Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 2. november 2024
< sekcia Slovensko

Únik židovského národa za slobodou pripomína sviatok Sukkot

Sukkot je siedmy a posledný židovský sviatok. Nazývajú ho aj Sviatok stánkov. Je v období od 15. do 22. mesiaca Tišrí - podľa židovského kalendára. V tomto čase mnoho židovských rodín postaví jednoduché stánky, v ktorých jedia a prebývajú. Nábožní Židia nosia so sebou ratolesti a ovocie. Foto: TASR/AP

Sviatok Sukkot pripomína dávny útek Židov z Egypta. Začal sa 16. októbra a trvá týždeň. V Tóre sa píše, že Židia odišli v prvý deň z mesta Ramses a utáborili sa na mieste Sukkot.


Bratislava 18. októbra (TASR) - Po Novom roku 5777 (2.-4. októbra) a významnom sviatku Jom Kipur (Deň zmierenia), ktorý sa slávi desať dní po Novom roku, prišiel do židovských domácností po celom svete sviatok Sukkot pripomínajúci dávny útek Židov z Egypta. Začal sa 16. októbra a trvá týždeň.

V Tóre sa píše, že Židia odišli v prvý deň z mesta Ramses a utáborili sa na mieste Sukkot. Stavbou sukkot (stánkov, stanov, chatrčí) si pripomínajú odhodlanie zotročeného národa opustiť Egypt a vydať sa do neistoty púšte za slobodou. Počas sviatku sa jedáva práve v stane ako spomienka na provizórne obydlia predkov, informoval TASR hovorca Ústredného zväzu Židovských náboženských obcí v SR Michael Szatmary.

Aj keď sviatok Sukkot trvá celý týždeň, nie všetky dni sa slávia rovnakým spôsobom. Prvý deň sviatku sa označuje Jom tov (dobrý deň), ostatné sú Chol hamoed (všedné dni sviatku). Jom tov sa charakterom podobá šabatu. Chol hamoed možno chápať ako sviatok a všedný deň zároveň, to znamená, že neplatia určité "obmedzenia", môže sa napríklad cestovať či pracovať.

Najcharakteristickejšími znakmi sviatku popri stane sú Arbaa minim (štyri druhy): 1. ratolesť datlovej palmy lulav - palmové listy predstavujú dlane Izáka, ktorými sa oprel o oltár, keď sa ho Abrahám chystal obetovať. 2. Citrusový plod etrog - predstavuje krásnu starobu Abraháma. 3. Vetvička myrty hadas - s množstvom listov predstavuje Jákoba, ktorý mal veľa synov. 4. Vŕbový prút arava - vŕba prvá bez vody uschýna a predstavuje Jozefa, ktorý ako prvý z bratov zomrel v Egypte.

Ratolesť palmy, myrta a vŕbový prút sa spoja, pripojí sa citrusový plod. Týmto sa máva na štyri svetové strany, hore a dole, čím sa naznačuje, že všade možno hľadať Božiu prítomnosť. Šesť smerov pohybu tiež pripomína šesť dní, počas ktorých sa tento pohyb vykonáva (na šabat sa Arbaa minim nepoužíva). Izrael je totiž odkázaný na dažďovú vodu. Arbaa minim symbolizujú túžbu po vode (vŕba rastie pri potokoch a riekach, myrta a etrog vyžadujú hojné zavlažovanie, palma ohlasuje oázu v púšti).

Spojenie štyroch vecí sa dá vysvetliť aj inak. Etrog tvarom pripomína srdce, lulav chrbticu, myrta oči a vŕba ústa. Spojenie Arbaa minim symbolizuje dokonalosť - len človek s dobrým srdcom, rovnou chrbticou, nezávistlivým okom a čistou rečou sa môže označovať za dokonalého.

Sviatok Sukkot má však ešte hlbšiu symboliku. Z uvedených rastlín niektoré krásne voňajú, iné sladko chutia. Táto vôňa predstavuje dobrého človeka, ktorý je svojím správaním príjemný pre svoje okolie. Chuť predstavuje múdrosť. Etrog vonia aj chutí - symbolizuje múdreho a dobrého človeka.

Datle chutia, ale nevoňajú - znamenajú múdreho človeka, ktorý sa ale nespráva tak, ako by mal. Myrta krásne vonia, ale nechutí - predstavuje dobrého, ale hlúpeho človeka, vŕba nevonia, ani nechutí - znamená nevzdelaného človeka, ktorý sa nevie ani slušne správať. Spojenie Arbaa minim symbolizuje, že napriek týmto rozdielom, všetky typy sú súčasťou jedného národa, vysvetlil Szatmary.