Rozvoj automobilového priemyslu v bývalom Československu po Nežnej revolúcii nebol možný bez zahraničného partnera.
Autor TASR
Bratislava 28. decembra (TASR) - Na Slovensku po rozdelení federácie klesla priemyselná výroba o viac ako polovicu. Zámer staviť na výrobu automobilov sa ukázal ako správny. Výroba áut zlepšila produktivitu práce, zahraničnoobchodnú bilanciu, zvýšila zamestnanosť na Slovensku.
V rozhovore pre TASR to povedal bývalý prezident Zväzu automobilového priemyslu a predseda predstavenstva Volkswagen (VW) Slovakia Jozef Uhrík, ktorý sa stal začiatkom 90. rokov splnomocnencom vlády SR pre konverziu zbrojárskeho priemyslu a rozvoj automobilového priemyslu. „Už v rokoch 1987, 1988 sme vedeli, že zbrojárska výroba nemôže utiahnuť plánovaný rozvoj. Situácia na trhoch ukazovala, že potreba slovenských produktov nebude veľká. Preto sme intenzívne pracovali na zmene štruktúry. Boli potrebné zásadné riešenia a mne vychádzalo, že šanca je v automobilovom priemysle. Ten nie je naviazaný na diplomatické väzby, ale riadi sa potrebou trhu. Automobily mohli riešiť ekonomickú budúcnosť Slovenska,“ konštatoval Uhrík.
Rozvoj automobilového priemyslu v bývalom Československu po Nežnej revolúcii však nebol možný bez zahraničného partnera. Na federálnej úrovni oslovili v roku 1990 dvanásť svetových výrobcov áut so žiadosťou o spoluprácu. „Od šiestich sme dostali odpoveď a s nimi sme aj začali rokovať. Do finále sa napokon dostali traja, VW, Renault a GM. Mojou snahou bolo, aby sa do týchto rokovaní dostalo aj Slovensko,“ vysvetlil Uhrík, podľa ktorého bol na rokovania najlepšie pripravený VW.
"Oni mali záujem o nadviazanie spolupráce s československým automobilovým priemyslom už niekoľko rokov predtým. Veľký záujem mali o Škodu, kde bola vybudovaná kapacita na výrobu 200.000 automobilov ročne. Mojou snahou bolo za každú cenu vtlačiť do tohto procesu aj Bratislavu. Napokon rozhodla naša snaha a intenzita, ktorú sme dávali do rokovaní. Predstavitelia koncernu VW vždy po rokovaniach v Prahe skončili v Bratislave. Mojou snahou bolo ich presvedčiť, že máme v Bratislave fabriku, ktorú by bolo dobré použiť pre túto spoluprácu,“ vysvetlil Uhrík.
To sa napokon podarilo. V roku 1991 vznikol spoločný závod VW a Bratislavských automobilových závodov (BAZ), do ktorého nemecký koncern vložil financie a BAZ fabriku v Devínskej Novej Vsi. Ten sa stal základom slovenského automobilového priemyslu. VW Slovakia vyrobil na Slovensku od roku 1991 viac než 5 miliónov vozidiel. Patrí k najväčším zamestnávateľom, exportérom aj investorom v krajine. Zamestnáva 12.700 ľudí. Vyrába automobily Volkswagen Touareg, Audi Q7, Porsche Cayenne, Volkswagen up!, Volkswagen e-up!, SEAT Mii, ŠKODA Citigo.
Po VW prišli na Slovensko ďalšie automobilky, PSA Peugeot Citroën, Kia Motors a naposledy Jaguar Land Rover, ktorý začne v závode pri Nitre vyrábať v roku 2018. Podľa Uhríka je kľúčom k úspechu Slovenska v automobilovom priemysle sieť subdodávateľov. „Zorganizovať finálnu výrobu, to je najjednoduchšie. Nielen úspora miezd je rozhodujúca, lebo keď sa zvýšia, musíme to inak nahradiť. Bolo potrebné dosiahnuť, aby sa subdodávky pre finálnu produkciu neriešili zo Španielska, z Nemecka, ale aby podstatná časť ich produkcie bola na Slovensku. Museli sme do toho zapojiť aj zahraničných subdodávateľov, aby svoje kapacity budovali na Slovensku. Napokon sme dosiahli alokáciu subdodávok na Slovensku na úrovni 61 %. To sa nepodarilo nikomu v histórií automobilového priemyslu,“ dodal Uhrík.
V automobilovom priemysle na Slovensku je v súčasnosti zhruba 370 subdodávateľských firiem a do reťazca od najnižšieho subdodávateľa po koncového výrobcu je zapojených priamo alebo nepriamo približne 180.000 zamestnancov.
V rozhovore pre TASR to povedal bývalý prezident Zväzu automobilového priemyslu a predseda predstavenstva Volkswagen (VW) Slovakia Jozef Uhrík, ktorý sa stal začiatkom 90. rokov splnomocnencom vlády SR pre konverziu zbrojárskeho priemyslu a rozvoj automobilového priemyslu. „Už v rokoch 1987, 1988 sme vedeli, že zbrojárska výroba nemôže utiahnuť plánovaný rozvoj. Situácia na trhoch ukazovala, že potreba slovenských produktov nebude veľká. Preto sme intenzívne pracovali na zmene štruktúry. Boli potrebné zásadné riešenia a mne vychádzalo, že šanca je v automobilovom priemysle. Ten nie je naviazaný na diplomatické väzby, ale riadi sa potrebou trhu. Automobily mohli riešiť ekonomickú budúcnosť Slovenska,“ konštatoval Uhrík.
Rozvoj automobilového priemyslu v bývalom Československu po Nežnej revolúcii však nebol možný bez zahraničného partnera. Na federálnej úrovni oslovili v roku 1990 dvanásť svetových výrobcov áut so žiadosťou o spoluprácu. „Od šiestich sme dostali odpoveď a s nimi sme aj začali rokovať. Do finále sa napokon dostali traja, VW, Renault a GM. Mojou snahou bolo, aby sa do týchto rokovaní dostalo aj Slovensko,“ vysvetlil Uhrík, podľa ktorého bol na rokovania najlepšie pripravený VW.
"Oni mali záujem o nadviazanie spolupráce s československým automobilovým priemyslom už niekoľko rokov predtým. Veľký záujem mali o Škodu, kde bola vybudovaná kapacita na výrobu 200.000 automobilov ročne. Mojou snahou bolo za každú cenu vtlačiť do tohto procesu aj Bratislavu. Napokon rozhodla naša snaha a intenzita, ktorú sme dávali do rokovaní. Predstavitelia koncernu VW vždy po rokovaniach v Prahe skončili v Bratislave. Mojou snahou bolo ich presvedčiť, že máme v Bratislave fabriku, ktorú by bolo dobré použiť pre túto spoluprácu,“ vysvetlil Uhrík.
To sa napokon podarilo. V roku 1991 vznikol spoločný závod VW a Bratislavských automobilových závodov (BAZ), do ktorého nemecký koncern vložil financie a BAZ fabriku v Devínskej Novej Vsi. Ten sa stal základom slovenského automobilového priemyslu. VW Slovakia vyrobil na Slovensku od roku 1991 viac než 5 miliónov vozidiel. Patrí k najväčším zamestnávateľom, exportérom aj investorom v krajine. Zamestnáva 12.700 ľudí. Vyrába automobily Volkswagen Touareg, Audi Q7, Porsche Cayenne, Volkswagen up!, Volkswagen e-up!, SEAT Mii, ŠKODA Citigo.
Po VW prišli na Slovensko ďalšie automobilky, PSA Peugeot Citroën, Kia Motors a naposledy Jaguar Land Rover, ktorý začne v závode pri Nitre vyrábať v roku 2018. Podľa Uhríka je kľúčom k úspechu Slovenska v automobilovom priemysle sieť subdodávateľov. „Zorganizovať finálnu výrobu, to je najjednoduchšie. Nielen úspora miezd je rozhodujúca, lebo keď sa zvýšia, musíme to inak nahradiť. Bolo potrebné dosiahnuť, aby sa subdodávky pre finálnu produkciu neriešili zo Španielska, z Nemecka, ale aby podstatná časť ich produkcie bola na Slovensku. Museli sme do toho zapojiť aj zahraničných subdodávateľov, aby svoje kapacity budovali na Slovensku. Napokon sme dosiahli alokáciu subdodávok na Slovensku na úrovni 61 %. To sa nepodarilo nikomu v histórií automobilového priemyslu,“ dodal Uhrík.
V automobilovom priemysle na Slovensku je v súčasnosti zhruba 370 subdodávateľských firiem a do reťazca od najnižšieho subdodávateľa po koncového výrobcu je zapojených priamo alebo nepriamo približne 180.000 zamestnancov.