bola schválená, takýto oznam by už reklamou bol a podľa poslanca by musela byť z predajne odstránená.
"Reklama tabakových výrobkov má za následok zvýšenie spotreby. Povzbudzuje deti a mladých dospelých, aby začali fajčiť. Takisto nabáda fajčiarov, aby zvýšili svoju spotrebu, a znižuje motiváciu fajčiarov, aby prestali fajčiť," vysvetľoval Uhliarik s tým, že spôsobuje aj recidívu bývalých fajčiarov a podkopáva zdravotné upozornenia na tabakových výrobkoch. "Reklama tabakových výrobkov vytvára zdanie, že spotreba tabakových výrobkov je spoločensky prijateľná," argumentoval.
Uhliarik chcel dosiahnuť zmenu vypustením časti paragrafu zo súčasného zákona, ktorá hovorí, že za reklamu tabakových výrobkov sa nepovažuje "informácia o konkrétnom tabakovom výrobku určená pre spotrebiteľa, umiestnená v predajni tabakových výrobkov, ktorá musí obsahovať upozornenie o škodlivosti fajčenia a musí byť umiestnená tak, aby oslovovala najmä návštevníkov predajne". V praxi sa však podľa Uhliarika stáva, že práve túto informáciu zneužívajú výrobcovia a predajcovia tabakových výrobkov na propagáciu rôznych spotrebiteľských súťaží a ankiet, ktoré upútavajú pozornosť na tabakové výrobky.
Poslanec vysvetlil, že ide napríklad o reklamu "Kúpte si škatuľku značky XY a môžte vyhrať cestu okolo sveta". To sa dnes za reklamu na tabakový výrobok nepovažuje. Ak by jeho novela bola schválená, takýto oznam by už reklamou bol a podľa poslanca by musela byť z predajne odstránená.
"Reklama tabakových výrobkov má za následok zvýšenie spotreby. Povzbudzuje deti a mladých dospelých, aby začali fajčiť. Takisto nabáda fajčiarov, aby zvýšili svoju spotrebu, a znižuje motiváciu fajčiarov, aby prestali fajčiť," vysvetľoval Uhliarik s tým, že spôsobuje aj recidívu bývalých fajčiarov a podkopáva zdravotné upozornenia na tabakových výrobkoch. "Reklama tabakových výrobkov vytvára zdanie, že spotreba tabakových výrobkov je spoločensky prijateľná," argumentoval.